3 kroki do ekologicznego biura, czyli zero waste w praktyce

3 kroki do ekologicznego biura, czyli zero waste w praktyce

Z danych GUS wynika, że produkujemy coraz więcej śmieci. Statystyczny Polak wytwarza około 283 kg odpadów w skali roku. W porównaniu z innym krajami Europy jesteśmy w niechlubnej czołówce. W opozycji do nadmiernej konsumpcji wyrasta trend zero waste. Jego guru, Bea Johnson pokazuje na swoim blogu, jak czteroosobowa rodzina może produkować jedynie jeden słoik śmieci rocznie. Czy każdy z nas może im dorównać? A jeśli tak, od czego powinniśmy zacząć? I czy filozofię zero waste można wprowadzić także w biurze?

Zero waste to trend, który coraz silniej zaznacza swoją obecność. W 2014 roku w Berlinie dwie przyjaciółki otworzyły pierwszy bezodpadowy market. Ekologiczna fala dociera powoli także do Polski. Sklepy zero waste, w których nie znajdziesz jednorazowych opakowań, powstały ostatnio w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Te przykłady pokazują, że warto myśleć szerzej – nie tylko w obrębie własnego domu, ale także w miejscu pracy. Całkowite wyeliminowanie śmieci w firmie jest niemożliwe, istnieje jednak kilka rozwiązań zero waste, które warto wykorzystać, by stworzyć ekologiczne biuro.

1. Zacznij od wody w firmie

Pierwszym krokiem do ekologii w firmie jest ograniczenie produkcji plastikowych odpadów, zwłaszcza butelek PET. Zapewnienie pracownikom stałego dostępu do wody pitnej w biurze to obowiązek zarządzającego firmą. Warto więc pomyśleć o dystrybutorze filtrującym wodę, który jest gwarancją czystej i świeżej wody.

Innym, popularnym w biurach rozwiązaniem jest woda butelkowana. Jednak oznacza nie tylko większą produkcję śmieci, ale także konieczność znalezienia miejsca na jej magazynowanie oraz częste dostawy. Alternatywą jest dystrybutor wody, dzięki któremu zaoszczędzisz czas, miejsce i pieniądze.

2. Papierowe kubki vs ekspres do kawy

Plastik to nie jedyna przyczyna zanieczyszczenia środowiska. Kolejnym często wyrzucanym surowcem jest papier. Głównym źródłem papierowych odpadków są jednorazowe kubki na kawę i herbatę, w których dostajemy napoje na wynos. Z badań firmy Euromonitor wynika, że Polacy wypijają ponad jedną filiżankę kawy dziennie, a firma Eden Springs donosi, że ponad połowa z nas pije kawę w pracy. Ekspres do kawy ustawiony w kuchni znacznie ograniczy zużycie kubków z kawiarni. Dodatkową zaletą ekspresu jest możliwość zrobienia kawy odwiedzającym firmę klientom. Taki zakup to mały krok dla pracodawcy, a ogromny dla całej firmy.

3. Ekologiczne biuro – o papierze raz jeszcze

Jednorazowe kubki to niejedyne źródło papierowych odpadów. Do nadmiernego zużycia papieru przyczyniają się także:

  • kartonowe pudełka, w których otrzymujesz zamówione przez internet produkty oraz papierowe ścinki, którymi takie pudełka są wypełnione;
  • kartki, które wykorzystujesz podczas codziennej pracy (do robienia notatek i prezentacji);
  • papier i koperty wykorzystywane do korespondencji.

Warto o tym pamiętać i tworzone teksty czy prezentacje przekazywać za pośrednictwem maila, a w przypadku kiedy nie jest możliwa całkowita rezygnacja z wydruku, kartkę papieru zadrukować dwustronnie. W miarę możliwości dobrze jest również wysyłać listy czy faktury drogą mailową, a podczas wysyłania przesyłek wielokrotnie wykorzystywać te same kartony. Dobrze jest również zwracać uwagę na pochodzenie papieru, który jest wykorzystywany w firmie i postawić na ten z recyklingu albo z certyfikatem FSC (Certyfikat Dobrej Gospodarki Leśnej i Kontroli Pochodzenia Produktu).

Rozwiązań zero waste jest wiele. Aby sprawdzić, które z nich sprawdzą się najlepiej w Twojej firmie, prześledź produkcję odpadów w biurze i zobacz, czego zużywacie najwięcej. Jeszcze więcej dotyczących obsługi biura znajdziesz na stronie Eden Springs.

Previous Robotyzacja może rozwiązać problem niedoboru pracowników w Polsce
Next Branża ubezpieczeniowa coraz śmielej wykorzystuje nowe technologie

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Jest pierwsza decyzja UOKiK w aferze GetBacku

Polski Dom Maklerski ma zapłacić ponad 2 mln zł kary za stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach przy sprzedaży obligacji korporacyjnych firmy GetBack – postanowił UOKiK. Dzięki tej decyzji klienci, którzy na tych transakcjach stracili swoje

Wiadomości 0 Comments

Polski Holding Hotelowy jeszcze w tym roku będzie liczył ok. 50 obiektów

Polski Holding Hotelowy przejmie pierwszych 20 hoteli i obiektów hotelowych, zarządzanych wcześniej przez podmioty Skarbu Państwa. Zainwestuje dziesiątki milionów złotych w ich renowację i unowocześnienie, co ma przełożyć się na poprawę wyników finansowych. Holding

Wiadomości 0 Comments

Ustawa o kredycie hipotecznym uderzy nie tylko w pośredników

Do Sejmu trafi niedługo projekt ustawy o kredycie hipotecznym. Obok korzystnych dla konsumentów zapisów, m.in. zakazujących sprzedaży łączonej czy udzielania kredytów walutowych, znalazła się kontrowersyjna propozycja, która zakazuje bankom wypłacania wynagrodzenia pośrednikom

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post