Alior Bank przeprowadzi klientów przez rewolucję technologiczną

Dodatkowe 400 mln zł na inwestycje w IT i innowacje – to jeden z głównych punktów nowej strategii Alior Banku „Cyfrowy buntownik” na lata 2017–2020. Bank uprości ofertę produktów i usług, a nowe rozwiązania cyfrowe ułatwią ich zakup online. Z kolei zaplanowana na dużą skalę automatyzacja i robotyzacja umożliwi usprawnienie procesów, pozwalając na osiągnięcie współczynnika kosztów do przychodów na poziomie 39 proc. i w rezultacie 14-proc. zwrot na kapitale dla akcjonariuszy. W centrum uwagi nowa strategia stawia klienta indywidualnego oraz mniejsze firmy.

– Klient indywidualny jest absolutnie kluczowy w strategii Aliora, ponieważ stanowi on 60 proc. naszego biznesu, ale pozostałe 40 proc. to są małe i średnie firmy, czyli ci sami klienci, tylko prowadzący działalność gospodarczą – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Sobieraj, prezes zarządu Alior Banku.

Wojciech Sobieraj zaznacza, że bank chce przyciągnąć klientów przede wszystkim jakością obsługi, prostszą, przejrzystą ofertą, ale i zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań w bankowości mobilnej oraz internetowej. Jak wskazuje, minął czas segmentacji pod kątem wieku i dochodu, ponieważ po cyfrowe rozwiązania sięgają nie tylko młodzi, lecz także starsi klienci. Teraz ma ona bazować na szerokiej analizie danych.

 Tradycyjna segmentacja według nas już nie spełnia swojej roli. Teraz trzeba patrzeć na segmenty pod kątem zachowań klientów, preferencji kanałów dostępu do bankowości, sposobu podejmowania decyzji krótko- bądź długoterminowych czy horyzontu inwestowania, skłonności do ryzyka – mówi Wojciech Sobieraj.

Branża bankowa przechodzi wielką zmianę technologiczną. Już teraz udział bankowości mobilnej w transakcjach sięga 20 proc. przy 5 proc. jeszcze dwa lata temu. W 2020 roku ma to być już 40 proc. Jednocześnie spada liczba wizyt i transakcji w oddziałach. Do 2020 roku ich wskaźnik ma wynieść 40 proc.

– Chcemy z klientami indywidualnymi przejść z bankowości analogowej w stronę bankowości analogowo-cyfrowej, czyli zachować najwyższy standard obsługi klienta nie tylko w oddziałach, lecz także w internecie, i w mobile. Druga sprawa, która będzie Aliora wyróżniała na tle konkurencji, to prostota produktów i prostota procesów – zapowiada Wojciech Sobieraj.

Bank ma zapewnić starannie dobrane, innowacyjne produkty i usługi, wyróżniające się m.in. możliwością ich zakupu, dostępu i obsługi poprzez bankowość internetową i mobilną. Strategia banku zakłada, że do 2020 roku 35 proc. pożyczek będzie udzielanych przez internet (obecnie 12 proc.), a zakładanie lokat ma niemal całkowicie przenieść się do sieci (85 proc. wobec obecnych 65 proc.).

W segmencie biznesowym Alior Bank skupi swoją działalność na mikro- i małych przedsiębiorstwach. Zapewni im kompleksowe wsparcie w rozwoju działalności – szerszą gamę, ale prostszych produktów dostępnych dotychczas tylko dla dużych podmiotów.

Rozwijana będzie też bankowość elektroniczna dla klientów biznesowych, a portal Zafirmowani.pl ma stać się platformą pierwszego wyboru dla małego biznesu, m.in. dzięki integracji z administracją cyfrową: ePUAP / PIT/CIT. Poprzez tę platformę bank chce pozyskać 10 proc. nowych klientów biznesowych w 2020 roku.

 Specjalnie po to, aby bankowość dla klienta biznesowego, szczególnie mikro- i małych firm, była jak najbardziej intuicyjna i prosta, udostępniliśmy portal Zafirmowani.pl – wyjaśnia Krzysztof Czuba, wiceprezes zarządu odpowiedzialny za Pion Biznesu w Alior Banku. – W jednym miejscu można założyć działalność gospodarczą, uzyskać finansowanie i porady specjalistów, nawet z tzw. wielkiej czwórki firm doradczych. To wszystko, co potrzeba, by sprawnie prowadzić działalność gospodarczą.

Bank zapewnia, że będzie także rozwijać ofertę dla większych firm. Pojawią się w niej nowe rozwiązania do zarządzania gotówką i inne produkty transakcyjne. Krzysztof Czuba zapowiada, że bank chce zdobyć pierwszą pozycję w dystrybucji funduszy unijnych dostępnych dla przedsiębiorców. Dziś zajmuje trzecie miejsce.

W kolejnych latach sieć banku zostanie zoptymalizowana, pozostając wśród czterech największych na polskim rynku bankowym, a placówki będą stopniowo digitalizowane. Bankierzy mają zostać wyposażeni w narzędzia do pracy mobilnej, które pozwolą im obsługiwać klientów poza oddziałem.

Współpracujemy z firmą IBM i z firmą Apple. Stworzyliśmy aplikację Trusted Advice do obsługi klientów private banking. Kończymy prace nad kolejną aplikacją do obsługi klientów w oddziale i poza oddziałem banku. Możemy mówić o tym, że w niedalekiej przyszłości bankierzy będą dostępni 24 godziny na dobę – podkreśla Krzysztof Czuba.

Alior Bank do 2020 roku na innowacyjne projekty technologiczne planuje przeznaczyć dodatkowe 400 mln zł, ponad bieżące wydatki na rozwój i utrzymanie systemów IT. Stawia też na sztuczną inteligencję. Już w 2016 roku wprowadzono Dronna, czyli wirtualnego doradcę. System oparty o technologię sztucznej inteligencji i biometrię wykorzystywany jest m.in. w procesie miękkiej windykacji.

 Jego wdrożenie istotnie przyczyniło się do ograniczenia kosztów operacyjnych o prawie 85 proc., przy jednoczesnym wzroście poziomu zadowolenia klientów. Typowy poziom Net Promoter Score dla takich procesów windykacyjnych to 40 proc. My na tym konkretnie odcinku osiągamy 67 proc. – podkreśla Katarzyna Sułkowska, wiceprezes zarządu odpowiedzialna za Pion Operacji i Ryzyka w Alior Banku.

Trwają także intensywne prace nad wdrożeniem biometrii głosu (planowo ma to nastąpić jeszcze w tym roku) oraz twarzy. Logowanie biometryczne ma poprawić bezpieczeństwo klientów. Alior Bank chce też przejść na narzędzia chmurowe, a wykorzystanie takich rozwiązań jak blockchain czy Open-API banking/PSD2 mają ułatwić w przyszłości wejście na zagraniczne rynki.

Sukces, który odnieśliśmy przy wdrożeniu Dronna, oraz wstępna ocena potencjału robotyzacji naszych procesów, skłoniły nas do rozszerzenia zakresu wdrożenia na całą organizację. Zaczynamy od procesów operacyjnych i kredytowych, ale do końca roku powinniśmy dojść do procesów HR-owych i szeroko rozumianych finansowych – zapowiada Katarzyna Sułkowska.

Previous Polska wśród najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla portugalskich inwestycji
Next Pod koniec roku może się skończyć czas wzrostów na polskiej giełdzie

Może to Ci się spodoba

Jak znaleźć idealny telefon do pracy – poradnik

Szukasz idealnego smartfona do pracy? Nie zależy Ci na tym, aby telefon prezentował możliwości najnowszej generacji, ale wciąż istotny jest dla Ciebie sprawny system i solidne oprogramowanie? Skorzystaj z naszego

Do internetu trafia 30 proc. wydatków reklamowych firm

Reklama internetowa rośnie w siłę. Szacuje się, że w ciągu pięciu lat rynek wzrósł o 50 proc. Udział internetu w łącznych wydatkach reklamowych w Polsce w tym roku sięgnie zaś 30 proc. Choć wciąż jeszcze dominuje

Mała firma 0 Comments

ISO TS – czyli jakość w branży motoryzacyjnej

Branża motoryzacyjna dawniej była regulowana przez różne normy państwowe. Obecnie mamy do dyspozycji międzynarodową specyfikację techniczną ISO TS 16949. System ten ujednolica normy amerykańskie (QS-9000), niemieckie (VDA6.1), francuskie (EAQF) i

Firmy wykorzystują tylko 10–15 proc. danych, do których mają dostęp

Przedsiębiorstwa z branży IT oczekują szybkiego rozwoju sektora big data. Gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie danych to jeden z filarów cyfrowej transformacji, która czeka polskie firmy i która pozwoli im zwiększyć efektywność. Dziś biznes wykorzystuje

Firmom brakuje rąk do pracy

Ochotnicze Hufce Pracy – które zajmują się aktywizacją zawodową i pośredniczeniem w znalezieniu zatrudnienia dla młodych pracowników – będą mieć w tym roku nawet 70 tys. ofert pracy z całego kraju. Zapotrzebowanie jest dwukrotnie większe

Jak założyć spółkę przez Internet?

Założenie spółki z o.o. przez internet, a dokładnie w systemie S24, pozwala nam zaoszczędzić mnóstwo czasu oraz pieniędzy, ponieważ opłaty związane z całym procesem rejestracji spółki są znacznie niższe. Jednak

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź