Jak analiza prawna marki może ochronić Cię przed problemami?

Jak analiza prawna marki może ochronić Cię przed problemami?

Analiza prawna marki to tzw. badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Osobom „niewtajemniczonym” pewnie niewiele to mówi. Poniżej wyjaśniam na czym taka analiza polega i dlaczego warto ją przeprowadzić jeszcze zanim firma wejdzie na rynek. Wszystko w myśl zasady, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”.

Zakładając działalność gospodarczą, należy wybrać jakąś nazwę. Docelowo powinna ona pozwalać wyróżnić się przedsiębiorcy na rynku. To zadanie wspierane jest przez działania marketingowe, które na przestrzeni lat mogą pochłonąć ogromną ilość czasu i pieniędzy. Jeżeli jednak przedsiębiorca będzie oferował swoje towary lub usługi na wysokim poziomie, to jest duża szansa, że jego marka będzie się cieszyła zaufaniem. A to już prawdziwy magnes na klientów.

Początkujący przedsiębiorcy rzadko myślą o prawnej ochronie swojej marki. Naturalnie w pierwszej kolejności skupiają się na pozyskaniu klientów i budowaniu silnych fundamentów swojego biznesu. W Polsce nie ma obowiązku rejestrowania firmowego znaku towarowego, więc wiele firm ten temat odsuwa na bliżej nieokreśloną przyszłość.

Kwestia rejestracji znaku towarowego pojawia się najczęściej w dwóch przypadkach:

  • przedsiębiorca odnosi sukces i czuje, że najwyższy czas zadbać o ochronę;
  • na horyzoncie pojawia się konflikt i widmo przejęcia marki przez konkurenta.

Analizę prawną marki przeprowadza się przed zgłoszeniem.

Aby cieszyć się podwyższoną ochroną prawną nazwy bądź logo firmy, należy zarejestrować znak towarowy np. w polskim Urzędzie Patentowym. Samo zgłoszenie nie gwarantuje jednak, że ekspert taką ochronę nam przyzna. M.in. z tego powodu warto wcześniej zwrócić się o pomoc do rzecznika patentowego.

Rzecznik patentowy należy, obok adwokata i radcy prawnego, do grona zawodów prawniczych. Wyróżnia go jednak to, że specjalizuje się ściśle w prawie własności przemysłowej. Dzięki temu zarówno na etapie 3-letniej aplikacji jak i później, w ramach pracy w kancelarii patentowej, zajmuje się tylko sprawami związanymi z Urzędem Patentowym.

Dzięki wiedzy i doświadczeniu jest w stanie wykonać profesjonalną analizę prawną marki. Jest to niezbędne, aby skutecznie poprowadzić cały proces rejestracji znaku towarowego. Przedsiębiorcy mają najczęściej dwojakiego rodzaju problemy:

a) zgłoszony do ochrony znak towarowy jest pojęciem opisowym
Urząd Patentowy RP nie zgodzi się na rejestrację określenia, które jednoznacznie wskazuje do oznaczania czego służy. Chodzi o to, że pewne pojęcia powinny być wolne aby nie ograniczać swobody działalności gospodarczej. Przykładem może być określenie „chleb” do oznaczania pieczywa. Przedsiębiorcy chętnie wchodzą w nazwy opisowe, ponieważ świetnie wskazują one na branżę, w której działają. Od strony marketingowej to się opłaca. Minusem jest jednak to, że takiej marki nie da się zmonopolizować. A to oznacza, że konkurent będzie mógł posługiwać się identyczną nazwą, o ile tylko użyje innej grafiki.
W poniższym nagraniu można znaleźć więcej informacji na temat problemów ze znakami opisowymi.

Dowiedź się więcej poprzez video:

b) zgłoszony znak towarowy jest identyczny lub podobny do już zarejestrowanego znaku.
Należy pamiętać o tym, że zakładając działalność gospodarczą lub spółkę żaden urzędnik nie będzie za nas weryfikował tego, czy nazwa którą wybraliśmy nie narusza prawa. Decydując się na analizę prawną marki po kilku latach działalności, trzeba liczyć się z tym, że jej wynik może być negatywny.

Przykład:

Pewien przedsiębiorca z Warszawy od 3 lat rozwijał sieć kawiarni. Szło mu na tyle dobrze, że w pewnym momencie miał 10 punktów w całej Polsce. W tym momencie zwrócił się do rzecznika patentowego po pomoc w rejestracji znaku towarowego. Po zrobieniu analizy prawnej marki okazało się, że identyczny znak chroni już na całą Unię Europejską firma z Estonii. Oznacza to, że od pierwszych dni istnienia kawiarni naruszane były prawa innego przedsiębiorcy.

Dowiedź się więcej poprzez video:

Informacje jakie znaki towarowe zostały zgłoszone i zarejestrowane, Urząd Patentowy RP publikuje na swojej oficjalnej stronie. Problem w tym, że kolizją mogą być nie tylko znaki identyczne, ale i podobne. Robiąc samodzielnie analizę prawną marki można mieć problemy interpretacyjne kiedy znajdzie się znaki różniące się jedną lub dwoma literami.

Finalnie należy ocenić czy nasz znak towarowy może wprowadzać w błąd potencjalnych konsumentów. Odpowiadając na to pytanie warto pamiętać, że nie tyle ważne jest nasze odczucie, ile to, jak daną sprawę zinterpretuje sąd w ewentualnym sporze. Z tego właśnie powodu dobrze aby analizę prawną marki przeprowadziła osoba znająca prawo i najnowsze orzecznictwo czyli rzecznik patentowy.

Podsumowując

Osoba, która zaczyna dopiero przygodę z biznesem nie musi od razu rejestrować swojego znaku towarowego. Ważne jednak aby miała pewność, że wybrana przez nią nazwa nie narusza prawa. Z tego powodu, przed założeniem działalności gospodarczej, warto przeprowadzić analizę prawną marki. Pozwoli to uniknąć sytuacji, kiedy po kilku latach działalności przyjdzie list z kancelarii prawnej z żądaniem zaprzestania naruszania prawa i wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści.

Przeciętny człowiek rzadko kiedy ma do czynienia z sądami i każda taka sytuacja jest dla ludzi niezwykle stresująca. Poza tym, w przypadku ewidentnego naruszenia nie ma innego wyjścia jak całkowity rebranding marki. Może się więc okazać, że po kilku latach działalności trzeba będzie całkowicie zejść z nazwy, która była już rozpoznawalna wśród klientów. Co więcej najczęściej wiąże się to z koniecznością przekazania konkurentowi firmowej domeny internetowej. W skrajnych przypadkach błąd na etapie wybierania nazwy dla swojej firmy może doprowadzić do bankructwa.

Więcej dowiesz się na stronie: Znaki Towarowe Blog

Previous Czy pracodawca musi zapewnić obuwie robocze pracownikowi?
Next Strategia PR – czym jest i co można dzięki niej osiągnąć?

Może to Ci się spodoba

Prawo dla firm 0 Comments

ZUS przeprowadza w firmach ok. 80 tys. kontroli rocznie

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontroluje przedsiębiorców. Rocznie przeprowadza około 80 tys. kontroli. Stoją one na straży praw ubezpieczonych, ale pomagają też płatnikom w realizacji ich obowiązków. Płatnicy mogą zgłosić zastrzeżenia do protokołu

Prawo dla firm 0 Comments

Fundamentalne obowiązki syndyka

Najważniejszym zadaniem syndyka jest opieka i zarządzanie majątkiem upadającego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że musi odpowiednio rozdzielić wszystkie dobra, żeby każdy wierzyciel odzyskał równowartość powierzonych pieniędzy. Jak uzyskać zezwolenie na pracę

Prawo dla firm 0 Comments

Procedowana ustawa o wyrobach medycznych wprowadza wielomilionowe kary za drobne błędy formalne

W Sejmie trwają prace nad ustawą o wyrobach medycznych, która ma do polskiego prawa zaimplementować unijne regulacje. Przedstawiciele sektora medycznego podkreślają jednak, że wiele propozycji wychodzi poza ramy rozporządzenia, co więcej, może

Prawo dla firm 0 Comments

Naruszenie nazwy przedsiębiorcy jako czyn nieuczciwej konkurencji

Gdy mówimy o ochronie nazwy przedsiębiorcy w pierwszej kolejności mamy na myśli znak towarowy. Co w przypadku, gdy takiego prawa ochronnego nie posiadamy, a doszło do naruszenia? Ustawa o zwalczaniu

Prawo dla firm 0 Comments

Polska przygotowuje się do wdrożenia europejskiego systemu poboru opłat

Wprowadzenie interoperacyjnego systemu elektronicznego poboru opłat na wszystkich autostradach ułatwi Polsce wdrażanie unijnego systemu (EETS). Możliwość przejazdu z jednym urządzeniem pokładowym przez autostrady UE będzie bowiem dotyczyła tylko dróg, gdzie opłaty można

Prawo dla firm 0 Comments

Kolejne miesiące przyniosą wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców

2018 rok to rekordowa skala zmian prawnych dla przedsiębiorców. Od tego roku obowiązkiem prowadzenia rejestru elektronicznego w postaci JPK zostali objęci, po dużych i średnich, także mali przedsiębiorcy. Również sprawozdania do KRS będą

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź