Dobrze płatne i ciekawe oferty pracy czekają na kobiety w branży nowych technologii

Branża nowych technologii to w Polsce wciąż domena mężczyzn. Udział kobiet w firmach z tego sektora wynosi nie więcej niż 25 proc., a na stanowiskach kierowniczych tylko 5–15 proc. Wciąż zbyt mało kobiet wybiera także nauki ścisłe jako kierunek studiów – ich udział na politechnikach wynosi tylko 37 proc. Młodym inżynierkom pomóc ma konkurs o staż w ICT organizowany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Branża nowych technologii, a tak naprawdę cała gospodarka, nie może istnieć bez nowoczesnych technologii, bez innowacji, bez internetu, bez komunikacji elektronicznej. Aby to wszystko obsłużyć, potrzebne są miliony inżynierów. Jako kobieta, która od 15 lat pracuje na rynku telekomunikacyjnym, jestem tego świadoma, dlatego już 5 lat temu postanowiłam, że będę promowała zatrudnianie kobiet w tej branży – mówi agencji informacyjnej Newseria Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Udział kobiet w branżach technologicznych w Polsce stopniowo wzrasta. Z raportu przygotowanego przez Siemens i Fundację Edukacyjną „Perspektywy” wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat zwiększył się on o 6 proc. Coraz więcej maturzystek wybiera także nauki ścisłe i technologiczne na studiach – w minionych ośmiu latach udział dziewcząt na politechnikach wzrósł o 8 proc. Zmiany te zachodzą jednak zbyt wolno – udział kobiet w branżach technologicznych wynosi średnio 20–25 proc., na stanowiskach kierowniczych zaś tylko 5–15 proc. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w nauce – na uczelniach technicznych kobiety na stanowiskach profesorskich stanowią tylko 10 proc. Udział studentek na kierunkach kluczowych dla branż STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) wynosi zaledwie 13 proc.

Pokutują stereotypy. Kobiety nie decydują się na studia stricte techniczne, a rodzice też ich do tego nie zachęcają. Mówimy o wydziale np. telekomunikacji, elektroniki czy automatyki. Dla przykładu na jednym roku na wydziale telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej jest 37 studentów, w tym jedna dziewczyna – mówi Magdalena Gaj. – To duży problem, a przecież branża technologiczna to dobre miejsce pracy.

Jak podkreśla, korzyści z większego udziału kobiet w branżach technologicznych są obopólne. Dla kobiet oznacza to zdobycie ciekawej, dobrze płatnej i dającej możliwości stałego rozwoju pracy, międzynarodowej kariery oraz warunki do łączenia pracy zawodowej z opieką nad dziećmi. Większość firm z dziedziny STEM oferuje bowiem elastyczne warunki pracy i możliwość wykonywania wielu obowiązków zdalnie.

Korzyścią dla firm jest natomiast większa wydajność pracy – liczne badania pokazały bowiem, że zróżnicowane zespoły, także pod względem płci, są bardziej efektywne.

 Branża nowoczesnych technologii potrzebuje kobiet, przede wszystkim w zakresie projektowania i programowania. To jest praca na zespołach, na produktach informatycznych albo projektowanie aplikacji i usług informatycznych przygotowywanych na zamówienie klienta. Tam jest potrzebna różnorodność podejścia, dobra komunikacja z klientem, zwracanie uwagi na szczegóły. Kobiety w tym są lepsze od mężczyzn – mówi Magdalena Gaj.

Do zwiększenia udziału kobiet w branżach technologicznych niezbędne jest wsparcie inżynierek po studiach w momencie ich wejścia na rynek pracy. Mogą tego dokonać same firmy technologiczne, m.in. poprzez tworzenie przyjaznych kobietom standardów pracy, szerszej informacji o możliwościach kariery oraz zacieśnianie współpracy z uczelniami technicznymi.

Młodym inżynierkom pomóc mają także specjalne staże i konkursy, takie jak program „Dziewczyny w Nowych Technologiach” zainicjowany w 2012 roku przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. W jego ramach w marcu rozpoczęła się kolejna edycja konkursu o staż w ICT.

Zaliczam tę akcję i konkursy do niezwykle udanych. Mamy 25 finalistek, które dzięki temu konkursowi zrealizowały swoje życiowe marzenie o pracy w firmach z Doliny Krzemowej, jeszcze będąc na studiach – mówi Magdalena Gaj.

Konkurs skierowany jest do studentek kierunków ścisłych i technicznych minimum II roku studiów licencjackich i magisterskich. Uczestniczki muszą rozwiązać zadanie konkursowe przygotowane przez jedną z ośmiu firm partnerskich: SAS Institut, Motorola Solutions Polska, Microsoft Poland, Sygnity, Cisco Systems, Huawei Polska, Telewizja Polska SA, Ericpol. Nagrodą jest trzymiesięczny płatny staż. Doświadczenia poprzednich edycji pokazują, że zwykle kończy się to stałym zatrudnieniem. Czas na zgłoszenie studentki mają do 10 maja.

Previous Małe i średnie firmy w najlepszej kondycji od lat. Konieczne jednak inwestycje w innowacje i eksport
Next Media społecznościowe to miejsce najgorętszych dyskusji o bankach i oszczędzaniu

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Polskie firmy logistyczne największym przewoźnikiem w Europie

Krajowa flota składa się obecnie z blisko 200 tys. pojazdów kursujących po Europie. Polskie firmy są konkurencyjne, bo oferują najlepszy stosunek jakości do ceny usługi oraz są elastyczne. Aby utrzymać swoją pozycję

Wiadomości 0 Comments

W 2019 roku ruszy internetowy system weryfikacji leków

Od 2019 roku farmaceuta lub osoba, która wydaje pacjentowi lek, będzie musiała sprawdzić jego autentyczność w ogólnopolskiej bazie. To odpowiedź na coraz poważniejszy problem, którym jest fałszowanie leków i wprowadzanie ich do

Wiadomości 0 Comments

Seniorzy coraz chętniej kupują w sieci. E-sklepy muszą się dostosowywać do tej grupy klientów

Osoby 55+ są coraz bardziej aktywne w sieci. Chętniej korzystają z mediów społecznościowych, a już prawie co trzeci senior robi zakupy przez internet. Eksperci podkreślają, że aby zachęcić ich do e-zakupów, sklepy powinny

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post