Od dziś kierowcy jeżdżący do Francji zarobią co najmniej 9,67 euro za godzinę pracy

Na mocy nowego prawa od 1 lipca pracujący na terenie Francji kierowcy będą musieli zarabiać nie mniej niż 9,67 euro za godzinę pracy. Krajowi przewoźnicy alarmują, że wyliczanie całej stawki, obejmującej różnego rodzaju dodatki, będzie niezwykle skomplikowane. Najbardziej obawiają się drobiazgowych inspekcji ze strony francuskich organów kontrolnych.

– Francja po Niemczech i Norwegii to już trzecie państwo, w którym mają zastosowanie podobne regulacje – informuje agencję Newseria Biznes Bartiosz Najman z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. – Obawiam się, że francuskie przepisy okażą się najbardziej dotkliwe dla polskich przewoźników.

Jednym z nich stosunkowo skomplikowany proces wyliczania wynagrodzenia minimalnego. Zdaniem OCRK stawka godzinowa nie będzie łatwa do określenia, bo oprócz ustawowego poziomu trzeba wziąć pod uwagę dodatki stażowe i kompetencyjne, godziny równoważne oraz nadliczbowe. Oprócz tego są jeszcze dodatki za pracę w niedzielę, święta oraz urlopowe.

– Oczekiwania dotyczące wzięcia pod uwagę przez polskie firmy francuskiego kodeksu pracy i układów zbiorowych są niezgodne z prawem unijnym – zauważa Bartosz Najman. – Drugim problemem są bariery administracyjne. Kluczową w tym zakresie jest kwestia reprezentanta.

Nowe, francuskie prawo przewiduje, że każda firma transportowa, która po 1 lipca br. będzie wysłać swoich pracowników do Francji musi mieć podpisaną umowę z tamtejszym przedstawicielem, który zgodzi się reprezentować jej interesy podczas inspekcji, czyli pośredniczyć w kontaktach z organami kontrolnymi. Obowiązkiem kierowcy ma być posiadanie w aucie wzoru zaświadczenia o takiej delegacji, w którym – prócz stawek, diet, nadgodzin – będą podane dane przedstawiciela.

– Najbardziej dotkliwym problemem może być sama mentalność francuskich służb kontrolnych – ocenia Bartosz Najman. – Nasi eksperci od wielu lat wspierają polskich przewoźników w walce z przedstawicielami tamtejszych organów kontrolnych. Nasze doświadczenie jest jednoznacznie negatywne. Francuzi są bardzo skrupulatni, drobiazgowi, ale niestety nie szanują unijnych regulacji. W połączeniu z bardzo wysokimi sankcjami i nową praktyką konfiskaty samochodów do czasu wypłaty zaległych kar jest to olbrzymi problem dla polskich przewoźników.

Francja to kolejny kraj po Niemczech, który zdecydował się na takie rozwiązanie. Zarówno Paryż, jak i Berlin tłumaczą wprowadzenie płacy minimalnej dla pracowników delegowanych koniecznością walki z nieuczciwą konkurencją. Z kolei kraje, w które najmocniej uderzają te ustawy argumentują, że są one niezgodne z prawem unijnym oraz ideą wspólnego rynku transportowego.

– Francuskie regulacje są bardzo restrykcyjne – ocenia Bartosz Najman. – Wynika to z dużo bardziej skomplikowanych przepisów związanych z minimalnym wynagrodzeniem oraz olbrzymich barier administracyjnych. Przedstawiciele, masa dokumentów, wszystko tłumaczone na język francuski, to dla nas duży problem. Ale, w mojej ocenie, największą różnicą będzie intensyfikacja kontroli. W Polsce na blisko 1,5 tys. firm transportowych jest około 20-30 inspekcji rocznie. Obawiam się, że we Francji będzie ich kilkadziesiąt tylko w pierwszym miesiącu.

Previous Żyj w zgodzie z naturą. Jak chronić lasy?
Next Służebność przesyłu - co może zyskać właściciel gruntów?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Wybór brokera – czym się kierować?

Rynek Forex, czyli międzynarodowy rynek walutowy to rynek, który niemal nigdy nie zasypia i ma ogromne obroty dobowe sięgające kilku bilionów dolarów. Do tego dochodzi rynek kontraktów CFD, czyli kontraktów

Manager 0 Comments

Jak budować dobrą atmosferę?

Dobra atmosfera wśród pracowników oraz w relacjach z przełożonym to podstawa udanej współpracy. Na właściwe stosunki trzeba długo pracować i nieustannie dbać o i właściwy poziom. Duży wpływ na odpowiednią

Wiadomości 3 komentarze

Czy wciąż warto oszczędzać na lokatach?

Każdy, kto śledzi rynek lokat bankowych, zdaje sobie doskonale sprawę z tego, że ten typ produktu nie jest w obecnych czasach już tak opłacalny, jak kiedyś – dziś można mówić

Wiadomości 1Comments

Kierowniku – poprowadź swoją firmę właściwą trasą!

Kierownik – to brzmi dumnie. Ale bycie kierownikiem wymaga ogromnych nakładów pracy i umiejętności. Nie łatwo jest łączyć w sobie funkcję polityka firmy, trenera zespołu, stratega, administratora oraz oczywiście organizatora

Wiadomości 0 Comments

Kto może zrobić licencję syndyka?

Do istotnych obowiązków syndyka należy pomoc przedsiębiorcy, który ogłosił upadłość oraz próbuje uregulować całe zadłużenie. Żeby wykonywać takie czynności najpierw trzeba zrobić licencję, która pozwoli na pełnoprawne wykonywanie zawodu. Jak

Wiadomości 0 Comments

Podstawowe wyposażenie profesjonalnej pieczarkarni — poznaj listę

Regały do pieczarkarni są chyba jednymi z ważniejszych sprzętów w firmie tego rodzaju. Regały takowe, rzecz jasna mają półki, a na nich podłoże do uprawy pieczarek, które to regularnie wzbogaca

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź