Finansowanie firmy przez internetową społeczność

Finansowanie firmy przez internetową społeczność

Crowfunding – dziedzina jeszcze raczkująca w Polsce, na świecie pomaga zbierać miliony dolarów przeznaczonych na działalność charytatywną, społeczną i biznesową. Finansowanie rozmaitych przedsięwzięć przez grupy społecznościowe staje się coraz szerzej wykorzystywanym narzędziem dla nowo powstających firm.

Gromadzenie środków przez crowfunding jest stosunkowo łatwym rozwiązaniem, jednak firma, która chce skorzystać z finansowania społecznego powinna dobrze przemyśleć kwestie związane zarówno z formą prawną swojej działalności, jak i sposobem zbiórki środków.

Ze względu na stopień komplikacji, które mogą pojawić się przy zbiórce pieniędzy należy rozważyć przyjęcie przez przedsiębiorstwo dogodnej formy prawnej. Nie ma jednego idealnego rozwiązania dla każdej inicjatywy, dla jednych wygodne będzie działanie jako spółka akcyjna, inni wybiorą spółkę komandytowo – akcyjną, a część zdecyduje się na spełnianie większej ilości wymogów formalnych w zamian za niski kapitał zakładowy niezbędny do funkcjonowania spółki z o.o.

Spółka akcyjna i komandytowo – akcyjna

Spółki akcyjne mają tę zaletę szczególnie docenianą w crowfundingu, że zbywanie udziałów spółki nie wymaga potwierdzenia notarialnego. Internauci z reguły dość chętnie włączają się w różnego typu akcje, lecz powinno to być maksymalnie ułatwione, bowiem dodatkowe formalności mogą ograniczyć liczbę potencjalnych kupców udziałów.

W przypadku spółki akcyjnej należy rozważyć, czy lepiej będzie decydować się na zbiórkę kwoty nie wyższej niż 100 tys. euro, czy sięgać po więcej ale za cenę przygotowania szczegółowego prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego (oprócz pracy, którą trzeba w to włożyć, trzeba się liczyć z dodatkowymi, niemałymi kosztami takiej operacji).

Inne działania, na które trzeba się przygotować to zgłoszenie do Komisji Nadzoru Finansowego zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia akcji promocyjnej. Zawiadomienie obejmuje też plan promocyjny i marketingowy. KNF musi poznać treść informacji rozsyłanych w związku z ofertą. Trzeba liczyć się z tym, że Komisja poprosi o dodatkowe wyjaśnienia lub wprowadzenie zmian, poprawek, uzupełnienia planów. Zawiadomienie koniecznie trzeba dostarczyć na 14 dni roboczych przed rozpoczęciem akcji promocyjnej. O konieczności naniesienia poprawek Komisja może powiadomić spółkę nie później niż na 5 dni przed rozpoczęciem akcji promocyjnej.

Wadą spółki akcyjnej dla wielu początkujących biznesmenów może być wysokość kapitału zakładowego spółki. W przypadku tej formy prawnej konieczne jest wniesienie co najmniej 100 tys zł. Dla tych firm, które do tej pory działają pod postacią innego rodzaju spółki dodatkowym kosztem będzie także opłata za przekształcenie w spółkę akcyjną w wysokości 4 tys. zł, powiększoną o koszty notarialne i sądowe. Znacznie tańszą formą prawną jest spółka komandytowo – akcyjna. Wielkość kapitału zakładowego wynosi 50 tys. zł, czyli połowę tego, co jest wymagane przy spółce akcyjnej – sugerujeArkadiusz Regiec, prezes Beesfund, firmy prowadzącej projekty crowfundingowe.

Spółka z o.o.

Najtańszą formą działalności, którą można przyjąć jest spółka z o.o. Kapitał zakładowy jest niewielki, wynosi tylko 5 tys. zł, ale przedsiębiorcy, którzy tę formę wybiorą muszą brać pod uwagę spore niedogodności w przeprowadzaniu zbiórki pieniędzy. Przepisanie udziałów na ich nabywcę wymaga formy notarialnej, zatem jest to pewnego rodzaju bariera, którą pokonają tylko odpowiednio zmotywowani kupcy udziałów. Niewielkim pocieszeniem jest to, że nabywca może przesłać niezbędne dokumenty potwierdzone notarialnie do firmy zbierającej fundusze, a ta dokończy procedurę sprzedaży udziałów w obecności wybranego przez siebie notariusza.

Pośrednicy w crowfundingu

Pośrednicy to w tym przypadku właściciele platform crowfundingowych, specjalizujących się w pomocy firmom zbierającym środki finansowe. Ich ogromną zaletą jest ułatwienie dostępu do dużej liczby inwestorów. Platformy pobierają kilkuprocentowe prowizje od transakcji, które odbyły się za ich pośrednictwem. Co dokładnie oferują w zamian za procent platformy?

  • dostęp do bazy inwestorów (również mailing),
  • kampania m.in. na Facebooku, czy Google Adwords,
  • pomoc w przygotowaniu treści promocyjnych (infografiki, filmy, tłumaczenia – także na egzotyczne języki),
  • dwumiesięczny okres korzystania z platformy.

Crowfunding w Polsce

W Polsce finansowanie społecznościowe czyni dopiero pierwsze kroki w porównaniu z tym, co crowfunding osiąga za granicą. Mimo niewielkiego jeszcze rozmiaru tej działalności, wpłaty użytkowników internetu na różnego rodzaju projekty przekraczają 0,5 mln zł miesięcznie.

Z tej formy zbierania środków korzystają muzycy, sportowcy, programiści, czy wynalazcy. Przedstawiciel jednej z platform crowfundingowych działających w Polsce, zapewnia, że to całkiem bezpieczna forma finansowania projektów. Jeśli nie uda się zebrać oczekiwanej kwoty, wpłacający otrzymują swoje środki z powrotem. Zdarza się jednak, że zebrane pieniądze znacznie przekraczają określony limit. Dobrym przykładem jest tu przypadek wrocławskich studentów, którzy w ramach projektu Space is More zebrali ponad dwudziestokrotnie więcej niż zamierzali. Środki przeznaczone były na podróż do Stanów Zjednoczonych, w celu prezentacji projektu statku kosmicznego, który miałby być użyty w podróży na Marsa. Cóż to może oznaczać dla firm, które rozważają skorzystanie z takiej opcji zbierania funduszy? Polacy są coraz hojniejsi, a do tego wieżą w talent rodaków i chętnie finansują nawet bardzo, wydawałoby się, egzotyczne idee.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Przy odliczeniu VAT nie ważny jest zamiar, lecz powstanie przychodu
Next Ceny złota - czy można je przewidzieć?

Może to Ci się spodoba

e-Firma i Startup 0 Comments

Na czym polega Real-Time Marketing?

Real-Time Marketing jest strategią przewidującą reagowanie tak na wydarzenia, jak i zachowania odbiorców w czasie, który będzie maksymalnie zbliżony do rzeczywistego. Cel taki można osiągnąć dzięki systemowi Marketing Automation zajmującego

Klienci wracają do T-Mobile. Operator nową ofertą i komunikacją chce zawalczyć o klientów

T-Mobile zaostrza konkurencję na rynku usług telekomunikacyjnych. Telekom chce być liderem w zakresie konsumpcji danych i mocno rozwija tę kategorię usług. Postawił na zmianę komunikacji i wprowadził nowe oferty, co  ma zdystansować konkurencję

Jak zadbać o wizerunek swojej firmy?

Każda osoba prowadząca własną firmę doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważny jest jej wizerunek. To jak firma postrzegana jest przez klientów, kontrahentów, pracowników, a nawet media, odgrywa bardzo ważną rolę

Personel 0 Comments

FSM w zarządzaniu pracą mobilnych pracowników

Rosnąca liczba zadań realizowanych w terenie to dodatkowa potrzeba optymalizacji kosztów związanych z koordynacją oraz kontrolą pracy wykonywanej przez zdalnych pracowników. W sprawnym zarządzaniu firmą mają pomóc aplikacje webowe i

Firmy coraz częściej oferują swoim pracownikom programy emerytalne

Pracownicze programy emerytalne organizowane przez – zwłaszcza dużych – pracodawców do niedawna nie cieszyły się specjalnym zainteresowaniem wśród pracowników jako pozapłacowy benefit. Jednak dyskusja wokół wieku emerytalnego, likwidacji otwartych funduszy emerytalnych i planowanych

W Polsce powstaje największa platforma wsparcia start-upów w Europie Środkowo-Wschodniej

W Polsce działa obecnie ponad 2,4 tys. start-upów. Blisko 60 proc. z nich rozwija się dzięki środkom własnym, a nieco mniej niż jedna piąta pozyskała finansowanie z funduszy venture capital. Program Start

4 komentarze

  1. gregor
    14 listopada, 13:44 Reply
    To pojęcie jest chyba nowe w Polsce bo niestety nigdy o nim nie słyszałem. Świetnie, że można również zapytać o takie dofinansowanie w udostępnionym przez was wniosku ;)
  2. mejk
    20 grudnia, 11:43 Reply
    Muszę przyznać, że nie słyszałam o czymś takim. Chyb muszę bardziej zagłębić się w temat, bo zastanawiam się nad swoją działalnością.
  3. atii
    08 stycznia, 09:29 Reply
    ciekawa publikacja
  4. Roman
    11 stycznia, 21:56 Reply
    Pierwszy raz się spotykam z tą nazwą i taką działalnością. Bardzo ciekawy i inspirujący artykuł. Ciekawie czy w Polsce się rozwinie taka forma działalności.

Zostaw odpowiedź