Jak obniżyć koszty zatrudnienia pracowników w czasie kryzysu?

Jak obniżyć koszty zatrudnienia pracowników w czasie kryzysu?

Od kilku lat wszystkie firmy borykają się z problemami finansowymi. Bezpośredni wpływ ma na to sytuacja gospodarcza i ekonomiczna na świecie. Nie ma już naiwnego, który wierzy w ,,krainę dobrobytu”. Każdy stara się logicznie obracać pieniędzmi, odkłada wszystkie nadwyżki, poświęca je jedynie na niezbędne wydatki. Kiedy już się nie da więcej ciąć kosztów, a zysków nadal nie ma, zwykle zaczynają szukać pieniędzy wśród pracowników.

Zazwyczaj decyzje bywają naprawdę radykalne, to znaczy wyczyszczenie części załogi. Pracodawcy biorą pod uwagę osoby najmniej efektywne, których staż w branży jest dość krótki, a po ich usunięciu firma znacząco nie straci. Powinności zwolnionych pracowników przejmą ci, którzy jeszcze pozostali. Może dać to odwrotny wynik, bowiem obarczony wieloma zadaniami pracownik, chcąc sprostać, będzie robił, ale nieprecyzyjnie. Dlatego usunięcie całej kadry trzeba wielokrotnie przeanalizować. Czasami powinno się zacząć od mniej zdecydowanych postanowień. Jak to zrobić?

Niektóre firmy mogą się pochwalić szerokim zapleczem socjalnym, proponują pracownikom opłaconą opiekę medyczną, dodatki na dzieci, premie według uznania i inne bonusy. Zwykle stopniowe rezygnowanie z nadprogramowych wypłat już przynosi efekty i powoli reperuje budżet firmy. Trzeba jednak uprzedzić zatrudnionych, że będą pozbawiani części wynagrodzenia i ustalić, że po polepszeniu się sytuacji finansowej firmy nastąpi powrót do właściwego nagradzania. Wówczas zawrzeć należy pewnego typu porozumienie, które ureguluje sytuację na czas kryzysu w firmie.

W porozumieniu takim trzeba zawrzeć informację, dlaczego pracowników pozbawiono części honorarium oraz wyznaczyć zakres czasu, w którym firma musi oszczędzać. Przełożony nie może natomiast zapominać, że wraz z wdrożeniem takiego porozumienia wydajność pracy może ulec diametralnej zmianie, bowiem wynagrodzenie jest dla wielu pracowników wielką motywacją do pracy. Nie musi się to zawsze kończyć zwolnieniem, wystarczy wytłumaczyć, że nagromadziło się wiele problemów finansowych, firma wzięła kredyty, itd. Jednakże maksymalny ważność porozumienia nie może wynosić więcej niż trzy lata.

Zwykle na zawarcie porozumienia zgadzają się pracownicy, którzy znaleźli się w kryzysowej sytuacji finansowej lub w sytuacji, w której utrata pracy przyniesie ogromne obciążenie dla domowego budżetu. Ci, którzy mają mniej do stracenia odejdą pierwsi. Obie decyzje są dopuszczalne, ponieważ wynikają z warunków zawartych w umowie o pracę.

Są również tacy pracodawcy, którzy chcą uchronić całą kadrę, ale oferują inne często niesprzyjające propozycje. Na przykład wysyłają pracownika na urlop bezpłatny (nie ma wyboru), choć pracownik wcale go nie potrzebuje. Lub sugerują zmniejszenie liczby godzin pracy, co automatycznie zmniejszy honorarium.

Wiadomo jednak, że żadne z wcześniej omówionych rozwiązań nie będzie korzystne dla pracownika. Przysporzy mu jedynie dodatkowego stresu i lęku przed stratą pracy. Zwykło się mówić, że umowa o pracę zapewnia bezpieczne zatrudnienie. Lecz, jak pokazuje życie, w czasie załamania gospodarczego można być przygotowanym na wszystko.

 

Justyna Błahut
www.biznesgazeta.pl

Previous Kiedy pracownik zwróci pracodawcy koszty odbytych szkoleń?
Next Czy wymiana opon w samochodzie to wydatek firmowy?

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Jaką karę za niedopilnowanie obowiązków może ponieść pracobiorca?

Pracobiorca ponosi odpowiedzialność za szkody zaistniałe w wyniku niedopatrzenia swoich obowiązków bądź innego działania, które przyczyniło się do zwiększenia strat materialnych zakładu pracy. Jeśli biznesmen udowodni wkład podwładnego w incydent,

Mała firma 0 Comments

Czy przedsiębiorcy powinni stosować multisourcing?

Kłopoty ekonomiczne sprawiają, że przedsiębiorcy poszukują nowych sposobów na generowanie zysków. Okazuje się bowiem, że utrzymywanie nieprzerwanych kontaktów tylko z jednym kontrahentem przestaje być opłacalne. Czy w związku z tym

Jak ratować firmę przed utratą wiarygodności

Utrata płynności finansowej w dłuższym okresie może doprowadzić do powstania, czy kumulacji długów. Zanim wierzyciele sami zaczną się upominać o spłatę i sięgać po drastyczne środki, lepiej zaoferować im którąś

Mała firma 0 Comments

Samochód prywatny wliczony w koszty firmy

Definicją „kosztów uzyskania przychodu” z posiadania przedsiębiorstwa są nakłady pieniężne wygenerowane w toku poczynań zarobkowych. Opłaty poniesione na samochód prywatny mogą zostać włączone do kosztów firmy. Oczywiście przepisy dokładnie pokazują,

Mała firma 0 Comments

Jak chronić się przed mobbingiem?

Nie zawsze relacje na poziomie pracownik-przełożony są idealne. Bywa tak, że obie strony nie mogą się porozumieć i poszukać drogi do ugody. Jednak nie należy zapominać, że w pracy najważniejszy

Copywriting – jakość ma znaczenie.

Dobre teksty o wartościowej treści są w dzisiejszych czasach na wagę złota. Internet nie jest już miejscem, w którym reklamy banerowe grają pierwsze skrzypce, a kampanie reklamowe opierają się jedynie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź