Omnichannel, czyli jak łączyć sprzedaż offline z online?

Omnichannel, czyli jak łączyć sprzedaż offline z online?

Coraz więcej sklepów i sieci handlowych na całym świecie zmienia swój model działania i stawia na wielokanałowość. Dziś bycie offline lub online to za mało. Trzeba zdecydować się na opcję „omnichannel”. To klucz do sukcesu w handlu.

Klasyczne kanały sprzedaży mogą dziś nie wystarczyć, żeby przyciągnąć klientów i skłonić ich do zakupów. Współczesny konsument wymaga stałej interakcji z marką (sprzedawcą) bez względu na to, gdzie w danej chwili się znajduje. Dlatego właśnie konieczne są różne kanały kontaktu, które się przenikają i uzupełniają. Odpowiedzią na to wyzwanie jest „omnichannel”, czyli zupełnie nowe spojrzenie na sprzedaż. To spójny kontakt z klientem w każdym kanale handlu. Najważniejsze jest jednak to, że w „omnichannel” należy skoncentrować się przede wszystkim na kliencie, a nie na sprzedaży. Dziś Polacy, podobnie jak inne narody, przemieszczają się pomiędzy różnymi kanałami, aby w końcu w którymś z nich dokonać zakupu produktu lub usługi. Warto wykorzystać nowe przyzwyczajenia konsumenta i tym samym zwiększyć sprzedaż. Aby to jednak było możliwe, konieczne jest najpierw poznanie współczesnego klienta.

Zrozum swoich klientów

Już 84% Polaków codziennie korzysta z Internetu, a w grupie wiekowej 16–24 lat ten odsetek wynosi nawet 91,5%. Do tego ¾ Polaków to właściciele smartfonów. Nie powinno zatem dziwić, że w 2018 r. wartość polskiego rynku e-commerce wyceniana była na 50 mld zł. O ile sprzedaż internetowa rosła w ostatnich latach w tempie 10% rocznie, o tyle sprzedaż w segmencie mobilnym zwiększała się o 30% rocznie. Te dane potwierdzają, że polski konsument staje się coraz bardziej cyfrowy. Myliłby się jednak ten, kto sądziłby, że sprzedaż w sklepach stacjonarnych spada na rzecz kanału internetowego. Nic z tych rzeczy – okazuje się bowiem, że 57% Polaków robi zakupy zarówno online, jak i offline. Oczywiście jedne kanały są wybierane częściej, inne – rzadziej, w zależności od kupowanego produktu. Na przykład 71% Polaków kupuje elektronikę online, ale już tylko 10% nabywa w ten sposób żywność. Najczęściej pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży przemieszczają się osoby w wieku 15–39 lat, a to 40% społeczeństwa, czyli duża grupa potencjalnych klientów. Przedsiębiorcy muszą to wziąć pod uwagę. Bardzo chętnie z takiego sposobu nabywania produktów korzystają także gospodarstwa domowe z dziećmi (69%). Wszystkie te informacje powinny zostać dokładnie przeanalizowane przez przedsiębiorców, którzy działają w handlu.

„Omnichannel” wymaga zaplecza technologicznego

Dokładna analiza zachowań klientów pozwala przygotować odpowiednią strategię działań biznesowych. To jednak dopiero jedna kwestia. Trzeba bowiem przygotować odpowiednie zaplecze technologiczne, które pozwoli prowadzić „omnichannel” efektywnie i reagować na zmieniające się otoczenie rynkowe. Potrzebne jest kompleksowe podejście. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że w tym wypadku ma się do czynienia z klientem nowoczesnym, internautą przyzwyczajonym do udogodnień. Warto o tym pomyśleć, wdrażając na przykład różne formy płatności. 53% Polaków płaci w sklepach stacjonarnych bezgotówkowo, podobnie jak w sieci czy w mobilnie. Nie można zatem tej kwestii pominąć. Na szczęście są dostawcy, którzy zapewniają zarówno terminale płatnicze, jak i rozwiązania płatności online (np. Polskie ePłatności). Do tego, zapisując się do programu „Polska Bezgotówkowa”, można otrzymać do 3 terminali bez opłat na 12 miesięcy.

Oczywiście płatności to nie wszystko. Potrzebna jest jeszcze infrastruktura informatyczna, która zapewni kontrolę nad wszystkimi procesami biznesowymi w każdym z kanałów i zapewni synchronizację różnych systemów, tak jak to oferowane jest w ramach współpracy z PeP. Można także skorzystać z gotowych platform informatycznych, które wspierają sprzedaż wielokanałową. To tańsze i łatwiejsze rozwiązanie.

Trudno dziś myśleć o odniesieniu sukcesu w handlu bez łączenia kanałów offline z online. Potrzebne jest elastyczne podejście, nastawienie na wielokanałowość i wyrobienie w sobie umiejętności szybkiego reagowania na zmiany na rynku. „Omnichannel” potrzebuje dobrego zaplecza technologicznego, ale również potrzebuje zmiany sposobu myślenia.

Previous Efektywność energetyczna w Unii Europejskiej
Next Jak skutecznie reklamować się na Facebooku?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Znikają kolejne bariery dla rynku samochodów elektrycznych

Na polskim rynku motoryzacyjnym udział elektryków wciąż jest znikomy, ale dynamicznie rośnie. Wynika to z faktu, że znikają kolejne bariery. Po pierwsze, nowe modele oferują coraz lepsze osiągi, a ich ceny

Wiadomości 0 Comments

Prezesi polskich firm nie doceniają mediów społecznościowych

Zaledwie 30 proc. szefów polskich firm korzysta z LinkedIna, a swój profil na Twitterze ma tylko 5 proc. z nich – wynika z sierpniowego raportu ECCO International Communications Network. Prezesi nie dostrzegają jeszcze, że

Wiadomości 0 Comments

Czym jest telewizja internetowa?

Powszechny dostęp do internetu zmienił wiele aspektów naszego codziennego życia. Dzisiaj dzięki temu medium mamy dostęp także do programów telewizyjnych. Czym jest telewizja przez Internet? Mianem telewizji internetowej określonych zostało

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post