Omnichannel, czyli jak łączyć sprzedaż offline z online?

Omnichannel, czyli jak łączyć sprzedaż offline z online?

Coraz więcej sklepów i sieci handlowych na całym świecie zmienia swój model działania i stawia na wielokanałowość. Dziś bycie offline lub online to za mało. Trzeba zdecydować się na opcję „omnichannel”. To klucz do sukcesu w handlu.

Klasyczne kanały sprzedaży mogą dziś nie wystarczyć, żeby przyciągnąć klientów i skłonić ich do zakupów. Współczesny konsument wymaga stałej interakcji z marką (sprzedawcą) bez względu na to, gdzie w danej chwili się znajduje. Dlatego właśnie konieczne są różne kanały kontaktu, które się przenikają i uzupełniają. Odpowiedzią na to wyzwanie jest „omnichannel”, czyli zupełnie nowe spojrzenie na sprzedaż. To spójny kontakt z klientem w każdym kanale handlu. Najważniejsze jest jednak to, że w „omnichannel” należy skoncentrować się przede wszystkim na kliencie, a nie na sprzedaży. Dziś Polacy, podobnie jak inne narody, przemieszczają się pomiędzy różnymi kanałami, aby w końcu w którymś z nich dokonać zakupu produktu lub usługi. Warto wykorzystać nowe przyzwyczajenia konsumenta i tym samym zwiększyć sprzedaż. Aby to jednak było możliwe, konieczne jest najpierw poznanie współczesnego klienta.

Zrozum swoich klientów

Już 84% Polaków codziennie korzysta z Internetu, a w grupie wiekowej 16–24 lat ten odsetek wynosi nawet 91,5%. Do tego ¾ Polaków to właściciele smartfonów. Nie powinno zatem dziwić, że w 2018 r. wartość polskiego rynku e-commerce wyceniana była na 50 mld zł. O ile sprzedaż internetowa rosła w ostatnich latach w tempie 10% rocznie, o tyle sprzedaż w segmencie mobilnym zwiększała się o 30% rocznie. Te dane potwierdzają, że polski konsument staje się coraz bardziej cyfrowy. Myliłby się jednak ten, kto sądziłby, że sprzedaż w sklepach stacjonarnych spada na rzecz kanału internetowego. Nic z tych rzeczy – okazuje się bowiem, że 57% Polaków robi zakupy zarówno online, jak i offline. Oczywiście jedne kanały są wybierane częściej, inne – rzadziej, w zależności od kupowanego produktu. Na przykład 71% Polaków kupuje elektronikę online, ale już tylko 10% nabywa w ten sposób żywność. Najczęściej pomiędzy różnymi kanałami sprzedaży przemieszczają się osoby w wieku 15–39 lat, a to 40% społeczeństwa, czyli duża grupa potencjalnych klientów. Przedsiębiorcy muszą to wziąć pod uwagę. Bardzo chętnie z takiego sposobu nabywania produktów korzystają także gospodarstwa domowe z dziećmi (69%). Wszystkie te informacje powinny zostać dokładnie przeanalizowane przez przedsiębiorców, którzy działają w handlu.

„Omnichannel” wymaga zaplecza technologicznego

Dokładna analiza zachowań klientów pozwala przygotować odpowiednią strategię działań biznesowych. To jednak dopiero jedna kwestia. Trzeba bowiem przygotować odpowiednie zaplecze technologiczne, które pozwoli prowadzić „omnichannel” efektywnie i reagować na zmieniające się otoczenie rynkowe. Potrzebne jest kompleksowe podejście. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że w tym wypadku ma się do czynienia z klientem nowoczesnym, internautą przyzwyczajonym do udogodnień. Warto o tym pomyśleć, wdrażając na przykład różne formy płatności. 53% Polaków płaci w sklepach stacjonarnych bezgotówkowo, podobnie jak w sieci czy w mobilnie. Nie można zatem tej kwestii pominąć. Na szczęście są dostawcy, którzy zapewniają zarówno terminale płatnicze, jak i rozwiązania płatności online (np. Polskie ePłatności). Do tego, zapisując się do programu „Polska Bezgotówkowa”, można otrzymać do 3 terminali bez opłat na 12 miesięcy.

Oczywiście płatności to nie wszystko. Potrzebna jest jeszcze infrastruktura informatyczna, która zapewni kontrolę nad wszystkimi procesami biznesowymi w każdym z kanałów i zapewni synchronizację różnych systemów, tak jak to oferowane jest w ramach współpracy z PeP. Można także skorzystać z gotowych platform informatycznych, które wspierają sprzedaż wielokanałową. To tańsze i łatwiejsze rozwiązanie.

Trudno dziś myśleć o odniesieniu sukcesu w handlu bez łączenia kanałów offline z online. Potrzebne jest elastyczne podejście, nastawienie na wielokanałowość i wyrobienie w sobie umiejętności szybkiego reagowania na zmiany na rynku. „Omnichannel” potrzebuje dobrego zaplecza technologicznego, ale również potrzebuje zmiany sposobu myślenia.

Previous Szkolenie BHP - Elementy i instruktaż ogólny
Next Jak skutecznie reklamować się na Facebooku?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Upadłość konsumencka 2015 – kto może skorzystać?

Jak podaje Biuro Informacji Gospodarczej aż 2,37 mln konsumentów nie radzi sobie z terminowym regulowaniem należności. Łączna kwota zadłużenia Polaków pod koniec września 2014 r. wyniosła aż 41,55 mld zł [1].

Wiadomości 0 Comments

Omnichannel commerce – przyszłość handlu detalicznego.

Współczesny postęp i rozwój technologiczny w sposób zupełnie naturalny wymusza zmiany w różnych sektorach działalności. Przed nowymi wyzwaniami i koniecznością dopasowania się do zmieniających się wymogów rynku stanął również handel

Wiadomości 0 Comments

Do 17 grudnia powinny być znane nowe taryfy za energię na 2020 rok

Do wtorku 17 grudnia Urząd Regulacji Energetyki powinien wydać decyzję w sprawie taryf za energię elektryczną na 2020 rok. To umożliwi przedsiębiorcom wprowadzenie nowych stawek od 1 stycznia, chyba że dialog

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post