Przedsiębiorco, oszczędź sobie prąd!

Przedsiębiorco, oszczędź sobie prąd!

Prowadzenie firmy zawsze wiąże się z kosztami. Żeby oszczędzić sobie nerwów związanych z wysokimi rachunkami za światło, należy powiedzieć stop polityce marnotrawienia prądu. Nie zawsze trzeba jednak tracić energię i pieniądze na wymianę wszelkich starych sprzętów na te bardziej przyjazne środowisku. Czasem wystarczy zastosować się do kilku bardzo prostych zasad.

Tam, gdzie nas nie ma

Żelazna zasada brzmi: wyłączaj prąd, jeśli wychodzisz z pomieszczenia na dłuższą chwilę. Zasada ta nie dotyczy jednak miejsc o szczególnym natężeniu ruchu – w pracowniczych toaletach czy pomieszczeniach socjalnych panuje zwykle spory tłok, jedni wchodzą, drudzy wychodzą. Częste włączanie i wyłączanie światła jest bardziej energochłonne niż pozostawienie świecącej żarówki, ponadto skraca to ich żywotność.

Podobnie rzecz się ma z wszelkimi sprzętami elektrycznymi – zakończenie pracy powinno jednoznacznie kojarzyć się z wyłączeniem wszelkich komputerów, drukarek, projektorów czy telewizorów. Co istotne – należy je wyłączyć całkowicie i nie zostawiać w trybie czuwania (stand-by). Dlatego też, aby ułatwić pracownikom pstrykanie, dobrze jest wyposażyć biuro w listwy zasilające, pozwalające wyłączyć za jednym zamachem wszystkie sprzęty w pomieszczeniu.

Raz na 30 lat…

…warto wymienić żarówki w swojej firmie. Właśnie tyle wynosi trwałość lampy LED – najbardziej energooszczędnego źródła światła – jeżeli weźmiemy pod uwagę jej żywotność (czyli 50 000 godzin) i założymy, że będziemy korzystać z niej przez 5 godzin dziennie.

Jak wynika z infografiki przygotowanej przez AKB-Poland, w ciągu roku na samej wymianie zwykłych żarówek na żarówki LED można zaoszczędzić prawie 350 złotych. Inną niewątpliwą zaletą jest strumień światła, który nie potrzebuje czasu na pełne rozświetlenie – lampy LED świecą całą swoją mocą od razu po włączeniu. Są także przyjazne środowisku – nie zawierają rtęci, tak jak żarówki energooszczędne, które mają w sobie więcej niebezpiecznego pierwiastka niż tradycyjne termometry zakazane w krajach Unii Europejskiej.

Zadziwiające jest to, że na właściwe, ekonomiczne z punktu widzenia budżetu firmy oświetlenie miejsca pracy mają wpływ również …porządki. Wystarczy utrzymywać w czystości okna i pobielić ściany, aby wpuścić do biura więcej naturalnego, słonecznego światła i tym samym oszczędzić pieniądze.

Czasem warto również podejść do oszczędzania światła poważniej i przy okazji remontu biura wprowadzić pewne proste rozwiązania. W miejscach wyjątkowo uczęszczanych, takich jak korytarze czy toalety, które trzeba oświetlać nieustannie, dobrze jest zastosować alternatywę dla tradycyjnych żarówek. Tu świetnie sprawdzi się taśma LED. Jej skuteczność świetlna – mierzona w lumenach – jest o wiele wyższa od żarówek (taśmy LED świecą z natężeniem 6, 18, 25 albo 60 lumenów na diodę, tradycyjne żarówki zaś jedynie od 5 do 15 lumenów na Watt).

Czajnik też się liczy

Nie można zapominać również o innych drobnych sprzętach, których właściwe użytkowanie w skali roku może dać bardzo wymierne oszczędności. Na samym czajniku elektrycznym – pod warunkiem, że będziemy gotować tylko tyle wody, ile rzeczywiście chcemy jednorazowo użyć – można zaoszczędzić nawet 250 złotych. Kolejne 100 złotych zostaje w firmowym portfelu tylko wtedy, gdy pracownicy rozsądnie korzystają z mikrofalówki. Rozsądnie, czyli nie używając największej mocy i rozkładając jedzenie płasko na talerzu. Kserokopiarka, obecnie dostępna prawie w każdym przedsiębiorstwie, to istny pożeracz energii, który w dodatku wydziela bardzo dużo ciepła. Dlatego też xero należy włączać bezpośrednio przed użyciem – jest to ważne również z tego względu, że grzejące urządzenie wpływa niekorzystnie na klimatyzację, generując kolejne koszty. Takie działanie to około 500 złotych oszczędności rocznie!

Trzymaj się ciepło!

Wiele firm korzysta również z elektrycznego ogrzewania. W takiej sytuacji warto zadbać o izolację dachu i szczelność okien – ważne zwłaszcza w przypadku większych firm, dysponujących wielkimi powierzchniami biurowymi, które zimą trzeba solidnie nagrzać. Nie można również zapominać o właściwym ustawieniu sprzętów względem kaloryfera – lodówka, która stoi dalej od źródła ciepła, nie musi chłodzić maksymalnie, a więc nie marnuje energii!

Latem warto przemyśleć kwestię działania klimatyzacji. Jak zauważają eksperci z RWE obniżenie temperatury o każdy stopień Celsjusza poniżej optymalnych 24°C to wzrost kosztów klimatyzacji pomieszczeń nawet o 8%.

Negocjuj

Nawyki to jedno, a ceny prądu to drugie. Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, masz prawo negocjować stawki i rodzaj usług z dostawcami energii. Wysokość rachunku zależy przecież w dużej mierze od wysokości stawek za zużycie energii. Oprócz zmiany taryfy, należy zwrócić uwagę, ile w rzeczywistości prądu zużywa się w firmie – jeśli co miesiąc rachunek informuje o niedopłacie, oznacza to, że za przekroczenie limitu płacisz wyższą stawkę. Warto więc podnieść ów limit, aby nie przepłacać.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Nowa ustawa o obligacjach czeka na debiut
Next Jak rozwiązać konflikt w pracy?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Fińskie innowacje mogą poprawić efektywność polskiego rolnictwa

Fińskie technologie rolnicze znane są na świecie z wysokiej jakości i wydajności. Z jednej strony to efekt warunków klimatycznych, z drugiej – wysokich nakładów tamtejszych firm na badania i rozwój. Nowoczesne technologie z Finlandii mogą

Wiadomości 0 Comments

Bezpieczne związki banków i firm

Polscy przedsiębiorcy chwalą współpracę ze swoimi bankami i chętnie wiążą się z nimi na dłużej. Wybierając bank do współpracy, polskie spółki zwracają uwagę przede wszystkim na kompleksowość oferty oraz profesjonalne

Wiadomości 0 Comments

Dlaczego ważna jest strona internetowa firmy?

Profesjonalnie wykonana strona internetowa, to ważne narzędzie marketingowe. W obecnych czasach Internet pełni ważną rolę w promocji małych i średnich przedsiębiorstw, a korporacje mogą dzięki niemu umacniać silną pozycję na

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post