Ustawa o elektromobilności podpisana przez Prezydenta

Ustawa o elektromobilności podpisana przez Prezydenta

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), wspólnie z kancelarią DLA Piper Wiater sp. k., rozkłada podpisaną przez Prezydenta w dniu 5 lutego br. Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych na czynniki pierwsze. Główne założenia aktu prawnego przedstawiono w cyklu infografik.

Podpisana przez Prezydenta Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych to krok milowy w drodze do niskoemisyjnego transportu w Polsce. To bardzo ważny akt prawny, a konieczność jego uchwalenia wynika zarówno z konieczności implementacji prawa europejskiego, jak i potrzeby uregulowania rynku paliw alternatywnych w Polsce. Według branży związanej z elektromobilnością, obecny kształt aktu budzi jednak sporo wątpliwości interpretacyjnych. Dlatego z dużym zadowoleniem przyjęliśmy deklarację wiceministra energii Michała Kurtyki, który zapowiedział, że po wejściu w życie ustawy resort będzie obserwować odpowiedź rynku, zmieniając i uzupełniając regulacje. Dialog z sektorem to jedyny sposób, by wypracować najlepsze rozwiązania prawne i organizacyjne, przyczyniające się do dynamicznego rozwoju tego rynku w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Celem wprowadzenia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest uregulowanie rynku paliw alternatywnych w Polsce, szczególnie w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu ziemnego. Akt prawny ma rozwiązać m.in. problem braku infrastruktury w aglomeracjach, na obszarach gęsto zaludnionych, oraz wzdłuż transeuropejskich drogowych korytarzy transportowych, co pozwoli na swobodne przemieszczanie się pojazdów napędzanych tymi paliwami. Ustawa stworzy system regulacyjny umożliwiający budowę do 2020 roku publicznej infrastruktury ładowania EV, a także tankowania pojazdów CNG i LNG. Inwestycje te mają się przyczynić do rozwoju transportu nisko- i zeroemisyjnego, co z kolei doprowadzi m.in. do zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia powietrza.

Ustawa przewiduje system zachęt, w tym zniesienie akcyzy na samochody elektryczne, większe odpisy amortyzacyjne dla firm, zwolnienie ich z opłat za parkowanie czy możliwość poruszania się pojazdów o napędzie elektrycznym po pasach dla autobusów. W dokumencie znalazł się też pomysł wprowadzenia obligatoryjnego udziału pojazdów napędzanych energią elektryczną we flocie części organów administracji centralnej oraz wybranych jednostek samorządu terytorialnego.

Prace parlamentarne nad ustawą przebiegały w bardzo szybkim tempie. Pośpiech był argumentowany przez przedstawicieli Ministerstwa Energii koniecznością implementowania do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Rząd przyjął projekt aktu 28 grudnia, zaś 09 stycznia odbyło się pierwsze czytanie w Sejmie, następnego dnia projekt trafił do sejmowych komisji, by 11 stycznia izba niższa parlamentu przyjęła ustawę. W następnej kolejności ustawa trafiła do senackiej Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Mimo wątpliwości co do niektórych jej zapisów, senatorowie zdecydowali się nie wprowadzać żadnych zmian. 19 stycznia ustawa trafiła pod obrady Senatu, który przyjął ustawę bez poprawek. 5 lutego ustawę podpisał Prezydent Andrzej Duda.

***

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to wiodąca organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i gazomobilności w Polsce. PSPA integruje polskie i zagraniczne firmy z wielu branż, m.in. motoryzacyjnej, technologicznej, infrastrukturalnej, finansowej, leasingowej, doradczej i transportowej, które wspólnie działają na rzecz ukształtowania odpowiedniego otoczenia gospodarczego, pozwalającego na rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce. PSPA wydaje raporty i opracowania merytoryczne, realizuje własne badania i kampanie społeczne, dystrybuując wiedzę i zwiększając świadomość społeczną w zakresie ekologicznego transportu. Organizacja pomaga start-upom we wprowadzaniu na rynek nowych produktów, równolegle ściśle współpracując z wiodącymi ośrodkami akademickimi i instytucjami naukowymi przy wielu projektach. PSPA współtworzy inicjatywę na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce przy Ministerstwie Energii oraz jest członkiem największej organizacji branżowej w Europie związanej z branżą elektromobilności – The European Association for Electromobility (AVERE). PSPA stworzyło Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL, które monitoruje rynek pojazdów elektrycznych w Polsce i Europie.

Previous Pozwy Frankowiczów w 2018 r.
Next Jak zorganizować niezbędne akcesoria biurowe?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Pożyczki internetowe a kredyty gotówkowe – co wybierają Polacy

Co najmniej od kilkunastu miesięcy zauważalnym trendem na rynku usług finansowych jest spadek popularności tradycyjnych kredytów gotówkowych udzielanych przez banki. Nie oznacza to, że Polacy rezygnują z życia na kredyt,

Wiadomości 2 komentarze

Sytuacja na warszawskim rynku pierwotnym

Rynek pierwotny w stolicy ma się nie gorzej będzie się miał w przyszłości – to przeważająca opinia u ekspertów. To także doskonała wiadomość dla potencjalnych kredytobiorców, gdyż będą mogli się

Wiadomości 0 Comments

Dążenie do doskonałości i doskonałych zarobków, czyli polskie trendy na rynku szkoleń

Niezaprzeczalnym faktem jest, że skończenie studiów nie daje pewności znalezienia wymarzonej i dobrze płatnej pracy. Dyplom ukończenia uczelni ma dla pracodawcy znaczenie głównie w przypadku, gdy pracownik podejmuje pierwszą pracę.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post