Czym są centra oceny?

Czym są centra oceny?

Centra oceny (assessment centres) to seria ćwiczeń powszechnie stosowanych przez pracodawców w celu sprawdzenia umiejętności, których nie da się ocenić jedynie na podstawie tradycyjnej rozmowy kwalifikacyjnej. Assessment centre zazwyczaj trwa cały dzień, ale może trwać od pół dnia do kilku dni testów i ocen. Do udziału w ocenie zintegrowanej kandydaci są zazwyczaj zapraszani dopiero po przejściu wstępnej kontroli przez pracodawcę, na przykład po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego i przeprowadzeniu internetowego testu umiejętności. Ocena zintegrowana stanowi zazwyczaj ostatnią przeszkodę w procesie rekrutacji i to właśnie w niej pracodawca naprawdę stawia kandydata na pierwszym miejscu. Zaprojektowanie i przeprowadzenie assessment centre wymaga od pracodawcy wielu zasobów i czasu, dlatego zatrudnia on tylko tych kandydatów z krótkiej listy, którzy uważają, że mają realną szansę na znalezienie odpowiedniego miejsca pracy.

Assessment centre nie jest miejscem samym w sobie; to nazwa nadana serii ćwiczeń. Ćwiczenia mogą odbywać się w biurach pracodawców (jeśli mają do dyspozycji przestrzeń i zaplecze) lub w centrum egzaminacyjnym prowadzonym przez wykwalifikowanych asesorów, albo w dowolnej przestrzeni konferencyjnej, w której mogą spotykać się kandydaci i asesorzy.

W dawnych dobrych (lub złych) czasach, CV i rozmowa kwalifikacyjna były wystarczające, aby znaleźć pracę. Ale pracodawcy odkryli, że nie zawsze był to najbardziej efektywny sposób wyboru właściwego kandydata, ponieważ nie dostrzegali negatywnych cech i nie przypisywali sobie pewnych pozytywnych umiejętności. Pracodawcy zwrócili się ku wykorzystaniu centrów oceny jako drugiego etapu selekcji, ponieważ same rozmowy kwalifikacyjne są bardzo subiektywne i otwarte na uprzedzenia. Centra oceny mają na celu odkrycie prawdziwego potencjału kandydata, aby dobrze wykonywać swoją pracę. Oznacza to, że pracodawca otrzymuje dobrze dobranego pracownika, a kandydat jest sprawiedliwie oceniany na podstawie jego prawdziwych zasług.

Podstawy oceny zintegrowanej

Powodem, dla którego Twój potencjalny pracodawca zaprosił Cię do udziału w assessment centre jest to, że centra oceny mają udokumentowane doświadczenie w znajdowaniu najbardziej odpowiednich kandydatów na to stanowisko. Centra oceny nie odejdą w najbliższym czasie, więc przyzwyczajaj się do nich! Weźmie w nich udział grupa innych kandydatów (zazwyczaj między 5 a 10), z których wszyscy są oceniani. W dniu, w którym przyjdziesz, prawdopodobnie będziesz jednym z wielu pracodawców. Ważne jest, aby pamiętać, że ocena zintegrowana jest tylko sposobem na znalezienie kandydatów odpowiednich do danej roli; nie konkuruje się z innymi kandydatami w ocenie zintegrowanej. Jeśli każdy kandydat zaznaczy wszystkie odpowiednie pola, pracodawca zatrudni wszystkich. Jeśli żaden z kandydatów nie spełnia wymaganych standardów, pracodawca nie zatrudni żadnego z nich.

Ocena zintegrowana będzie zazwyczaj prowadzona przez dział kadr organizacji, do której aplikujesz. Mogą być również menedżerowie firmy, aby zapewnić wkład techniczny i więcej pytań do rozmowy panelowej. Większe organizacje mogą mieć również psychologów zawodowych w zespole recenzentów, aby zapewnić profesjonalny wgląd w zachowania kandydatów. W przypadku ćwiczeń polegających na odgrywaniu ról, asesorzy często zapraszają profesjonalnych aktorów do odegrania roli niezręcznego klienta lub niezadowolonego klienta. Aktorzy ci są bardzo dobrzy w przyjmowaniu roli, a ponieważ tworzą realistyczny scenariusz, kandydatom często łatwiej jest zachować się tak, jak w rzeczywistości. Ostatecznie, pracodawca wykorzystuje assessment center do symulacji sytuacji, z jakimi można się spotkać w pracy, i mierzy, jak dobrze sobie z nimi radzi.

Części składowe Centrum Oceny:

  1. Prezentacja przez pracodawcę:
  2. Ćwiczenia grupowe (np. studia przypadków i prezentacje)
  3. Ćwiczenia indywidualne (np. testy umiejętności i testy psychometryczne)
  4. Rozmowa kwalifikacyjna (techniczna lub kompetencyjna)
  5. Odgrywanie ról i ćwiczenia symulacyjne

Przez cały czas trwania oceny zintegrowanej zostaniesz sprawdzony na karcie wyników wypełnionej przez osobę oceniającą. Zazwyczaj każdemu kandydatowi przydzielany jest jeden asesor w każdym ćwiczeniu, a następnie obraca się on w ciągu dnia. Pod koniec dnia osoby oceniające omawiają ze sobą swoje opinie, aby zdecydować o wynikach. Każdy kandydat w ośrodku oceniającym będzie sprawdzany na podstawie indywidualnego arkusza wyników, a Ty nie będziesz mógł zobaczyć swoich wyników; osoby oceniające często wypełniają go, gdy nie ma Cię w pokoju. Karta wyników zostanie dopasowana do zestawu kompetencji, których poszukuje pracodawca. Ważne jest, abyś wiedział, jakich kompetencji poszukuje pracodawca, zanim pójdziesz do centrum oceny, abyś wiedział, czego oni szukają. Dobrym sposobem, aby dowiedzieć się, jakich wartości lub kompetencji szuka pracodawca, jest sprawdzenie na swojej stronie internetowej lub na oryginalnym stanowisku pracy. Jeśli naprawdę chcesz się upewnić, spróbuj zapytać dział HR firmy, choć może nie powiedzą ci tego wprost.

Lista typowych kompetencji:

  1. Komunikacja
  2. Praca zespołowa
  3. Przywództwo
  4. Zorientowanie na klienta
  5. Wywierający wpływ na
  6. Rozwiązywanie problemów
  7. Osiąganie wyników

Oryginalny opis stanowiska pracy to dobre miejsce, aby dowiedzieć się, z jakimi kompetencjami pracodawca ocenia cię podczas oceny zintegrowanej. Dowiedz się, jakie one są i miej je na uwadze przez cały dzień.

Umiejętności, które pracodawcy zazwyczaj oceniają w centrum oceny to: umiejętności komunikacyjne, umiejętności interpersonalne, zdolności przywódcze, umiejętności negocjacyjne i “dopasowanie” do organizacji. Oczywiście, każdy ośrodek oceniający będzie szukał nieco innego zestawu umiejętności w zależności od stanowiska pracy. Nie daj się odepchnąć systemowi punktacji, jest to coś, o czym powinieneś wiedzieć, ale nie bać się.

Istotne elementy ośrodków oceny:

  1. Predefiniowane umiejętności (umiejętności), które będą przedmiotem oceny.
  2. Realistyczna symulacja umiejętności wymaganych na danym stanowisku.
  3. Sprawiedliwa i bezstronna ocena. Na przykład łączenie danych pochodzących od różnych osób oceniających.
  4. Standardowe rejestrowanie zachowań, na przykład karty wyników i wideo.

Badanie konkurentów firmy i sposobu, w jaki firma funkcjonuje na rynku. Jakie usługi świadczy firma, których nie świadczą inni? Również coś, co i tak powinieneś robić przed centrami oceny i rozmowami kwalifikacyjnymi, to zapoznanie się z CV i upewnienie się, że możesz mówić o tym, co powiedziałeś.

Po więcej wiedzy z zakresu centrów oceny znajdziesz na http://assessment-center.pl/

Previous Czy czarne złoto to wciąż dobra inwestycja? Rozmowa ze specjalistą firmy brokerskiej TeleTrade – Krzysztof Bucki
Next Czy to dobry moment na kupno Ethereum?

Może to Ci się spodoba

Samochód 0 Comments

Bezpieczna giełda – poszukiwany priorytet

Wśród giełd transportowych, jakie możemy spotkać na polskim rynku panuje trend przyciągania coraz większej liczby użytkowników. I niestety bardzo często odbija się to negatywnie na jakości zawieranych na niej transakcji.

Kompleksowe usługi call center – dlaczego warto?

Call center kojarzone jest najczęściej z telefoniczną obsługą klienta. I rzeczywiście tak jest. Działania call center obejmują m.in. infolinię informacyjną, obsługę reklamacji, helpdesk, back office czy badania konsumenckie. Przeniesienie procesów

Przybywa pracowników tymczasowych. Wartość tego rynku w Polsce to ponad 5,5 mld zł

Globalny rynek pracy tymczasowej wzrósł w 2015 roku o 12 proc. i odpowiada za 70 proc. przychodów branży agencji zatrudnienia. Wciąż jednak pracownicy tymczasowi stanowią zaledwie 1,8 proc. ogółu zatrudnionych. W Polsce odsetek

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post