System ERP w 2020 i za kilka lat

System ERP w 2020 i za kilka lat

Zainteresowanie systemami ERP w Polsce systematycznie rośnie, szczególnie tymi dostępnymi w chmurze. Przedsiębiorcy zaczynają doceniać korzyści wynikające z zatasowania nowoczesnego oprogramowania chmurowego do zarządzania firmą. Zobacz, jak wygląda rynek ERP w Polsce i na świecie oraz jakie pomysły na rozwój tych aplikacji mają dostawcy specjalizujący się rozwiązaniach chmurowych.

ERP na świecie

Nowoczesne systemy ERP (Enterprise Resource Planning) to uniwersalne narzędzia ułatwiające prowadzenie firmy, obejmujące kluczowe obszary i zasoby niezbędne do prowadzenia biznesu. W ostatnim czasie coraz więcej firm inwestuje w tego rodzaju oprogramowanie, szczególnie to działające w chmurze. Według raportu IDC „Worldwide Enterprise Applications Software Forecast, 2019 – 2023” rynek aplikacji przeznaczonych dla firm (w tym systemów typu ERP) w skali globalnej będzie rósł średnio 8,1% rocznie i w 2023 osiągnie wartość 309 mld dolarów. Eksperci wskazują, że głównym czynnikiem wzrostu będzie oprogramowanie oferowane jako usługa chmurowa. Zdanie autorów raportu, kiedy globalny popyt na aplikacje chmurowe będzie rósł w średnim tempie 16,2% rocznie, tak na standardowe oprogramowanie instalowane na firmowych serwerach tylko o 1,9%. I choć, jak podkreślają analitycy IDC, aplikacje instalowane w firmowych centrach nadal stanowią ważny segment tego rynku, to z roku na roku w związku z cyfrową transformacją będzie rosło zainteresowanie chmurą i oprogramowaniem działającym w tym środowisku. Oczywiście przesiadka na systemy chmurowe nie nastąpi w jednej chwili, wynika to choćby z faktu, że wiele firm posiada jeszcze długoletnie umowy na tradycyjne oprogramowanie.

Rynek ERP w Polsce

Rynek ERP w Polsce rozwija się równie dynamicznie, jak ten światowy. Jak wynika z danych IDC przedstawionych w przywoływanym już powyżej raporcie, wartość całego rynku Enterprise Applications Software w naszym kraju w 2018 wzrosła o 7,5% do wartości 263,3 mln dol. (ok. 951 mln zł). Niewątpliwie katalizatorem tak dużego wzrostu popularności systemów ERP nad Wisłą w ostatnim czasie były zmiany w prawie. Kluczowe w tym zakresie było wprowadzenie nowych przepisów związanych z koniecznością przesyłania plików JPK przez małe firmy, wejście w życie rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO oraz obowiązek sporządzania rocznych sprawozdań finansowych w formie elektronicznej. Wydaje się, że firmy chcąc sprostać tym wymaganiom, oraz utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku coraz chętniej  będą inwestować w nowoczesne oprogramowanie biznesowe. Ten krok będzie także wymuszała postępująca cyfryzacja administracji rządowej oraz wprowadzenie obowiązku korzystania przez firmy z dokumentów elektronicznych. W Polsce oprogramowanie typy ERP działające w chmurze oferuje wiele firm. W tym gronie znajdziemy zarówno globalnych potentatów informatycznych, jak i lokalnych przedsiębiorców. Pod względem obrotów nasi krajowi dostawcy nie ustępują tym światowym, a pod względem udziału w rynku lokalnym nierzadko ich przewyższają. Najwięksi polscy producenci zdają sobie sprawę, że chmurowe systemu ERP to przyszłość i mocno inwestują w rozwiązania chmurowe, mimo że na razie nie jest do dla nich znacząca część biznesu.

Trendy w ERP

Aplikacje klasy ERP, od momentu pojawienia się pierwszych na rynku w latach 70. XX wieku, bardzo się zmieniły. W ostatni czasie do ich rozwoju w największym stopniu przyczyniło się coraz szersze wykorzystanie chmury, mechanizmów sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego obsługi systemów Internetu rzeczy (Internet of Things)czy w końcu robotyzacji procesów biznesowych. Te procesy będą także napędzały rozwój aplikacji ERP w przyszłości. Już dziś dostawcy zapowiadają, że zamierzają szerzej wykorzystać te rozwiązania w oprogramowaniu ERP związanym szczególnie z obsługą produkcji i zarządzaniem usługami. Niewątpliwe dominującym trendem w najbliższym czasie w zakresie ERP będzie oprogramowanie chmurowe. Z raportu „Impact of Cloud on ERP” opublikowanego przez organizację Cloud Security Alliance wynika, że dwie trzecie firm na świecie planuje przejście na oprogramowanie działające w chmurze. Z wielu analiz wynika, że obecnie już 93% firm na świecie korzysta z technologii chmurowych lub zamierza je zaimplementować. W Polsce popularność systemów chmurowych ERP nie jest jeszcze tak duża, ale nie wygląda to najgorzej. Według badania „Chmura publiczna w Polsce 2019” przeprowadzonego przez IDG tylko 52% firm korzysta już z chmury lub zamierza to zrobić w najbliższej przyszłości. I choć obecnie wzrost usług chmurowych nad Wisłą generowany jest przez małe firmy, które nie decydują się na wdrożenie kompletnych systemów ERP, a tylko pojedyncze moduły, to zapewne to się niedługo zmieni. Wymuszą to nie tylko przepisy, ale także sytuacja rynkowa. Firmy chcąc zoptymalizować koszty działalności, będą musiały przejść na rozwiązania chmurowe, które oferują wiele, także wymiernych korzyści. Ten trend widać także w planach producentów oprogramowania, którzy w zależności od rynku, mają mniej lub bardziej sprecyzowaną strategię w tej kwestii. Tam, gdzie rozwiązania chmurowe są już bardzo zaawansowane i popularne, dostawcy oprogramowania zamierzają jak najszybciej zakończyć wsparcie dla oprogramowania on – premise i zmobilizować firmy do przeniesienia firmy do chmury. Na rynkach, gdzie usługi chmurowe są jeszcze w powijakach, producenci nie chcąc zniechęcać do korzystania ze standardowych rozwiązań, przygotowują się na powolną transformację.

Podsumowanie

Przyszłość aplikacji biznesowych jest związana z usługami chmurowymi. Za chwilę systemy chmurowe ERP staną się sine qua non każdej firmy, która będzie się chciała liczyć na rynku. Tylko w ten sposób, czyli optymalizując koszty codziennej działalności, będzie można sprostać konkurencji lub zyskać nad nią przewagę.

Previous Badanie satysfakcji pracowników
Next Crowdfunding nieruchomości komercyjnych - szansa dla inwestorów z niskim wkładem własnym

Może to Ci się spodoba

Globalne wydatki na reklamę wideo w internecie wzrosną w tym roku o 23 proc

Reklama wideo coraz mocniej wpływa na decyzje zakupowe. Większość osób chętniej ogląda treści wideo, niż sięga po informacje w formie tekstu. Na treści wideo w internecie statystyczny Polak przeznacza 40 minut. Większe

Na czym polega Real-Time Marketing?

Real-Time Marketing jest strategią przewidującą reagowanie tak na wydarzenia, jak i zachowania odbiorców w czasie, który będzie maksymalnie zbliżony do rzeczywistego. Cel taki można osiągnąć dzięki systemowi Marketing Automation zajmującego

Polskie firmy coraz częściej padają ofiarą hakerów

Co czwarta polska firma zanotowała naruszenie bezpieczeństwa informatycznego w ostatnim półroczu. Mimo to nadal wielu menadżerów uważa, że cyberbezpieczeństwo to domena obszaru IT, a nie krytyczny czynnik funkcjonowania przedsiębiorstwa. Kluczem do skutecznej

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post