Koncesja na alkohol – jak ją zdobyć?
Sprzedaż alkoholu to dość dochodowy interes, dlatego wielu właścicieli sklepów z artykułami spożywczymi stara się wprowadzić wyskokowe napoje do swojej oferty. Stara się, lecz nie zawsze może to zrobić. Na sprzedaż alkoholu wymagane jest uzyskanie koncesji. Kto ją wydaje i ile kosztuje poszerzenie asortymentu o trunki „z procentem”?
Normy dotyczące prowadzenia punktu sprzedaży alkoholu
Aby prowadzić sklep lub hurtownię z alkoholami na terenie naszego kraju należy spełnić określone wymagania, tj:
- posiadanie ważnego zezwolenia,
- uiszczenie opłat,
- kupowanie alkoholu u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenia na jego sprzedaż hurtową,
- okazanie przedsiębiorcy (np. właścicielowi hurtowni) zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wymaganej przepisami opłaty,
- posiadanie tytułu prawnego do lokalu, w którym prowadzona jest sprzedaż alkoholu,
- prowadzenie działalności gospodarczej w miejscu wymienionym w zezwoleniu,
- zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany,
- spełnianie przez punkt sprzedaży alkoholu wymogów określonych w uchwałach rady gminy/miasta.
Najważniejsze akty prawne, regulujące warunki uzyskania koncesji to ustawa o wychowaniu w trzeźwości oraz uchwały rad gmin.
Rada gminy określa liczbę punktów, w których dozwolona jest sprzedaż alkoholu oraz odległość od obiektów szczególnie chronionych i sposób mierzenia tej odległości. Warto przypomnieć, że obiekty chronione, to nie tylko szkoły, przedszkola i kościoły. W zakresie tej definicji znajdują się także inne obiekty sakralne, cmentarze, wszystkie pozostałe placówki oświatowe, domy studenckie, szpitale, koszary.
Gdzie złożyć wniosek o wydanie koncesji?
W zależności od tego, czy przedsiębiorca jest detalistą, czy hurtownikiem, wniosek o wydanie koncesji musi kierować do:
- wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (miejscowości, w której ma być zlokalizowany punkt sprzedaży alkoholu) – w przypadku sprzedaży detalicznej,
- marszałka województwa, Ministra Gospodarki – w przypadku sprzedaży hurtowej.
Urzędy wydają trzy rodzaje koncesji:
- do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz na piwo,
- powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- powyżej 18 proc. zawartości alkoholu.
Jeśli przedsiębiorca zamierza sprzedawać alkohole należące do każdej z podanych grup, musi złożyć wnioski o wydanie trzech koncesji.
Wniosek można sformułować samodzielnie, gdyż nie obowiązuje, żaden przyjęty „odgórnie” druk, niekiedy jednak gminy zamieszczają na swoich stronach internetowych wzór wniosku, który warto wykorzystać. W przypadku samodzielnego sporządzania pisma, trzeba pamiętać, by zawrzeć w nim kilka istotnych informacji:
- oznaczenie rodzaju zezwolenia,
- oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres,
- numer w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej,
- przedmiot działalności gospodarczej
- adres punktu sprzedaży
- adres punktu składowania napojów alkoholowych.
Aby wniosek był kompletny, przedsiębiorca musi też dołączyć :
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego,
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, w którym ma być prowadzona sprzedaż alkoholu (na przykład umowa najmu, dzierżawy),
- pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeśli punkt sprzedaży mieści się w wielorodzinnym budynku mieszkalnym,
- decyzję inspektora sanitarnego o spełnianiu przez lokal warunków higieny
Opłaty związane z udzieleniem zgody na sprzedaż napojów alkoholowych
Jeśli sprzedawca dopiero rozpoczyna działalność gospodarczą w zakresie handlu alkoholem, musi wnieść na rachunek gminy opłatę w wysokości:
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa,
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 2 100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu.
Roczne opłaty oraz dopłaty z tytułu sprzedaży alkoholu ponad limit, ustalane są na podstawie sprzedaży w roku poprzednim i wynoszą:
| Koncesja | Roczny limit sprzedaży | Opłata do limitu | Dopłata ponad limit(dot. sprzedaży za rok poprzedni) |
| Napoje do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa | 37 500 | 525 | 1,4% sprzedaży |
| Napoje 4,5-18 proc. alkoholu (bez piwa) | 37 500 | 525 | 1,4% sprzedaży |
| Napoje powyżej 18 proc. alkoholu | 77 000 | 2 100 | 2,7% sprzedaży |
Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim, są obowiązani do złożenia, do dnia 31 stycznia, pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim. Oświadczenie to stanowi podstawę do obliczenia wysokości opłaty za korzystanie z kolejnego zezwolenia.
Opłatę można uiszczać jednorazowo w pełnej wysokości, bądź w 3 równych ratach, płatnych do:
- 31 stycznia,
- 31 maja,
- 30 września.
Urząd gminy udziela odpowiedzi na złożony wniosek zazwyczaj do 30 dni od daty złożenia dokumentów.
Ważność koncesji
Okres ważności koncesji zależy od tego, czy zakupione napoje spożywają wewnątrz lokalu, czy są to napoje tzw. „na wynos” . Koncesja przyznawana na czas:
- nie krótszy niż 4 lata — w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (gastronomia),
- nie krótszy niż 2 lata — w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (detal).
Koncesja może być cofnięta jeśli:
- przedsiębiorca sprzedaje go nieletnim lub nietrzeźwym,
- sprzedawany alkohol pochodzi z nielegalnych źródeł,
- sprzedaż alkoholu wiąże się z zakłócaniem porządku publicznego, a prowadzący ją nie zawiadamia o tym odpowiednich organów,
- przedsiębiorca, w celu obniżenia opłaty rocznej, przedstawi fałszywe zdanie w corocznym oświadczeniu o dokonanej sprzedaż
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Zadłużenie Europejczyków wobec banków i telekomów daje zarobić polskim firmom
Polski rynek wierzytelności może być wart już ponad 32 mld zł i dynamicznie rośnie. Dlatego GetBack SA to na krajowym podwórku chce skoncentrować swój rozwój, ale jednocześnie zamierza zwiększać swoją obecność
Jak sprawnie zarządzać flotą samochodową?
Firmowa flota pojazdów dla wielu przedsiębiorstw jest jednym z podstawowych narzędzi pracy. Z posiadaniem służbowych aut wiąże się jednak szereg obowiązków wynikających z utrzymania ich w pełnej sprawności. Zarządzanie flotą pojazdów
Polska przyciąga coraz więcej włoskich przedsiębiorców
Łączna wymiana handlowa między Polską a Włochami przekroczyła w ubiegłym roku 20 mld euro. Polski eksport wzrósł o ponad 13 proc., a import do kraju – o 6 proc. w skali roku. Coraz lepiej
Do Warszawy przyjechało kilka tysięcy inwestorów i globalnych koncernów
Polski ekosystem wspierający start-upy i innowacyjne przedsięwzięcia wciąż się rozwija. Kluczowa jest dla niego wymiana doświadczeń z dojrzałymi rynkami jak USA czy Izrael, czerpanie z tamtejszych wzorców i dostosowywanie ich do wschodnioeuropejskich realiów. Temu służy
Czym jest zrównoważony rozwój w biznesie?
Świat stojący u progu katastrofy klimatycznej musi działać na rzecz poprawy środowiska naturalnego. Wpływ organizacji na ten proces jest ogromny, ale tylko wspólne starania, które można określić mianem zrównoważonego rozwoju,
Firmy wykorzystują tylko 10–15 proc. danych, do których mają dostęp
Przedsiębiorstwa z branży IT oczekują szybkiego rozwoju sektora big data. Gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie danych to jeden z filarów cyfrowej transformacji, która czeka polskie firmy i która pozwoli im zwiększyć efektywność. Dziś biznes wykorzystuje

6 komentarzy
marek
06 sierpnia, 17:53Anna
06 sierpnia, 23:54niun
07 sierpnia, 16:24Tomek
08 sierpnia, 12:06Misiekk
10 sierpnia, 21:37mejk
20 grudnia, 11:46