Konto firmowe – obowiązek przedsiębiorcy?
Rozpoczynając działalność gospodarczą, przedsiębiorca musi wskazać, w urzędzie gminy, dane konta bankowego, z którego będzie korzystał w celach prowadzenia firmy. Przyjęło się, że musi być to specjalnie dedykowane do tego celu „konto firmowe”. Przepisy dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej nie wskazują na konieczność otwierania rachunku bankowego innego niż prywatny. Dlaczego więc przedsiębiorcy otwierają konta firmowe?
Kiedy trzeba użyć konta bankowego?
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej precyzuje przypadki, w których transakcje muszą być opłacane za pośrednictwem konta bankowego. Są to transakcje, których:
- drugą stroną jest przedsiębiorca lub
- jednorazowa wartość transakcji przekracza równowartość 15 tysięcy euro według kursu na ostatni dzień poprzedniego miesiąca.
Zatem przedsiębiorca teoretycznie może korzystać z konta prywatnego regulując swoje zobowiązania lub ściągając należności.
Konta firmowe narzucone przez prawo bankowe
Chociaż z punktu widzenia ustawy o swobodzie nie ma żadnego obowiązku posiadania firmowego konta, banki narzucają takie rozwiązanie w swoich regulaminach. Zawierają się w nich zapisy zabraniające dokonywania przelewów firmowych z kont prywatnych, czasem nawet pod rygorem zamknięcia konta.
Powodem jest obowiązujące prawo bankowe, zgodnie z którym „rachunki rozliczeniowe oraz rachunki lokat terminowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:
- osób prawnych,
- jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną,
- osób fizycznych prowadzących działalność zarobkową na własny rachunek, w tym dla osób będących przedsiębiorcami.
Rachunki oszczędnościowe, rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe oraz rachunki terminowych lokat oszczędnościowych mogą być prowadzone wyłącznie dla:
- osób fizycznych,
- szkolnych kas oszczędnościowych
- pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych.”
Zatem ustawa wyraźnie precyzuje, które rodzaje kont mogą być wykorzystywane przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą.
Dobre strony konta firmowego
Propozycja banków ma swoje dobre strony. Kiedy? Jako przykład można podać dwie sytuacje, kontrola urzędu skarbowego oraz zajęcie komornicze.
Urząd skarbowy jest uprawniony do wglądu we wszystkie operacje finansowe podmiotu, które dotyczą prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W tej sytuacji, przedsiębiorca posiadający wyłącznie konto prywatne, musi udostępnić organom kontroli, również operacje dokonywane prywatnie. Można sobie wyobrazić, że to sytuacja dość krępująca, a na dodatek może sprowadzić na biznesmena dodatkowe kłopoty, w razie ujawnienia operacji „prywatnych” interesujących z punktu widzenia fiskusa.
Drugą trudną sytuacją, która przysparza wielu problemów jest egzekucja komornicza z konta bankowego. Jeśli przedsiębiorca posiada konto firmowe i prywatne to komornik może zająć w całości konto firmowe, ale konto prywatne jest chronione przed zajęciem do wysokości 11 827zł (kwota obowiązująca w 2015r) w odniesieniu do danej egzekucji.
Jeśli konto jest tylko jedno, rozróżnienie kwot firmowych i prywatnych może być kłopotliwe.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Znajdź pracownika i miej pewność, że nie będziesz tego żałować!
Rynek pracy w Polsce systematycznie ulega przeobrażeniem, a znalezienie pracowników staje się coraz trudniejsze. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy mają być to osoby posiadające specyficzne kwalifikacje, a także takie,
Marketing treści w prowadzeniu firmy
Właściciele firm, którzy chcą przenieść swoje działania sprzedażowe do Internetu, zastanawiają się zazwyczaj w jaki sposób prowadzić marketing on-line. Wyjść jest wiele, a każde wymaga różnego stopnia zaangażowania oraz różnego
Bez innowacji firmy ubezpieczeniowe przegrają walkę o klientów
Zmieniające się oczekiwania klientów i pojawienie się na rynku nowych graczy – insurtechów, które mają lepiej dostosowane do ich potrzeb produkty – wymusza na ubezpieczycielach zwrot ku innowacjom i wdrażanie cyfrowych rozwiązań.
Marketing XXI wieku — jak pracują agencje?
Rynek reklamowy to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów polskiej gospodarki. Według raportu SMG w samym 2015 roku zanotowano w tej branży wzrost o 4,5%, czyli aż 326,1 milionów
Ruszyła pierwsza polsko-filipińska inwestycja w sektorze inżynierii lądowej i wodnej
11 października, w obecności przedstawicieli władz państwowych Polski i Filipin, organizacji biznesowych oraz przedsiębiorców oficjalnie uruchomiono filipińską fabrykę grodzic winylowych należącą do Grupy Pietrucha. To pierwsza polska inwestycja realizująca projekt greenfield w sektorze inżynierii
Rośnie potęga marketingu szeptanego
Rekomendacje stają się podstawą decyzji konsumenckich i prowadzenia biznesu. Klienci chętnie sięgają po produkty i usługi firm, które polecili im znajomi. Z kolei właściciele przedsiębiorstw bardzo cenią klientów, których polecili im inni przedsiębiorcy. Na

7 komentarzy
Misiekk
09 sierpnia, 12:28JanW
11 sierpnia, 00:57Tomek
10 sierpnia, 21:39Maciej90
11 sierpnia, 00:54Lukasz17
11 sierpnia, 00:55Marcel
11 sierpnia, 00:56mejk
20 grudnia, 11:45