Przez niemiecką płacę minimalną polskie firmy transportowe podniosą ceny przewozów dla firm z Europy Zachodniej

Płaca minimalna dla kierowców w Niemczech nie odbije się na rentowności firm transportowych, ale spowoduje wzrost cen przewozów i w ten sposób uderzy również w firmy z Europy Zachodniej. Polska branża ocenia tę regulację jako sprzeczną z unijnym prawem oraz zasadą otwartego rynku i cały czas liczy na jej zniesienie.

Branża transportowa to nie jest branża przynosząca bardzo wysokie zyski. W związku z tym, jeżeli rozwiązania niemieckie zostaną utrzymane, należy się spodziewać, że wzrosną koszty, a to będzie miało przełożenie na wzrost cen. Myślę, że branża jest w stanie utrzymać podobne wskaźniki rentowności, natomiast zakończy się to podwyżką cen dla klientów – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego w Grupie FM Logistic.

Niemcy wprowadziły płacę minimalną od początku tego roku. Miała ono obowiązywać wszystkich świadczących pracę na terenie tego kraju, w tym również kierowców spoza Niemiec, którzy przejeżdżają przez ich terytorium. Decyzja wzbudziła duże kontrowersje, bo większość usług transportowych w Europie jest świadczonych przez firmy z Polski i innych krajów Europy Środkowej. Na większości tras kierowcy muszą przejeżdżać przez Niemcy.

Komisja Europejska zakwestionowała te przepisy jako sprzeczne z unijną zasadą wspólnego rynku, jednak nie wyjaśniło to wszystkich niejasności. Na razie wiadomo, że przepisy muszą być stosowane w odniesieniu do kierowców zagranicznych wykonujących kabotaż, czyli przewóz wyłącznie krajowy na terenie Niemiec. Przewoźnicy nadal nie wiedzą, jak rozliczać wynagrodzenia osób tylko przejeżdżających przez ten kraj, a na wyjaśnienie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości trzeba będzie poczekać nawet kilka lat.

Jeżeli te regulacje zostaną utrzymane, będzie to miało negatywny wpływ na całą branżę transportową, również na firmy w Europie Zachodniej. Dzisiaj bardzo dużo firm działających w Europie Zachodniej korzysta z przewoźników z Europy Centralnej– podkreśla Oraczewski.

Dodaje, że FM Logistic stara się wspierać przewoźników świadczących usługi dla tej firmy. Na razie jednak dominuje niepewność. Przewoźnicy nie wiedzą przede wszystkim, jak rozliczać wynagrodzenia przy transporcie międzynarodowym z i do Niemiec. Względnie jasna sytuacja jest przy kabotażu (niemiecka płaca minimalna obowiązuje) i tranzycie (nie obowiązuje). Niemiecka płaca minimalna to 8,50 euro netto za godzinę.

Żródło: Newseria.pl

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Czy pracodawca może nas odwołać z urlopu?
Next Przedsiębiorcy mogą ograniczyć ryzyko w handlu z krajami rozwijającymi się dzięki kontraktom terminowym

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Czym jest Krajowy Rejestr Długów i jak uniknąć trafienia do niego?

Czym zajmuje się Krajowy Rejestr Długów? Rynek kredytów i pożyczek konsumenckich jest mocno rozwinięty w Polsce. Praktycznie każda pełnoletnia osoba może mieć dostęp do gotówki, której pożyczanie oferują banki i

Wiadomości 0 Comments

Brexit obniży potencjał obronny Unii Europejskiej o jedną czwartą

Potencjał obronny Unii Europejskiej po brexicie może spaść nawet o jedną czwartą, pod znakiem zapytania stoi też dostęp brytyjskich firm do Europejskiego Funduszu Obronnego, podobnie jak uczestnictwo Wielkiej Brytanii w mechanizmie stałej

Wiadomości 0 Comments

Jest pierwsza decyzja UOKiK w aferze GetBacku

Polski Dom Maklerski ma zapłacić ponad 2 mln zł kary za stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach przy sprzedaży obligacji korporacyjnych firmy GetBack – postanowił UOKiK. Dzięki tej decyzji klienci, którzy na tych transakcjach stracili swoje

Wiadomości 0 Comments

Przyszły rok będzie pełny rewolucyjnych zmian dla ubezpieczycieli

W 2018 roku sektor ubezpieczeń czeka rewolucja, głównie ze względu na nowe regulacje prawne. RODO, IDD, czyli dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń, i dyrektywa regulująca rynek płatności, czyli PSD2, wymuszą duże zmiany, ale

Wiadomości 0 Comments

Jak nie dać się złapać na chwilówkach?

Codzienność przynosi różne sytuacje. Często jesteśmy zaskakiwani wydarzeniami, które pociągają za sobą spore koszty. Gdy na gwałt potrzebujemy pieniędzy, zwracamy się zazwyczaj do parabanku, gdzie możemy je bez kłopotu uzyskać.

Wiadomości 0 Comments

Globalna ekspansja z PayU – jak obsługiwać płatności transgraniczne?

Rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne to jeden z najskuteczniejszych sposobów skalowania biznesu w erze cyfrowej. Warto jednak pamiętać, że wejście na nowe rynki wiąże się z szeregiem wyzwań, a jednym

2 komentarze

  1. mania
    16 stycznia, 13:00 Reply
    A mnie szczerze mówiąc jakoś nie dziwi to, że ceny są podnoszone. Nie oszukujmy się, bo lepiej nie będzie.
  2. jeży
    04 lutego, 16:50 Reply
    W Niemczech potrafią zwiększyć płacę minimalną więc dlaczego u nas nie potrafią tego zrobić?

Zostaw odpowiedź