Przez niemiecką płacę minimalną polskie firmy transportowe podniosą ceny przewozów dla firm z Europy Zachodniej
Płaca minimalna dla kierowców w Niemczech nie odbije się na rentowności firm transportowych, ale spowoduje wzrost cen przewozów i w ten sposób uderzy również w firmy z Europy Zachodniej. Polska branża ocenia tę regulację jako sprzeczną z unijnym prawem oraz zasadą otwartego rynku i cały czas liczy na jej zniesienie.
– Branża transportowa to nie jest branża przynosząca bardzo wysokie zyski. W związku z tym, jeżeli rozwiązania niemieckie zostaną utrzymane, należy się spodziewać, że wzrosną koszty, a to będzie miało przełożenie na wzrost cen. Myślę, że branża jest w stanie utrzymać podobne wskaźniki rentowności, natomiast zakończy się to podwyżką cen dla klientów – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego w Grupie FM Logistic.
Niemcy wprowadziły płacę minimalną od początku tego roku. Miała ono obowiązywać wszystkich świadczących pracę na terenie tego kraju, w tym również kierowców spoza Niemiec, którzy przejeżdżają przez ich terytorium. Decyzja wzbudziła duże kontrowersje, bo większość usług transportowych w Europie jest świadczonych przez firmy z Polski i innych krajów Europy Środkowej. Na większości tras kierowcy muszą przejeżdżać przez Niemcy.
Komisja Europejska zakwestionowała te przepisy jako sprzeczne z unijną zasadą wspólnego rynku, jednak nie wyjaśniło to wszystkich niejasności. Na razie wiadomo, że przepisy muszą być stosowane w odniesieniu do kierowców zagranicznych wykonujących kabotaż, czyli przewóz wyłącznie krajowy na terenie Niemiec. Przewoźnicy nadal nie wiedzą, jak rozliczać wynagrodzenia osób tylko przejeżdżających przez ten kraj, a na wyjaśnienie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości trzeba będzie poczekać nawet kilka lat.
– Jeżeli te regulacje zostaną utrzymane, będzie to miało negatywny wpływ na całą branżę transportową, również na firmy w Europie Zachodniej. Dzisiaj bardzo dużo firm działających w Europie Zachodniej korzysta z przewoźników z Europy Centralnej– podkreśla Oraczewski.
Dodaje, że FM Logistic stara się wspierać przewoźników świadczących usługi dla tej firmy. Na razie jednak dominuje niepewność. Przewoźnicy nie wiedzą przede wszystkim, jak rozliczać wynagrodzenia przy transporcie międzynarodowym z i do Niemiec. Względnie jasna sytuacja jest przy kabotażu (niemiecka płaca minimalna obowiązuje) i tranzycie (nie obowiązuje). Niemiecka płaca minimalna to 8,50 euro netto za godzinę.
Żródło: Newseria.pl
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Pomysły na reklamę lokalnej firmy ‒ ranking TOP5
Lokalny biznes to często spełnione marzenie właścicieli – powstały z pasji, przekazywany z pokolenia na pokolenie, wyróżniający się niezwykłymi produktami lub jakością usług. Jednak każdy biznes, aby sprawnie funkcjonować, potrzebuje
Mądry Polak po szkodzie – wiesz, że on Cię uratuje, ale wciąż go nie masz? To błąd!
W ostatnich latach zwiększa się zainteresowanie kierowców wciąż zmieniającymi się przepisami prawa drogowego. Pojawiają się kolejne zaostrzenia, aby jeszcze lepiej zadbać o bezpieczeństwo zarówno kierowców jak i pieszych. Czy dzięki
Firmy ubezpieczają się już nie tylko od zalania i powodzi
Rośnie zapotrzebowanie na ubezpieczenia majątkowe ze strony małych i średnich przedsiębiorstw. Standardowe polisy obejmują takie ryzyka jak powódź, ogień czy zalanie. Coraz częściej firmy sięgają jednak po wariant all risk, który
Suplementowy boom w Polsce. Moda, zdrowie, czy marketing?
Półki w aptekach i drogeriach uginają się od kolorowych opakowań z obietnicami zdrowia, odporności, lepszego snu i młodszego wyglądu. Suplementy diety – jeszcze kilkanaście lat temu niszowy temat – dziś
Dlaczego nie każdy może być przedstawicielem handlowym?
Od dłuższego czasu praktycznie każdy wie, że zawód przedstawiciela handlowego jest trudny, ale tym samym może dawać dużo radości. Niestety nie każdy posiada odpowiednie przygotowanie do tego stanowiska. Kto ma
Odpowiedzialność za finanse
W obecnych czasach każda szanująca się firma musi posiadać osobę odpowiedzialną za finanse. Tego typu osobą zazwyczaj jest księgowa. Do jej zadań należy część rejestracyjna rachunkowości. W ujęciu pieniężnym polega

2 komentarze
mania
16 stycznia, 13:00jeży
04 lutego, 16:50