Przez niemiecką płacę minimalną polskie firmy transportowe podniosą ceny przewozów dla firm z Europy Zachodniej

Płaca minimalna dla kierowców w Niemczech nie odbije się na rentowności firm transportowych, ale spowoduje wzrost cen przewozów i w ten sposób uderzy również w firmy z Europy Zachodniej. Polska branża ocenia tę regulację jako sprzeczną z unijnym prawem oraz zasadą otwartego rynku i cały czas liczy na jej zniesienie.

Branża transportowa to nie jest branża przynosząca bardzo wysokie zyski. W związku z tym, jeżeli rozwiązania niemieckie zostaną utrzymane, należy się spodziewać, że wzrosną koszty, a to będzie miało przełożenie na wzrost cen. Myślę, że branża jest w stanie utrzymać podobne wskaźniki rentowności, natomiast zakończy się to podwyżką cen dla klientów – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego w Grupie FM Logistic.

Niemcy wprowadziły płacę minimalną od początku tego roku. Miała ono obowiązywać wszystkich świadczących pracę na terenie tego kraju, w tym również kierowców spoza Niemiec, którzy przejeżdżają przez ich terytorium. Decyzja wzbudziła duże kontrowersje, bo większość usług transportowych w Europie jest świadczonych przez firmy z Polski i innych krajów Europy Środkowej. Na większości tras kierowcy muszą przejeżdżać przez Niemcy.

Komisja Europejska zakwestionowała te przepisy jako sprzeczne z unijną zasadą wspólnego rynku, jednak nie wyjaśniło to wszystkich niejasności. Na razie wiadomo, że przepisy muszą być stosowane w odniesieniu do kierowców zagranicznych wykonujących kabotaż, czyli przewóz wyłącznie krajowy na terenie Niemiec. Przewoźnicy nadal nie wiedzą, jak rozliczać wynagrodzenia osób tylko przejeżdżających przez ten kraj, a na wyjaśnienie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości trzeba będzie poczekać nawet kilka lat.

Jeżeli te regulacje zostaną utrzymane, będzie to miało negatywny wpływ na całą branżę transportową, również na firmy w Europie Zachodniej. Dzisiaj bardzo dużo firm działających w Europie Zachodniej korzysta z przewoźników z Europy Centralnej– podkreśla Oraczewski.

Dodaje, że FM Logistic stara się wspierać przewoźników świadczących usługi dla tej firmy. Na razie jednak dominuje niepewność. Przewoźnicy nie wiedzą przede wszystkim, jak rozliczać wynagrodzenia przy transporcie międzynarodowym z i do Niemiec. Względnie jasna sytuacja jest przy kabotażu (niemiecka płaca minimalna obowiązuje) i tranzycie (nie obowiązuje). Niemiecka płaca minimalna to 8,50 euro netto za godzinę.

Żródło: Newseria.pl

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Czy pracodawca może nas odwołać z urlopu?
Next Przedsiębiorcy mogą ograniczyć ryzyko w handlu z krajami rozwijającymi się dzięki kontraktom terminowym

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Microsoft Dynamics 365 – połączenie CRM, ERP i możliwości inteligencji biznesowej

W 2023 roku Microsoft Dynamics 365 zdobył 5,3% udziału w globalnym rynku CRM, co czyni go jednym z najpopularniejszych rozwiązań na rynku​ (SelectHub)​(BlastX Consulting). Platforma nie tylko integruje kluczowe systemy

Wiadomości 0 Comments

Siedzący tryb pracy, jak zadbać o zdrowie fizyczne?

W obecnym świecie, gdzie praca biurowa dominuje, wielu z nas spędza większość dnia siedząc. Taki tryb życia może prowadzić do szeregu problemów zdrowotnych, takich jak bóle pleców, nadwaga, a nawet

Wiadomości 0 Comments

Jakie korzyści daje udział w programie Polska Bezgotówkowa?

Niemal co czwarty Polak uważa, że w Polsce jest zbyt mało miejsc, w których można płacić kartą płatniczą. Naprzeciw oczekiwaniom klientów wychodzi program Polska Bezgotówkowa, który ma na celu upowszechnienie

Wiadomości 0 Comments

Na czym polega limit kredytowy?

Coraz więcej osób decyduje się na pożyczanie pieniędzy od instytucji pozabankowych. Wśród ofert, które przyciągają klientów królują szybkie pożyczki, najczęściej z okresem spłaty wynoszącym maksymalnie kilka miesięcy. Osoby, które często

Wiadomości 0 Comments

Ponad połowa firm zatrudnia cudzoziemców. Polscy pracownicy nie postrzegają ich jako zagrożenia dla swoich miejsc pracy

W Polsce brakuje pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i dlatego pracodawcy chętnie zatrudniają obcokrajowców – przede wszystkim z Ukrainy. Powód ten wymienia jako przyczynę zabiegania o zagranicznych specjalistów 100 proc. firm, które o to zapytano. Tylko

Wiadomości 0 Comments

Panna Cotta Voucher Group oraz Global Leads Group połączyły siły jako Savings United GmbH

10/10/2016 Hamburg i Berlin – Panna Cotta Vocher Group i Global Leads Group informują o swoim połączeniu. Fuzja ma na celu wzmocnienie pozycji obu firm na prężnie rozwijającym się rynku

2 komentarze

  1. mania
    16 stycznia, 13:00 Reply
    A mnie szczerze mówiąc jakoś nie dziwi to, że ceny są podnoszone. Nie oszukujmy się, bo lepiej nie będzie.
  2. jeży
    04 lutego, 16:50 Reply
    W Niemczech potrafią zwiększyć płacę minimalną więc dlaczego u nas nie potrafią tego zrobić?

Zostaw odpowiedź