Warszawski Dworzec Centralny przejdzie modernizację
Warszawski Dworzec Centralny – jeden z głównych symboli stolicy – trafił oficjalnie do rejestru zabytków. Pozwoli to zachować jego bryłę i układ przestrzenny w niezmienionym kształcie. Spółka PKP S.A. zapowiada też modernizację obiektu, która ma przywrócić większy ład architektoniczny wewnątrz kompleksu i wprowadzić oryginalny wystrój z lat 70. Uporządkowana zostanie m.in. przestrzeń reklamowa, a w ramach rządowego programu Dostępność Plus pojawi się szereg udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami.
– Wpisanie Dworca Centralnego do rejestru zabytków wiąże się z ochroną zabytkowych, historycznych i artystycznych wartości tego zespołu architektonicznego. W praktyce oznacza to, że wszystkie ewentualne przekształcenia i zmiany w obrębie dworca będą wymagały akceptacji konserwatora zabytków – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Oddany do użytku w grudniu 1975 roku Dworzec Centralny im. Stanisława Moniuszki w Warszawie trafił do rejestru zabytków na mocy decyzji prof. Jakuba Lewickiego, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
– Negocjacje w tej sprawie trwały długo i były bardzo burzliwe, ale zakończyły się pełnym sukcesem. Dziękuję za to ministrowi infrastruktury, szefowi PKP i wszystkim spółkom, użytkownikom dworca – mówi prof. Jakub Lewicki.
– Z naszej strony były wątpliwości, czy ten wpis nie utrudni eksploatacji dworca. Uznaliśmy, że jednak nie i że należy chronić tę perełkę polskiej architektury dworcowej – dodaje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Znajdujący się u zbiegu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II, w ścisłym centrum Warszawy – dworzec został zaprojektowany przez architektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka w stylu późnego modernizmu i szybko stał się jednym z symboli stolicy.
Kompleks, na który składają się m.in. hala główna, podziemne perony, przejścia oraz galerie, był jedną ze sztandarowych inwestycji lat 70. i bardzo nowoczesną jak na tamte czasy, dzięki rozwiązaniom takim jak ruchome schody czy automatycznie otwierane drzwi. Dziewięć lat temu – przed Euro 2012 – dworzec przeszedł generalny remont, w ramach którego m.in. gruntownie wyczyszczono elementy dachu i elewacji, wymieniono najbardziej zużyte elementy wystroju i część instalacji technicznych.
Jak podkreśla prezes PKP SA, objęcie Dworca Centralnego ochroną konserwatorską pozwoli zachować jego modernistyczną bryłę i układ przestrzenny w obecnej, niezmienionej formie.
– Ta decyzja oznacza, że nowoczesny i największy w Polsce dworzec kolejowy pozostanie w swojej bryle i formie architektonicznej niezmieniony. Warszawa się zmienia, rosną piękne i duże wieżowce, niech więc Dworzec Centralny zostanie takim, jakim jest – mówi Krzysztof Mamiński.
Jak zapowiada, grupa PKP planuje modernizację Dworca Centralnego, która obejmie głównie wnętrze obiektu i ma przywrócić modernistyczny wygląd z drugiej połowy lat 70. Ta rozpocznie się najprawdopodobniej przy okazji remontu linii średnicowej na dworcu Warszawa Śródmieście, zaplanowanego na lata 2019–2022.
– Nie planujemy przebudowy, bo dworzec musi przecież pozostać właśnie taki, jak obecnie. Ale za jakiś czas będziemy go modernizować wewnątrz, przywracać jednolity styl modernistyczny przy zachowaniu wszystkich nowoczesnych rozwiązań i ułatwień dla pasażerów. Można je wkomponować w tę strefę zabytkową. Dziś każdy z korytarzy i każda z mniejszych hal tego dworca jest w innym stylu, więc odwrócimy pewną dowolność, która miała miejsce przez ostatnich kilkanaście lat – mówi Krzysztof Mamiński.
Przy okazji planowanej modernizacji warszawski dworzec – w ramach rządowego programu Dostępność Plus – zostanie też wyposażony w szereg rozwiązań wspierających osoby z niepełnosprawnościami.
– Będą pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących, ścieżki specjalne dla osób niedowidzących, nowa formuła schodów ruchomych, język migowy, który mamy już w tej chwili. Te udogodnienia obejmą też z pewnością wykorzystanie Wi-Fi i przestrzeni informacyjnych. Zachowamy jednak również powierzchnie dla reklam, choć będzie to już miał swój styl. Reklama nie zniknie z dworca, ale nie będzie to swobodnie wykorzystywany słup ogłoszeniowy – zapowiada Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Dane Urzędu Transportu Kolejowego, przytaczane przez Grupę PKP, pokazują, że z dworca Warszawa Centralna każdego roku korzysta ponad 15 mln pasażerów.
Może to Ci się spodoba
Nie wiesz, jak ochronić ładunek? Postaw na siatkę na kontenery!
Przewożenie i przechowywanie ładunku może być trudne. Z tego powodu stosuje się różnego rodzaju zabezpieczenia. Pozwalają one na uchronienie towaru przed wieloma czynnikami zewnętrznymi. Co warto wiedzieć o siatkach transportowych
Zakupy online – jak ułatwić proces klientom?
Zakupy online z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Klienci doceniają ich liczne zalety. Świadczy o tym rosnąca liczba sklepów internetowych. Decydując się na założenie sklepu internetowego przyjmującego płatności
Windykacja długów? Nie taka straszna! Sprawdź, jak możesz się dogadać z wierzycielem
Windykacja długów – brzmi groźnie? Być może. Ale w rzeczywistości nie taki diabeł straszny, jak go malują. Jeśli i Ty, podobnie jak wielu Polaków, zmagasz się ze zobowiązaniami finansowymi, wcale
Inwestycja w luksusowe apartamenty
Inwestowanie w nieruchomości od wielu lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Kupno mieszkania uważane jest za jeden z najbardziej bezpiecznych sposobów lokowania kapitału, który daje pewny zysk. Wśród ofert deweloperów można
Dane satelitarne wspierają pracę administracji publicznej
Polski sektor kosmiczny szybko nadrabia zaległości względem państw Zachodu. Krajowe firmy są częścią międzynarodowego ekosystemu, uczestniczą w misjach kosmicznych i współpracują m.in. z NASA czy ESA. W Polsce dynamicznie rozwijają się kosmiczne takie
Cyberataki terrorystyczne to tylko kwestia czasu
Rośnie ryzyko cyberataków terrorystycznych. Eksperci przestrzegają, że ich wystąpienie to tylko kwestia czasu. Mimo że infrastruktura krytyczna w Polsce jest solidnie zabezpieczona, to skutki ewentualnego ataku mogą być bardzo dotkliwe. Szczególnie

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post