Warszawski rynek biurowy atrakcyjny dla najemców. W budowie jest ponad 800 tys. mkw. nowych biur

Rośnie popyt na powierzchnię biurową w Warszawie. W ubiegłym roku powstało 27 biurowców o powierzchni 275 tys. mkw., a łączny wolumen transakcji wyniósł ponad 820 tys. mkw. Największym zainteresowaniem najemców cieszy się ścisłe centrum oraz Mokotów. Rok 2018 dla rynku biurowego w stolicy ma być równie udany. W budowie jest obecnie 810 tys. mkw. Nie ma obaw, że ta powierzchnia nie zostanie zagospodarowana – przekonują eksperci Colliers International.

– 2017 rok był bardzo pracowity, nie tylko dla naszego zespołu, lecz także dla całego rynku. W porównaniu z 2016 rokiem aktywność rynkowa wzrosła o blisko 10 proc. Łącznie wynajęto około 820 tys. mkw. powierzchni biurowych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Skałba, senior partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Biurowych.

Obecnie Warszawa dysponuje ponad 5,2 mln mkw. powierzchni biurowej. W 2017 roku zostało ukończonych 27 budynków o łącznej powierzchni 275 tys. mkw.

– Kilka ciekawych inwestycji, które zostały oddane w 2017 roku, to West Station dewelopera HB Reavis, projekt Wronia 31 firmy Ghelamco, pierwszy budynek kompleksu Generation Park firmy Skanska czy Ethos na placu Trzech Krzyży – wymienia Paweł Skałba.

Z danych firmy Colliers wynika, że największy wzrost powierzchni biurowej odnotował Mokotów (72,3 tys. mkw. – sześć projektów), Żwirki i Wigury (62,2 tys. mkw., z czego blisko 55 tys. mkw. to park biurowy Business Garden) oraz strefa Centrum (52,5 tys. mkw.). Największe z oddanych obiektów to, oprócz West Station (35 tys. mkw.), D48 (23,4 tys. mkw.) w strefie Mokotów-Służewiec, pierwszy z budynków kompleksu Generation Park – X (20,1 tys. mkw.) na Woli oraz projekt Bobrowiecka 8 (20 tys. mkw.).

– Pod względem popytu dominowały lokalizacje centralne, czyli centrum Warszawy i okolice Ronda Daszyńskiego. Spore zainteresowanie, mimo różnych utrudnień, obserwujemy też cały czas na Mokotowie. Kilka dużych transakcji zawarto także w okolicach Alei Jerozolimskich, gdzie najemcy doceniają m.in. bliskość kolei – podkreśla ekspert Colliers International.

Obecnie w budowie znajduje się 810 tys. mkw. powierzchni biurowej. Część z prac rozpoczęła się jeszcze pod koniec 2017 roku i na początku tego roku, stąd proces ich komercjalizacji może potrwać jeszcze nawet 2 lata. Jak przekonuje ekspert, nie ma wątpliwości, że tak duża powierzchnia biurowa zostanie wchłonięta.

– Z naszych obserwacji wynika, że 2018 rok będzie podobny do 2017. Na pewno najistotniejsze będą dwa pierwsze kwartały, przy czym ten pierwszy jest jeszcze napędzany końcówką 2017 roku. Duża liczba zapytań i wysoka aktywność klientów pozwalają jednak sądzić, że będzie to naprawdę dobry rok na warszawskim rynku biurowym – ocenia Skałba.

Zdaniem ekspertów Colliers International ten rok nie powinien przynieść także dużych zmian cenowych.

– Średnie stawki czynszów w lokalizacjach centralnych to przedział od 15–16 euro do 22–22,5 euro. Zdarzają się wyjątkowe transakcje w centrum, gdzie bazowa stawka przekracza tę kwotę, w niektórych przypadkach sięga nawet 25 euro, ale są to specyficzne, bardzo reprezentacyjne powierzchnie. W lokalizacjach poza Centrum stawki wahają się od 10 do 15 euro w zależności od rejonu. Mokotów to przedział między 10 a 14,5–15 euro, Aleje Jerozolimskie między 12 a 14,5–15 euro. Swoistą białą plamą pozostaje Żoliborz, gdzie obserwujemy deficyt powierzchni biurowej. Być może jest to sygnał dla deweloperów, aby przyjrzeć się Żoliborzowi i zacząć inwestować w tym rejonie – wyjaśnia Paweł Skałba.

Previous Banki stoją przed olbrzymim zagrożeniem
Next Ceny konsumenckie będą w tym roku rosły trochę szybciej niż w poprzednim

Może to Ci się spodoba

Branża motoryzacyjna zabiega o ręce do pracy

Lipiec był kolejnym miesiącem wzrostów rejestracji nowych samochodów. Od początku roku zarejestrowano o ponad 12 proc. więcej aut osobowych i dostawczych niż w analogicznym okresie 2017 roku. Wzrosty notują też producenci części i akcesoriów,

Makro Cash and Carry – marka dla przedsiębiorców

Korzystać z oferty firm zajmujących się handlem hurtowym mogą inne przedsiębiorstwa, które zakupione w większych ilościach, lecz niższych cenach towary następnie odsprzedają. Jednak nie tylko takie jednostki detaliczne korzystają z

Pracownicy Poczty Polskiej dostaną w tym roku drugą podwyżkę

Druga w tym roku podwyżka wynagrodzenia to efekt podpisanego właśnie porozumienia zarządu Poczty Polskiej ze związkami zawodowymi. W ciągu ostatnich miesięcy pensje osób najmniej zarabiających wzrosły w spółce o 520 zł, a od

Firma 1Comments

Jak rozwiązać umowę?

W dzisiejszych czasach umowa o pracę jest szczególnie ważna. Pozwala na stabilne zatrudnienie, systematyczne wynagrodzenie, państwową opiekę medyczną oraz pozostałe przywileje (urlopy wypoczynkowe, macierzyńskie czy wychowawcze). Nie zawsze jednak praca

Biznes na wyższym poziomie: Korzyści z wynajmu śmigłowców dla firm

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie czas odgrywa kluczową rolę, rozwiązania transportowe muszą być nie tylko szybkie, ale i elastyczne. Wynajem helikoptera staje się coraz bardziej popularnym wyborem dla przedsiębiorców,

Małe i średnie firmy w najlepszej kondycji od lat. Konieczne jednak inwestycje w innowacje i eksport

Mikro-, małe i średnie firmy są w najlepszej kondycji od lat – oceniają przedstawiciele Banku Zachodniego WBK na podstawie portfela kredytowego. Sektor ten jest siłą napędową gospodarki – 1,7 mln tego typu

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź