Organizacja pogrzebu – co trzeba wiedzieć?
Zgon bliskiej osoby należy zgłosić w Urzędzie Stanu Cywilnego w ciągu trzech dni od dnia śmierci. W przygotowaniu pogrzebu i wszelkich formalności z nim związanych pomagają placówki zajmujące się organizacją pochówków. Zanim dojdzie do pogrzebu należy, przede wszystkim: skompletować wymagane dokumenty, przetransportować ciało do kostnicy, wybrać trumnę, nagrobek oraz zorganizować mszę.
Usługi pogrzebowe – na co zwracać uwagę wybierając firmę pogrzebową?
Po śmierci bliskiej osoby należy wybrać zakład pogrzebowy. Poznań, Warszawa, Wrocław, Kraków czy inne miasta w Polsce mają liczne oferty placówek organizujących pogrzeby, dlatego należy wiedzieć, na co szczególnie zwracać uwagę wybierając jedną z nich. Są firmy, które oferują kompleksowe usługi pogrzebowe – od pomocy w załatwianiu formalności, przez organizację pochówku, rozmowę z księdzem, po transport zwłok.
Formalności pogrzebowe – ZUS
Pracownicy placówki zajmującej się pogrzebami mogą pomóc także w zdobyciu jednorazowego świadczenia pieniężnego, który przyznaje się na pokrycie kosztów pogrzebu. Zasiłek pogrzebowy w wysokości 4000 złotych przysługuje rodzinie, bliskim lub nawet organizacjom państwowym, które zapłaciły za pochówek. Wniosek o przyznanie zapomogi składa się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, w oddziale zgodnym z miejscem zamieszkania osoby zmarłej.
Komplet podstawowych dokumentów wymaganych do pogrzebu
Podstawowy zestaw dokumentów, jaki należy skompletować po śmierci bliskiego, to karta zgonu wystawiona przez lekarza, dowód tożsamości denata i świadectwo pracy bądź ostatni wycinek renty lub emerytury – jeśli zmarły ją otrzymywał. Osoba organizująca uroczystości pogrzebowe powinna mieć także przygotowaną kserokopię własnego dowodu tożsamości.
Organizacja pogrzebu krok po kroku
Po przeprowadzeniu transportu zwłok do kostnicy, rodzina zmarłego ustala z pracownikami zakładu pogrzebowego dogodny termin pochówku czy kremacji ciała. Bliscy decydują, gdzie denat zostanie pochowany. Zazwyczaj jest to cmentarz, przy rodzinnej parafii zmarłego, gdzie też odbywa się msza pożegnalna. Bliscy podejmują również decyzję o wyborze nagrobka, napisie i portrecie na nim oraz dodatkach jak: krzyż, pomnik lub płaskorzeźba. Przed pogrzebem rodzina wybiera też trumnę – jej wielkość, materiał z jakiego ma być wykonana oraz czym wyścielona będzie w środku. Organizując pogrzeb należy też pamiętać o kwiatach. Wieńce pogrzebowe przygotowuje się z żywych lub sztucznych kwiatów przepasanych szarfą z napisem pożegnalnym. Największe wiązanki przynosi na pogrzeb z reguły najbliższa rodzina.
Zwyczaje pogrzebowe
Przed ułożeniem ciała w trumnie trzeba je umyć, przebrać w czarny strój. Osobie zmarłej należy też zamknąć oczy. Te czynności mogą wykonać pracownicy zakładu pogrzebowego. Do trumny wkłada się przedmioty, z którymi osoba zmarła nie rozstawała się za życia, np. okulary, chusteczkę, lusterko. Przy nieboszczyku zostawia się także rzeczy związane z wiarą, jak modlitewnik, różaniec bądź religijny obrazek. O śmierci osoby bliskiej informuje klepsydra pogrzebowa, czyli nekrolog, który rozwiesza się w widocznym miejscu, np. przy kościele, na słupach informacyjnych czy klatce schodowej bloku w którym mieszkała osoba zmarła.
Może to Ci się spodoba
Na chmurę, analizę danych i mobilność przeznaczą 60 proc. budżetu na IT
W ciągu najbliższych pięciu lat firmy zainwestują w chmurę obliczeniową 500 mld dol. W centrum cyfrowej rewolucji, na którą stawiają przedsiębiorstwa z każdej branży, znajdą się również rozwiązania big data, mobilność, internet
Sytuacja na warszawskim rynku pierwotnym
Rynek pierwotny w stolicy ma się nie gorzej będzie się miał w przyszłości – to przeważająca opinia u ekspertów. To także doskonała wiadomość dla potencjalnych kredytobiorców, gdyż będą mogli się
ZUS i Uniwersytet Warszawski planują nowy kierunek studiów dotyczący ubezpieczeń społecznych
Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Uniwersytet Warszawski rozpoczynają współpracę. W jej ramach instytucje będą mogły dzielić się wiedzą między sobą. Uczelnia uruchomi kursy i studia podyplomowe dla pracowników ZUS. Planowane jest też uruchomienie kierunku
Krajowa branża motoryzacyjna ze świetnymi wynikami
Polska branża motoryzacyjna ma za sobą najlepszy rok w historii, a pierwsze miesiące tego roku dają nadzieję na jeszcze lepsze wyniki. Pomóc mogą w tym kolejne dwie fabryki zagranicznych gigantów, które powstają
Oszczędność energii w firmie nie wymaga gigantycznych inwestycji
Polskie firmy kładą coraz większy nacisk na ograniczanie zużycia energii. Wpływają na to rosnące ceny prądu, presja na biznes, by działał w sposób bardziej ekologiczny, ale też coraz większa dostępność programów
Jak reklamować firmę w Niemczech?
Reklama w Niemczech ma swoje specyficzne cechy, które warto uwzględnić, planując kampanie. Istnieje wiele kanałów reklamowych, które można wykorzystać, a każdy z nich ma swoje unikalne korzyści. Reklama online: Niemcy

1 Comment
Adrian57
22 sierpnia, 14:28