Organizacja pogrzebu – co trzeba wiedzieć?
Zgon bliskiej osoby należy zgłosić w Urzędzie Stanu Cywilnego w ciągu trzech dni od dnia śmierci. W przygotowaniu pogrzebu i wszelkich formalności z nim związanych pomagają placówki zajmujące się organizacją pochówków. Zanim dojdzie do pogrzebu należy, przede wszystkim: skompletować wymagane dokumenty, przetransportować ciało do kostnicy, wybrać trumnę, nagrobek oraz zorganizować mszę.
Usługi pogrzebowe – na co zwracać uwagę wybierając firmę pogrzebową?
Po śmierci bliskiej osoby należy wybrać zakład pogrzebowy. Poznań, Warszawa, Wrocław, Kraków czy inne miasta w Polsce mają liczne oferty placówek organizujących pogrzeby, dlatego należy wiedzieć, na co szczególnie zwracać uwagę wybierając jedną z nich. Są firmy, które oferują kompleksowe usługi pogrzebowe – od pomocy w załatwianiu formalności, przez organizację pochówku, rozmowę z księdzem, po transport zwłok.
Formalności pogrzebowe – ZUS
Pracownicy placówki zajmującej się pogrzebami mogą pomóc także w zdobyciu jednorazowego świadczenia pieniężnego, który przyznaje się na pokrycie kosztów pogrzebu. Zasiłek pogrzebowy w wysokości 4000 złotych przysługuje rodzinie, bliskim lub nawet organizacjom państwowym, które zapłaciły za pochówek. Wniosek o przyznanie zapomogi składa się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, w oddziale zgodnym z miejscem zamieszkania osoby zmarłej.
Komplet podstawowych dokumentów wymaganych do pogrzebu
Podstawowy zestaw dokumentów, jaki należy skompletować po śmierci bliskiego, to karta zgonu wystawiona przez lekarza, dowód tożsamości denata i świadectwo pracy bądź ostatni wycinek renty lub emerytury – jeśli zmarły ją otrzymywał. Osoba organizująca uroczystości pogrzebowe powinna mieć także przygotowaną kserokopię własnego dowodu tożsamości.
Organizacja pogrzebu krok po kroku
Po przeprowadzeniu transportu zwłok do kostnicy, rodzina zmarłego ustala z pracownikami zakładu pogrzebowego dogodny termin pochówku czy kremacji ciała. Bliscy decydują, gdzie denat zostanie pochowany. Zazwyczaj jest to cmentarz, przy rodzinnej parafii zmarłego, gdzie też odbywa się msza pożegnalna. Bliscy podejmują również decyzję o wyborze nagrobka, napisie i portrecie na nim oraz dodatkach jak: krzyż, pomnik lub płaskorzeźba. Przed pogrzebem rodzina wybiera też trumnę – jej wielkość, materiał z jakiego ma być wykonana oraz czym wyścielona będzie w środku. Organizując pogrzeb należy też pamiętać o kwiatach. Wieńce pogrzebowe przygotowuje się z żywych lub sztucznych kwiatów przepasanych szarfą z napisem pożegnalnym. Największe wiązanki przynosi na pogrzeb z reguły najbliższa rodzina.
Zwyczaje pogrzebowe
Przed ułożeniem ciała w trumnie trzeba je umyć, przebrać w czarny strój. Osobie zmarłej należy też zamknąć oczy. Te czynności mogą wykonać pracownicy zakładu pogrzebowego. Do trumny wkłada się przedmioty, z którymi osoba zmarła nie rozstawała się za życia, np. okulary, chusteczkę, lusterko. Przy nieboszczyku zostawia się także rzeczy związane z wiarą, jak modlitewnik, różaniec bądź religijny obrazek. O śmierci osoby bliskiej informuje klepsydra pogrzebowa, czyli nekrolog, który rozwiesza się w widocznym miejscu, np. przy kościele, na słupach informacyjnych czy klatce schodowej bloku w którym mieszkała osoba zmarła.
Może to Ci się spodoba
Systemy operacyjne smartfonów wciąż narażone na działania hakerów
Większość Polaków korzysta z bankowości mobilnej, ale tylko co trzeci ma zainstalowany program antywirusowy na urządzeniu mobilnym – wynika z ubiegłorocznych badań F-Secure. To istotne o tyle, że liczba cyberataków na smartfony i tablety
Czym jest smartfon?
Intensywny rozwój technologiczny, a co za tym idzie zmiana ze społeczeństwa przemysłowego w typowo informacyjne sprawiło, że pojawiła się ogromna liczbą urządzeń multimedialnych. Zalicza się do nich smartfony, których popularność
7 skutecznych porad na organizację własnej konferencji
Organizacja konferencji to zawsze przedsięwzięcie skomplikowane i odpowiedzialne. Na sukces składa się wiele czynników, poza tymi merytorycznymi (agenda, uczestnicy), istotną rolę odgrywają także takie elementy jak lokalizacja obiektu, dojazd, udogodnienia,
Chcesz wypromować swój biznes w sieci? Postaw na kampanie Adwords
Jeśli chcesz, aby Twoja firmowa witryna wyświetlała się wysoko w wyszukiwarce, dobrym pomysłem będą kampanie AdWords. To doskonały sposób na to, by dotrzeć do potencjalnych klientów i zbierać wartościowe leady.
Handel online może wzrosnąć w tym roku do 35 mld zł
Internetowa sprzedaż nadal rozwija się szybko. W tym roku handel w sieci może wzrosnąć do 35 mld zł, czyli o około 15 proc. w ujęciu rocznym. Konkurencja na tym rynku jest coraz większa,
Kredyt hipoteczny bez wkładu własnego
Decyzja o usamodzielnianiu się i wyprowadzaniu się młodych ludzi od rodziców, przychodzi wraz z wiekiem. Z reguły jednak mało kogo na początku samodzielnej drogi życiowej stać na zakup własnego mieszkania

1 Comment
Adrian57
22 sierpnia, 14:28