Audyt energetyczny a audyt efektywności energetycznej – wszystko co musisz wiedzieć

Audyt energetyczny a audyt efektywności energetycznej – wszystko co musisz wiedzieć

W kwestii zarządzania energią istnieją dwa pojęcia, które bywają ze sobą notorycznie mylone. Nie powinno to dziwić, ponieważ ich nazwy są podobne, a korzystając z Internetu, można trafić na wiele niepoprawnych artykułów, które używają tych pojęć zamiennie. Głównym tematem tego artykułu będą różnice pomiędzy audytami, które dotyczą kwestii energetycznych.

Audyt energetyczny budynku

Audyt energetyczny budynku dotyczy całego systemu energetycznego w ramach danego przedsiębiorstwa. Jest to pełna analiza, która wymaga gruntownego sprawdzenia wielu aspektów zużycia zasobów energii. Warto dodać, że dokonanie omawianej analizy jest wymagane w przypadku dużych przedsiębiorstw (z pewnymi wyjątkami, ale o tym można już przeczytać w odpowiedniej ustawie, do której link znajduje się w bibliografii). Celem audytu jest przede wszystkim określenie możliwości, które mogą przysłużyć się obniżeniu zużycia energii. Raport wskazuj na elementy, które stanowią najbardziej niekorzystne elementy całego systemu.

https://pixabay.com/pl/photos/cz%C5%82owiek-zarejestruj-papieru-5710164/

Audyt efektywności energetycznej

Z kolei w audycie efektywności energetycznej, zakres analizy dotyczy konkretnego przedsięwzięcia. Mowa tutaj o modernizacjach, które zwiększą efektywność energetyczną, a tym samym obniżą ilość energii zużywanej przez firmę. Przeprowadzenie tego audytu nie jest obowiązkowe, ale może przyczynić się do uzyskania konkretnych korzyści dla firmy. Mowa tutaj o mechanizmie białych certyfikatów, które można uzyskać właśnie dzięki przeprowadzeniu modernizacji, które poprawiają efektywność energetyczną. Same świadectwa występują w obrocie handlowym. Firma może je sprzedać lub kupić w zależności od potrzeb. Posiada prawne wymagania w kwestii struktury tzn. musi ona być zgodna z Rozporządzeniem Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r.

Porównanie audytów

 

Audyt energetyczny Audyt efektywności energetycznej
Podstawowy cel określenie zużycia energii przedsiębiorstwa wraz z pomysłami na jego obniżenie wykonanie konkretnych modernizacji w celu poprawienia efektywności energetycznej oraz możliwość uzyskania białego certyfikatu
Zakres dotyczy obrotu energią w obrębie całego przedsiębiorstwa (minimum to 90 proc. energii wykorzystywanej w firmie) dotyczy konkretnych rozwiązań, które przyniosą korzyści pod względem efektywności energetycznej
Obowiązkowość wykonania tak (w przypadku dużych przedsiębiorstw) nie
Sposób wykonywania audytu brak prawnego ustalenia w kwestii struktury audytu prawne wymagania w kwestii struktury (szczegółowe wymagania)
Dokument będący świadectwem wobec URE pisemne powiadomienie o wynikach raport z audytu

 

Bibliografia:

  1. Ustawa o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 r. Dostęp:

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160000831/U/D20160831Lj.pdf

  1. Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii. Dostęp:

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001912

 

Previous Jak zmienić biuro rachunkowe?
Next Szybka pożyczka pozabankowa. Czym jest, na jakich zasadach działa i czy warto z niej skorzystać?

Może to Ci się spodoba

Mała firma 0 Comments

Małe firmy widzą swoją przyszłość optymistycznie

Połowa mikro- i małych firm spodziewa się, że w I półroczu ich sytuacja będzie stabilna. W pozostałych firmach delikatnie przeważają optymiści, choć wyjątkiem jest tu branża handlu. Co trzeci przedsiębiorca w tym sektorze

Biura rachunkowe – komu powierzyć obsługę finansów Twojej firmy?

W dzisiejszych czasach coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na obsługę księgowości poprzez zewnętrzną firmę. Takie rozwiązanie ma sporo zalet, jednak niesie ze sobą również pewne ryzyko. Sprawdź, o czym należy

Ochrona firmowego logo. Wszystko, co powinieneś wiedzieć

Codziennie w obrocie gospodarczym pojawiają się nowe znaki towarowe, tworząc wartościowy element promocji oraz majątku każdego przedsiębiorstwa. Fantazyjne logo jest wizytówką każdej firmy, która staje się magnesem dla nowych klientów.

Zakładam firmę 1Comments

Czy chleb może być źródłem dochodu?

Polacy przyzwyczajeni są do zakupu pieczywa. Tylko 10% społeczeństwa wybiera inne produkty żywnościowe chociażby na śniadanie lub kolacje. Czy warto zająć się produkcją samodzielnie? Czy duża popularność pieczywa wystarczy, aby

7 polskich firm rodzinnych, które warto znać

Przedsiębiorstwa familijne stanowią ważny element rodzimego rynku. Tego typu firmy wcale nie muszą być małymi podmiotami – wręcz przeciwnie. Rodzinne biznesy niekiedy stają się potentatami w różnych dziedzinach i sektorach

Zmiany w unijnych przepisach o delegowaniu pracowników uderzą w polski transport

Planowane zmiany w przepisach dotyczących pracy kierowców w Europie wciąż budzą sprzeciw Polski i branży transportowej. Zdaniem przedsiębiorców część regulacji jest nie do zrealizowania, a inne mogą w efekcie zaszkodzić polskiej gospodarce. – Regulacje dotyczące

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź