Kontrola Sanepidu – uprawnienia, przebieg, kary
Firmy, które rozpoczynają swoją działalność nie mają obowiązku zgłaszania tego faktu do Sanepidu, jednak nie oznacza to, że nie podlegają one kontroli prowadzonej przez tę instytucję.
Kto nadal zgłasza swoją działalność do Sanepidu?
Obowiązek zgłaszania pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przez rozpoczynających działalność gospodarczą przedsiębiorców w Sanepidzie, został zniesiony ponad dwa lata temu. Nadal jednak czynność ta jest koniecznością dla zakładów, w których wymogi sanitarne są bardzo ważne. Zgodnie z przepisami obligatoryjnie zgłoszenia muszą dokonywać m.in. zakłady kosmetyczne i fryzjerskie, wszelkie firmy prowadzące działalność w branży gastronomicznej, czyli restauracje, bary, czy stołówki. Tego rodzaju działalność wymaga kontaktu z Sanepidem już przed otwarciem „interesu”. Wówczas wydawana jest decyzja, co do spełnienia wymagań lokalowych.
Obowiązek zgłoszenia działalności został zniesiony, nie znaczy to jednak, że Sanepid (podobnie jak Państwowa Inspekcja Pracy) nie jest świadomy, że nasza firma funkcjonuje i zatrudnia pracowników. Informacje te uzyskuje z rejestrów prowadzonych przez GUS oraz ZUS.
Choć zatrudnienie przez większość firm, w związku z nowelizacją Kodeksu pracy, nie jest zgłaszane i wydawać by się mogło, że Sanepid nie będzie instytucją zainteresowaną sposobem funkcjonowania tych przedsiębiorstw, trzeba być przygotowanym na kontrolę ze strony tej instytucji.
Kontrola Sanepidu – uprawnienia
Inspektorzy sanitarni mają prawo przeprowadzenia kontroli i czynią to, chociażby w zakresie wypełniania obowiązków pracodawcy w zakresie przepisów BHP. Kontroli mogą spodziewać się nie tylko podmioty prowadzące zwykłą działalność gospodarczą, ale również:
- obiekty użyteczności publicznej, obiekty handlowe, ogródki działkowe i nieruchomości,
- środki transportu i obiekty z nimi związane (na przykład przystanki autobusowe), w tym również na statki morskie, powietrzne i żeglugi śródlądowej,
- obiekty będące w trakcie budowy.
Sanepid ma obowiązek powiadomić przedsiębiorcę o zamiarze przeprowadzenia kontroli nie później niż na 7 dni przed jej rozpoczęciem. Wyjątek stanowią przypadki, gdy istnieje podejrzenie:
- zagrożenia życia lub zdrowia,
- zagrożenia dla środowiska naturalnego,
- popełnienia przestępstwa.
W takiej sytuacji Sanepid może rozpocząć przeprowadzenie kontroli bez uprzedzenia.
Co może sprawdzić Inspektor Sanitarny?
W trakcie kontroli należy zapewnić inspektorowi dostęp do wszystkich pomieszczeń i urządzeń mieszczących się w zakładzie. Inspektor może też żądać okazania dokumentów firmy, a także przesłuchiwać pracowników, czy też pobierać próbki do badań laboratoryjnych.
Sprawdzeniu podlega stan sanitarno – higieniczny zakładu, a także:
- zaświadczenia o braku przeciwwskazań do wykonywania obowiązków przez pracownika (badania lekarskie),
- zaświadczenia o przejściu szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz pełną dokumentację BHP,
- rejestr czynników szkodliwych (biologicznych, rakotwórczych, mutagennych)
- sprawozdania z pomiarów środowiska pracy,
- książkę kontroli pracodawcy.
Co po zakończeniu kontroli?
Kiedy inspektor zakończy czynności sprawdzające, sporządza protokół kontroli w 2 egzemplarzach. Protokół zawiera dane kontrolowanego podmiotu, opis stanu faktycznego, opis stwierdzonych nieprawidłowości oraz ustalenia pokontrolne. Przedsiębiorca ma 7 dni na wniesienie zastrzeżeń do protokołu.
W razie zastrzeżeń, wykrytych nieprawidłowości, Sanepid może nakazać wykonanie czynności naprawczych bez wymierzania kar (w przypadku drobnych uchybień ), może też ukarać przedsiębiorcę mandatem, który zazwyczaj jest niewysoki (kilkaset złotych), grzywną (tu kwoty sięgają nawet kilku tysięcy złotych), lub w skrajnych przypadkach skierować pozew do sądu lub zawiadomić prokuraturę.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Jakie obowiązki mają organizacje pozarządowe?
O organizacji pozarządowej należy mówić w stosunku do jednostek, które prosperują z prywatnej inicjatywy, aczkolwiek planują wspierać publiczne interesy(przetargi). Celem nie jest otrzymywanie przychodów, ale pomoc w wybranej dziedzinie życia.
Trwają prace nad zmianami zasad zatrudnienia pracowników tymczasowych
Nowe regulacje dotyczące rynku pracy tymczasowej mają za zadanie chronić pracowników – ocenia Robert Stępień, radca prawny w Kancelarii Raczkowski Paruch. Nowelizacja ustawy przewiduje, że pracownik tymczasowy nie będzie mógł pracować na
OZZ zapłaci VAT od tantiem
Sprawa opodatkowania VAT działalności prowadzonej przez Organizacje Zbiorowego Zarządzania doczekała się rozstrzygnięcia w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Sąd uznał, że zwolnienie z VAT dotyczy artystów wykonawców, a tymi OZZ nie są.
Umowa z wydawcą – jak zabezpieczyć swoje finanse?
Coraz więcej osób zachęconych spektakularnymi sukcesami autorów, którzy pojawiali się na rynku księgarskim „znikąd”, próbuje swoich sił pisząc własne książki. Kiedy książka już powstanie kolejnym krokiem jest zawarcie umowy z
Kiedy pracownikowi należy się odprawa?
Budowanie pozycji w firmie trwa bardzo długo, zdobywanie zaufania szefa jeszcze dłużej. Jednak wykwalifikowany i wykształcony pracownik, z dużym doświadczeniem, na pewno jest niezbędny w każdej firmie. Nie zawsze przedsiębiorcę
W przyszłym roku szczegółowe kontrole tarcz covidowych.
– Pandemia zmusiła rząd, nie tylko polski, do specjalnych działań, czyli nadzwyczajnej pomocy. Taka pomoc musi być jednak udzielana w sposób przejrzysty, czytelny i w granicach rozsądku – podkreśla Marian Banaś, prezes Najwyższej Izby
3 komentarze
Andrzej
11 sierpnia, 19:47aner
09 stycznia, 09:55kasiw373773
29 listopada, 08:47