BHP – definicje i podstawowe informacje
Termin “BHP” jest powszechnie znany w polskim społeczeństwie, ale kilka ważnych informacji dotyczących Bezpieczeństwa i Higieny Pracy nie przebiło się do świadomości ludzi. Dla przykładu: nie wszyscy wiedzą, że termin BHP nie znajduje się w polskim prawie – żaden kodeks nie wyjaśnia definicji bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym artykule dowiesz się czym jest BHP i poznasz kilka innych mniej znanych, ale ważnych faktów.
Oficjalne definicje
Tak jak napisaliśmy na początku, terminu BHP próżno szukać w polskim prawodawstwie – nie ma żadnych przepisów definiujących bezpieczeństwo i higienę pracy. Gdzie zatem szukać oficjalnej definicji? W formie PN-N-1801:2004, według której BHP to stan warunków i organizacji pracy oraz zachowań pracowników zapewniający wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy.
Warto zauważyć jednak, że według polskiego prawa stosowanie Norm Polskich nie jest obowiązkowe.
Inną definicją BHP, tym razem prosto z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (CIOP) jest:
ogół norm prawnych oraz środków badawczych, organizacyjnych i technicznych mających na celu stworzenie pracownikowi takich warunków pracy, aby mógł on wykonywać pracę w sposób produktywny, bez narażania go na nieuzasadnione ryzyko wypadku lub choroby zawodowej oraz nadmierne obciążenie fizyczne i psychiczne.
BHP – w prostych słowach
Powyższe definicje mogą przyprawić co niektórych o ból głowy, dlatego podajemy też naszą własną, prostą definicję. BHP to nic innego jak zbiór zasad dotyczących tego, jakie należy zapewnić pracownikom warunki pracy, aby ich życie i zdrowie nie było narażone na niebezpieczeństwo na terenie zakładu. Zasady BHP odnoszą się także do środowiska naturalnego, więc można stwierdzić, że BHP to także zbiór zasad dotyczących takiej pracy, aby nie była ona szkodliwa dla natury.
Osobą odpowiedzialną za przestrzeganie zasad BHP na terenie zakładu pracy jest najczęściej specjalista ds. BHP. Do jego zadań należy kontrola przestrzegania prawa pracy i podejmowania działań zapobiegających incydentom zagrażającym zdrowiu i życiu pracowników. Specjaliści ds. BHP pełnią ważną funkcję w każdej firmie, gdzie należy przestrzegać przepisów BHP.
BHP jako kierunek studiów
Co trzeba zrobić, aby zostać specjalistą ds. BHP? Odpowiedź jest prosta – skończyć stosowne studia, a następnie odbyć praktyki BHP w jakiejś firmie. Absolwenci kierunków z Bezpieczeństwa i Higieny pracy mogą prowadzić szkolenia w firmach i organach nadzoru nad warunkami pracy.
Uczelnie kuszą szerokimi perspektywami na rynku pracy, przede wszystkim dlatego, że bezpieczeństwo zawsze będzie istotnym aspektem pracy firm i korporacji. Każdy z pracowników ma przecież prawo czuć się bezpieczny w swoim środowisku pracy, a pracodawcy mają obowiązek zapewnienia im tego komfortu. Zadaniem każdego specjalisty ds. BHP jest sprawdzanie czy osoby zatrudnione są w pracy bezpieczne oraz raportowanie wszystkich zachowań i sytuacji potencjalnie niebezpiecznych.
Jeśli cechujesz się rzetelnością, sumiennością i lubisz dbać o bezpieczeństwo swoje i ludzi dookoła, to prawdopodobnie odnajdziesz się właśnie jako specjalista ds. BHP.
Świetną alternatywa jest też praca w wyspecjalizowanych firmach zajmujących się prowadzeniem szkoleń. Przykładem takiej firmy jest wrocławski https://controlbhp.pl/
Może to Ci się spodoba
Kariera na botoksie
W Polsce coraz więcej pracowników osób decyduje się na zabiegi medycyny estetycznej. Nie są to już tylko osoby pracujące na stanowiskach kierowniczych w korporacjach. Na zabieg z wykorzystaniem botoksu czy
Pracować wbrew bezrobociu
Bezrobocie w naszym kraju jest poważnym problemem społecznym. Urzędy pracy każdego dnia rejestrują nowych bezrobotnych bez względu na wiek, płeć i wykształcenie. Poszukiwania pracy okazują się bardzo trudne, a udaje
Pracodawca i pracownik – trudna sztuka kompromisu
Strony być może mają dobrą wolę, ale nie potrafią negocjować. Od razu wykładają karty na stół i maksymalizują żądania – mówi prof. Janusz Czapiński. Kto z kim prowadzi negocjacje? Pierwszy poziom,
W przyszłym roku płaca minimalna najprawdopodobniej przekroczy 4,2 tys. zł brutto
W 2023 roku płaca minimalna wzrośnie dwukrotnie: pierwsza podwyżka nastąpiła w styczniu, druga czeka firmy w lipcu. To jednak nie koniec podwyżek, bo zgodnie z obowiązującym prawem kolejna powinna nastąpić od początku 2024 roku.
Wyjazd firmowy okazją do podniesienia kwalifikacji?
W naszym kraju nie brakuje firm zatrudniających bardzo wiele osób. Każdy pracodawca musi zdawać sobie sprawę, że droga do sukcesu jest zazwyczaj długa i kręta. Nie oznacza to jednak, że
Pracownik nie ma obowiązku odbierania służbowych SMS-ów i e-maili podczas urlopu
Pracodawca nie powinien wymagać, aby jego podwładny był dostępny podczas urlopu wypoczynkowego. W praktyce wielu pracodawców oczekuje jednak, że pracownik pozostanie w kontakcie telefonicznym czy e-mailowym, a pracownicy z różnych powodów akceptują ten
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post