BHP – definicje i podstawowe informacje

BHP – definicje i podstawowe informacje

Termin “BHP” jest powszechnie znany w polskim społeczeństwie, ale kilka ważnych informacji dotyczących Bezpieczeństwa i Higieny Pracy nie przebiło się do świadomości ludzi. Dla przykładu: nie wszyscy wiedzą, że termin BHP nie znajduje się w polskim prawie – żaden kodeks nie wyjaśnia definicji bezpieczeństwa i higieny pracy. W tym artykule dowiesz się czym jest BHP i poznasz kilka innych mniej znanych, ale ważnych faktów.

Oficjalne definicje

Tak jak napisaliśmy na początku, terminu BHP próżno szukać w polskim prawodawstwie – nie ma żadnych przepisów definiujących bezpieczeństwo i higienę pracy. Gdzie zatem szukać oficjalnej definicji? W formie PN-N-1801:2004, według której BHP to stan warunków i organizacji pracy oraz zachowań pracowników zapewniający wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy.

Warto zauważyć jednak, że według polskiego prawa stosowanie Norm Polskich nie jest obowiązkowe.

Inną definicją BHP, tym razem prosto z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (CIOP) jest:

ogół norm prawnych oraz środków badawczych, organizacyjnych i technicznych mających na celu stworzenie pracownikowi takich warunków pracy, aby mógł on wykonywać pracę w sposób produktywny, bez narażania go na nieuzasadnione ryzyko wypadku lub choroby zawodowej oraz nadmierne obciążenie fizyczne i psychiczne.

Kurs pierwszej pomocy

BHP – w prostych słowach

Powyższe definicje mogą przyprawić co niektórych o ból głowy, dlatego podajemy też naszą własną, prostą definicję. BHP to nic innego jak zbiór zasad dotyczących tego, jakie należy zapewnić pracownikom warunki pracy, aby ich życie i zdrowie nie było narażone na niebezpieczeństwo na terenie zakładu. Zasady BHP odnoszą się także do środowiska naturalnego, więc można stwierdzić, że BHP to także zbiór zasad dotyczących takiej pracy, aby nie była ona szkodliwa dla natury.

Osobą odpowiedzialną za przestrzeganie zasad BHP na terenie zakładu pracy jest najczęściej specjalista ds. BHP. Do jego zadań należy kontrola przestrzegania prawa pracy i podejmowania działań zapobiegających incydentom zagrażającym zdrowiu i życiu pracowników. Specjaliści ds. BHP pełnią ważną funkcję w każdej firmie, gdzie należy przestrzegać przepisów BHP.

BHP jako kierunek studiów

Co trzeba zrobić, aby zostać specjalistą ds. BHP? Odpowiedź jest prosta – skończyć stosowne studia, a następnie odbyć praktyki BHP w jakiejś firmie. Absolwenci kierunków z Bezpieczeństwa i Higieny pracy mogą prowadzić szkolenia w firmach i organach nadzoru nad warunkami pracy.

Uczelnie kuszą szerokimi perspektywami na rynku pracy, przede wszystkim dlatego, że bezpieczeństwo zawsze będzie istotnym aspektem pracy firm i korporacji. Każdy z pracowników ma przecież prawo czuć się bezpieczny w swoim środowisku pracy, a pracodawcy mają obowiązek zapewnienia im tego komfortu. Zadaniem każdego specjalisty ds. BHP jest sprawdzanie czy osoby zatrudnione są w pracy bezpieczne oraz raportowanie wszystkich zachowań i sytuacji potencjalnie niebezpiecznych. 

Jeśli cechujesz się rzetelnością, sumiennością i lubisz dbać o bezpieczeństwo swoje i ludzi dookoła, to prawdopodobnie odnajdziesz się właśnie jako specjalista ds. BHP.

Świetną alternatywa jest też praca w wyspecjalizowanych firmach zajmujących się prowadzeniem szkoleń. Przykładem takiej firmy jest wrocławski https://controlbhp.pl/

Previous Producenci wołowiny w trudnej sytuacji
Next Ostatni dzień na złożenie wniosku o zamrożenie cen energii w II półroczu

Może to Ci się spodoba

Pracownik nie ma obowiązku odbierania służbowych SMS-ów i e-maili podczas urlopu

Pracodawca nie powinien wymagać, aby jego podwładny był dostępny podczas urlopu wypoczynkowego. W praktyce wielu pracodawców oczekuje jednak, że pracownik pozostanie w kontakcie telefonicznym czy e-mailowym, a pracownicy z różnych powodów akceptują ten

Czym się kierować przy wyborze suszarki do rąk?

Planujesz kompleksowe zmodernizowanie swoich łazienek? Odpowiadasz za biurowiec, budynek urzędu, szkołę, szpital lub centrum handlowe? Jeśli tak, to przy okazji takiego gruntownego remontu sanitariatów, nie sposób nie wymienić starych i

Komu należy się renta socjalna?

Jeśli zatrudniony nie może wykonywać swoich powinności służbowych może uzyskać prawo do pobierania renty socjalnej. Aczkolwiek nieobecność w pracy powinna być konsekwencją problemów zdrowotnych. Jakie jeszcze warunku musi załatwić zatrudniony,

Masz firmę i tracisz etat? Bądź zdrów bo ZUS nie wypłaci zasiłku

Jeśli przedsiębiorca oprócz prowadzenia firmy jest też zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenie musi uważać na to kiedy zachoruje. Jeżeli będzie przebywał na zwolnieniu lekarskim w czasie,

Zatrudnienie 1Comments

Albo przywrócenie do pracy albo odszkodowanie – te opcje nie idą w parze

Zdaniem Sądu Najwyższego nie ma możliwości żądania przywrócenia do pracy i jednocześnie wypłaty odszkodowania. Te roszczenia wzajemnie się wykluczają. Sprawa, w której głos zabrali sędziowie SN dotyczyła pracownicy zwolnionej z

Jak zaplanować pracę dla zastępcy na czas naszego urlopu?

To zrozumiałe, że pracownik, który cały rok sumiennie pracuje, przynajmniej raz do roku potrzebuje dłuższej przerwy i liczy na zasłużony urlop. Zanim jednak rozpoczniemy relaks na wczasach, a praca stanie się

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź