Organizacja pogrzebu – co trzeba wiedzieć?
Zgon bliskiej osoby należy zgłosić w Urzędzie Stanu Cywilnego w ciągu trzech dni od dnia śmierci. W przygotowaniu pogrzebu i wszelkich formalności z nim związanych pomagają placówki zajmujące się organizacją pochówków. Zanim dojdzie do pogrzebu należy, przede wszystkim: skompletować wymagane dokumenty, przetransportować ciało do kostnicy, wybrać trumnę, nagrobek oraz zorganizować mszę.
Usługi pogrzebowe – na co zwracać uwagę wybierając firmę pogrzebową?
Po śmierci bliskiej osoby należy wybrać zakład pogrzebowy. Poznań, Warszawa, Wrocław, Kraków czy inne miasta w Polsce mają liczne oferty placówek organizujących pogrzeby, dlatego należy wiedzieć, na co szczególnie zwracać uwagę wybierając jedną z nich. Są firmy, które oferują kompleksowe usługi pogrzebowe – od pomocy w załatwianiu formalności, przez organizację pochówku, rozmowę z księdzem, po transport zwłok.
Formalności pogrzebowe – ZUS
Pracownicy placówki zajmującej się pogrzebami mogą pomóc także w zdobyciu jednorazowego świadczenia pieniężnego, który przyznaje się na pokrycie kosztów pogrzebu. Zasiłek pogrzebowy w wysokości 4000 złotych przysługuje rodzinie, bliskim lub nawet organizacjom państwowym, które zapłaciły za pochówek. Wniosek o przyznanie zapomogi składa się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, w oddziale zgodnym z miejscem zamieszkania osoby zmarłej.
Komplet podstawowych dokumentów wymaganych do pogrzebu
Podstawowy zestaw dokumentów, jaki należy skompletować po śmierci bliskiego, to karta zgonu wystawiona przez lekarza, dowód tożsamości denata i świadectwo pracy bądź ostatni wycinek renty lub emerytury – jeśli zmarły ją otrzymywał. Osoba organizująca uroczystości pogrzebowe powinna mieć także przygotowaną kserokopię własnego dowodu tożsamości.
Organizacja pogrzebu krok po kroku
Po przeprowadzeniu transportu zwłok do kostnicy, rodzina zmarłego ustala z pracownikami zakładu pogrzebowego dogodny termin pochówku czy kremacji ciała. Bliscy decydują, gdzie denat zostanie pochowany. Zazwyczaj jest to cmentarz, przy rodzinnej parafii zmarłego, gdzie też odbywa się msza pożegnalna. Bliscy podejmują również decyzję o wyborze nagrobka, napisie i portrecie na nim oraz dodatkach jak: krzyż, pomnik lub płaskorzeźba. Przed pogrzebem rodzina wybiera też trumnę – jej wielkość, materiał z jakiego ma być wykonana oraz czym wyścielona będzie w środku. Organizując pogrzeb należy też pamiętać o kwiatach. Wieńce pogrzebowe przygotowuje się z żywych lub sztucznych kwiatów przepasanych szarfą z napisem pożegnalnym. Największe wiązanki przynosi na pogrzeb z reguły najbliższa rodzina.
Zwyczaje pogrzebowe
Przed ułożeniem ciała w trumnie trzeba je umyć, przebrać w czarny strój. Osobie zmarłej należy też zamknąć oczy. Te czynności mogą wykonać pracownicy zakładu pogrzebowego. Do trumny wkłada się przedmioty, z którymi osoba zmarła nie rozstawała się za życia, np. okulary, chusteczkę, lusterko. Przy nieboszczyku zostawia się także rzeczy związane z wiarą, jak modlitewnik, różaniec bądź religijny obrazek. O śmierci osoby bliskiej informuje klepsydra pogrzebowa, czyli nekrolog, który rozwiesza się w widocznym miejscu, np. przy kościele, na słupach informacyjnych czy klatce schodowej bloku w którym mieszkała osoba zmarła.
Może to Ci się spodoba
Zatrudnianie pracowników w 48h przez aplikację? Teraz to możliwe!
Jak rozwijać biznes w trudnych czasach? Wdrażając elastyczne formy zatrudnienia. Tylko jak to zrobić? Z pomocą przychodzi technologia. Z aplikacją Tikrow możesz skrócić czas pozyskania pracownika do 2 dni, ograniczając jednocześnie formalności
Startuje program „Rodzina 500 plus”
1 kwietnia rusza program „Rodzina 500 plus”. Rodzice i opiekunowie otrzymają miesięcznie 500 zł na każde drugie i kolejne dziecko lub na pierwsze w przypadku udokumentowania niskich dochodów. Wnioski o przyznanie środków z rządowego programu można
Liczba ofert pracy dla PR-owców spada. Tak źle nie było od 2013 roku
Tylko 1,4 tys. ofert pracy w public relations – 2017 rok był dla branży pod tym względem jednym z najgorszych od lat. Najłatwiej o prace było w agencjach PR – stamtąd pochodziło ponad 60 proc.
99rent zmienia się na dobre!
99rent – jedna z czołowych firm z branży automotive, odświeża wizerunek marki i wprowadza nową identyfikację wizualną. Zmiana logo jest ukoronowaniem procesów, jakie zaszły w firmie w ostatnich miesiącach, a
W styczniu rusza druga część dopłat z programu MdM z wypłatą w 2017 r
Na początku stycznia zostanie uruchomiona druga część środków z programu Mieszkanie dla Młodych przewidziana na 2017 rok. Czasu na złożenie wniosku o dopłatę do kredytu na zakup mieszkania może być niewiele. Eksperci prognozują,
Administracja publiczna coraz bardziej zaawansowana technologicznie
Innowacje technologiczne zmieniają sektor publiczny. Wdrażane systemy informatyczne umożliwiają świadczenie e-usług przez administrację publiczną, dzięki czemu każdy może mieć urząd na ekranie komputera. Liczba takich usług stale rośnie i cieszą się one

1 Comment
Adrian57
22 sierpnia, 14:28