PKP Energetyka i Koleje Ukraińskie chcą wspólnie zdobywać kontrakty na zagranicznych rynkach, głównie na Wschodzie

PKP Energetyka liczy, że dzięki współpracy z Kolejami Ukraińskimi (UZ) przyspieszy budowę i modernizację krajowych, zelektryfikowanych odcinków kolejowych. Spółka chce korzystać przede wszystkim z zasobów kadrowych ukraińskiego podmiotu. UZ liczy na doświadczenia PKP Energetyka, zwłaszcza z zakresu nowych technologii. Obie firmy chcą zdobywać kontrakty także na rynkach trzecich, głównie na wschód od Polski.

– Koleje Ukraińskie są dla nas bardzo interesującym partnerem. To potężna firma i jeden z największych pracodawców w Europie – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka. – Rynek ukraiński jest ogromny, ale też z dużym doświadczeniem. Ufam, że możemy z tego czerpać. Sami realizujemy bardzo ciekawe, innowacyjne projekty, które mogą być interesujące dla firmy o tak dużej skali działania.

6 września br. podczas forum w Krynicy prezesi PKP Energetyka oraz Kolei Ukraińskich, Wojciech Orzech i Wojciech Balczun, podpisali list intencyjny dotyczący zasad współpracy obu przewoźników. Dotyczyć ma ona m.in. realizacji prac utrzymaniowych i modernizacyjnych na sieci trakcyjnej, zarządzania jakością dystrybucji energii elektrycznej oraz wdrożenia nowoczesnych narzędzi IT wspierających efektywność. Obie spółki zadeklarowały także współdziałanie przy innych projektach pozwalających na osiągnięcie efektu synergii.

– Koleje Ukraińskie na pewno mają przed sobą zadania związane z transformacją, wsparciem procesów zarządczych, narzędziami IT, a to tematy, nad którymi obecnie pracujemy w PKP Energetyka – zauważa Wojciech Orzech. – Myślę, że wspólnie możemy przynajmniej próbować, a w przyszłości wspólnie realizować projekty, z których obie strony będą korzystały.

Jak podkreśla, strona polska ma nadzieję na realizację przede wszystkim projektów budowy i modernizacji zelektryfikowanych odcinków kolejowych. Strona ukraińska liczy zaś na wsparcie PKP Energetyki w procesie modernizacji spółki, szczególnie w zakresie nowych technologii.

– UZ jako jedna z największych kolei na świecie ma gigantyczny potencjał własny, więc to doświadczenie polskie i nasz potencjał może dać nam dosyć dużą wartość. Dysponujemy sporymi zasobami personalnymi, nadwyżkami w zatrudnieniu, które możemy wykorzystać przy realizacji projektów infrastrukturalnych i energetycznych w Polsce, ale nie tylko – mówi Wojciech Balczun, prezes Kolei Ukraińskich.

Współpraca obu firm stwarza potencjał, który pozwoli na ekspansję zagraniczną. Z jednej strony obniża ryzyko, z drugiej strony zwiększa możliwości wykonawcze.

 Koleje Ukraińskie mają ogromne zatrudnienie, potencjał wykonawczy, my z kolei dysponujemy bardzo wysoką specjalizacją w zakresie prac na sieci trakcyjnej – zwraca uwagę Wojciech Orzech. – Po wstępnych rozmowach sądzimy, że możemy rozmawiać na temat kooperacji poza krajami macierzystymi.

UZ rozpoczynają jako podwykonawca realizację pilotażowej inwestycji w Iranie w zakresie budowy infrastruktury kolejowej. Tego typu projekty zawsze wiążą się również z budową całego systemu dystrybucji i dostarczenia energii trakcyjnej.

 Liczymy, że możemy wystąpić jako partnerzy przy takich projektach w krajach trzecich – deklaruje Wojciech Balczun. – Deklaracja woli to pierwszy etap. Sądzę, że w kolejnych miesiącach bliskie, bilateralne relacje sprawią, że będziemy podpisywać konkretne porozumienia i umowy w zakresie projektów realizowanych przez UZ i PKP Energetyka.

Poziom nakładów inwestycyjnych zarówno ze strony PKP Energetyka, jak i strony ukraińskiej na razie nie jest znany. Jak tłumaczy Wojciech Orzech, zależeć on będzie od konkretnych projektów, na których realizację zdecydują się oba przedsiębiorstwa.

Previous 250 mln zł gwarancji na rozwój innowacyjnych technologii dla mikro-, małych i średnich firm
Next Start-upy muszą prowadzić inną politykę motywacyjną niż korporacje

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Nie wiesz, jak ochronić ładunek? Postaw na siatkę na kontenery!

Przewożenie i przechowywanie ładunku może być trudne. Z tego powodu stosuje się różnego rodzaju zabezpieczenia. Pozwalają one na uchronienie towaru przed wieloma czynnikami zewnętrznymi. Co warto wiedzieć o siatkach transportowych

Wiadomości 0 Comments

Globalni giganci rejestrują swoje znaki towarowe w metawersum

Koncepcja metawersum zakłada, że za kilka czy kilkanaście lat w wirtualnej rzeczywistości awatary będą np. jeździć samochodami albo nosić ubrania z logo marek, które istnieją realnie, albo składać zamówienia na wynos w cyfrowych

Wiadomości 0 Comments

Jak i gdzie wziąć pożyczkę na wakacje?

Gdy zastanawiamy się, gdzie pojechać na nasz wakacyjny wyjazd, dobrze byłoby poczynić założenie, ile chcemy przeznaczyć na ten cel i w jaki sposób sfinansujemy to przedsięwzięcie. Jedną z możliwości jest

Wiadomości 0 Comments

Zwiększy się rola autoprezentacji spółek giełdowych

Polska awansuje w zestawieniach gospodarek z grupy rynków wschodzących do rozwiniętych. Dla spółek giełdowych oznacza to wyzwania związane z komunikacją, raportowaniem i autoprezentacją. Profesjonalizacja działań związanych z relacjami inwestorskimi ułatwi spółkom korzystanie z możliwości rynków globalnych.

Wiadomości 0 Comments

Trwają prace nad zmianami na rynku aptekarskim

Projekt nowelizacji prawa farmaceutycznego przewiduje, że aptekę będzie mógł założyć jedynie farmaceuta, co więcej będzie on mógł prowadzić nie więcej niż cztery placówki. Wprowadza też szczegółowe kryteria, według których apteki musi

Wiadomości 0 Comments

Najczęstsze typy depresji z jakimi można się spotkać

Jedną z najczęstszych chorób psychicznych naszych czasów jest depresja. Można ją nazwać chorobą cywilizacyjną, która w wieku XIX jest niestety bardzo powszechna. Zwykle kojarzy się ją jako wywołaną traumatycznymi przejściami,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź