Wystąpienia publiczne – jak opanować stres?

Wystąpienia publiczne – jak opanować stres?

Umiejętność publicznego przemawiania jest niezwykle pożądana na rynku pracy. Wystąpienia wiążą się jednak ze stresem, który nie zawsze działa mobilizująco – świadomość tego, że jest się narażonym na ocenę, potrafi sparaliżować i zablokować nawet największego ekstrawertyka. Czy istnieją skuteczne sposoby na zminimalizowanie stresu? Jak przygotować się do wystąpienia?

Dobre przygotowanie to klucz do sukcesu

Przed Tobą ważna prezentacja lub wystąpienie na konferencji? Masz poprowadzić szkolenie dla dużej grupy osób? Jednym z najważniejszych czynników skutecznie redukujących stres jest doskonałe przygotowanie merytoryczne, a także określenie celu, jaki chcesz osiągnąć. Istotnym czynnikiem jest również dostosowanie języka i stylu wypowiedzi do grupy docelowej. Na początku zweryfikuj więc, do kogo kierujesz Twoje wystąpienie. Przemawiasz przed menadżerami wyższego szczebla znakomicie orientującymi się w omawianym temacie czy występujesz na konferencji, na której audytorium składa się z osób reprezentujących różne branże? Od tego, kto jest Twoim odbiorcą, zależy stopień zaawansowania wiedzy przekazywanej podczas prelekcji. Następnym krokiem jest oczywiście przygotowanie treści wystąpienia. Zanotuj najważniejsze punkty, które znajdą się w Twojej prezentacji, a potem ćwicz wystąpienie w domu tak długo, aż poczujesz się swobodnie. Nie ucz się jednak jego treści na pamięć – to generuje dodatkowy stres, którego przecież chcesz uniknąć.

Zablokuj negatywne myśli

Jesteś doskonale przygotowany merytorycznie, jednak nadal obawiasz się tego, jak wypadniesz na prezentacji? Wmawiasz sobie, że nie dasz rady albo zapomnisz tekstu? Postaraj się zastąpić negatywne myśli pozytywnymi faktami na swój temat. Wypisz na kartce kilka zdań, które opisują Ciebie i Twoje przygotowanie do wystąpienia. „Jestem świetnym fachowcem”, „Zostałem wybrany do prezentacji, ponieważ doskonale znam się na swojej pracy”, „Dobrze się przygotowałem” – te treści sprawią, że zaczniesz oceniać siebie przez pryzmat posiadanej wiedzy, a nie subiektywnych emocji. Ważne, żebyś potrafił zastąpić każdą sabotującą Cię myśl pozytywnym stwierdzeniem. To pozwoli Ci uzmysłowić sobie, że negatywne odczucia nie mają żadnego odzwierciedlenia w rzeczywistości, a są jedynie wynikiem stresu.

Ważna wizualizacja

Wizualizacja jest znaną techniką psychologiczną, która skutecznie minimalizuje stres i znacząco wpływa na postrzeganie rzeczywistości. Może ona w naturalny sposób wynikać z omówionej w poprzednim punkcie techniki blokowania negatywnych myśli. Jeśli chcesz pozbyć się sabotujących Cię odczuć i emocji, zacznij wyobrażać sobie przebieg prezentacji. Spójrz na siebie jak na profesjonalnego mówcę, który spotyka się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony audytorium. Wyobraź sobie jak najwięcej szczegółów: wygląd sali konferencyjnej, sposób przemawiania, ubiór, oraz zaplanuj gesty. Te działania pozwolą Ci oswoić się ze zbliżającym się wyzwaniem oraz przewidzieć, co może się wydarzyć podczas wystąpienia.

Wykorzystaj kamerę

Chcesz sprawdzić, jak wypadniesz na prezentacji? Wykorzystaj nowoczesną technologię, dzięki której zweryfikujesz swoją mimikę, gesty, sposób mówienia i dykcję. Wystarczy najprostsza kamera, którą nagrasz jedno ze swoich próbnych wystąpień, a szybko wychwycisz wszelkie niedociągnięcia czy popełniane błędy i zorientujesz się, nad czym należy popracować. Tym samym niebezpieczeństwo poniesienia porażki czy popełnienia faux-pas zdecydowanie się zmniejszy, a Ty skutecznie pokonasz stres.

Jak zachować się podczas prezentacji?

Kiedy przyjdzie czas wystąpienia przed dużą grupą osób, pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej postawy. Wyprostowana sylwetka, zdecydowany ton głosu, doskonała dykcja nie tylko pokażą odbiorcom, że jesteś pewny siebie, ale także pozytywnie wpłyną na Twoją samoocenę. Nadal się stresujesz? Powiedz o tym swoim słuchaczom, a na pewno docenią Twoją szczerość.

Materiał opracowany we współpracy z Injob.com .

Previous Spełnij marzenie o samochodzie
Next Małe i średnie firmy otrzymają 1 mld zł na innowacje

Może to Ci się spodoba

Szkolenia 1Comments

Czy firmy powinny kierować personel na kurs językowy?

Poważne firmy i przedsiębiorstwa przyjmują zdolnych i wykwalifikowanych pracowników, ponieważ od początku przynoszą pierwsze korzyści. Aczkolwiek ciągłe podnoszenie swoich umiejętności jest bardzo ważne i z pewnością potrzebne. Czy zatem pracodawca

Zarządzanie 0 Comments

Terapia online dla ludzi sukcesu: kiedy ambicja przestaje wystarczać

Liderzy, menedżerowie i przedsiębiorcy funkcjonują dziś w środowisku permanentnego stresu, a tempo życia zawodowego nie pozwala na słabość. Paradoksalnie – im wyżej w hierarchii, tym więcej samotności, niepokoju i wewnętrznej

Zarządzanie 0 Comments

Newsy Kobiety wciąż w mniejszości wśród kadry zarządzającej

Kobiety nauczyły się już przebijać szklane sufity, ale teraz często muszą się mierzyć ze zjawiskiem określanym jako szklany klif, kiedy są narażone na zbytnią krytykę i muszą udowadniać, że zasłużyły na awans. – Kobiety

Nowe zasady podatkowe i pandemia uelastyczniają rynek pracy. Coraz więcej osób staje się GIGerami i pracuje na własny rachunek przy wielu projektach

GIGerzy to osoby, które pracują nad różnymi projektami dla różnych pracodawców, najczęściej z domu lub innego miejsca spoza biura. W 2025 roku będą oni stanowić 15 proc. pracowników w skali całego globu, a

Personel 0 Comments

Pracodawcy inwestują w biura, by ściągnąć pracowników z pracy zdalnej

Po zniesieniu wszystkich ograniczeń pandemicznych zdalnie lub hybrydowo wciąż pracuje 28 proc. Polaków. Elastyczność w tym zakresie jest dla pracowników ważnym benefitem, ale pracodawcy starają się zachęcić ich do powrotu do biur. – Aby

Szkolenia 0 Comments

Dlaczego szkolenia BHP są tak ważne?

Zadaniem każdej firmy jest zorganizowanie podstawowego szkolenia BHP dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Okazuje się, że jednak nie każdy przełożony dba o właściwie przeprowadzenie kursu. Czy szkolenie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź