Czym jest Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych?
Ustawa dotycząca Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych została zmodernizowana i poprawiona prawie pięć lat temu. Czy od tamtego czasu rzeczywiście coś się zmieniło? Jak obecnie korzystają z niego samorządy terytorialne?
Od ponad 11 lat w Polsce działa Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych (FRIK). Został powołany w odniesieniu do ustawy z grudnia 2013 roku. Wśród wielu podejmowanych działań za najważniejsze uważa się udzielanie preferencyjnego wsparcia kredytowego (finansowanie również z środków europejskich) na realizację projektów komunalnych, które są organizowane przez jednostki gminne oraz powiatowe.
Fundusz swoją siedzibę ma w Banku Gospodarstwa Krajowego i działa jako odrębna instytucja z indywidualnym planem budżetowym, bilansem oraz wykresem przychodów i rozchodów. Pieniądze na rzecz FRIK pochodzą z budżetu państwa (w kwocie określonej przez ustawę budżetową), odsetek na lokatach oraz papierów wartościowych.
Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych przekazuje środki na kredyty preferencyjne, opłacenie dokumentacji projektowej i inwestycyjnej, przygotowanie wniosków, zakup obligacji, spłatę kredytów oraz w związku z prowadzoną działalnością (między innymi pensje dla urzędników, pełna obsługa systemu, skuteczna realizacja procedur).
Zazwyczaj kwota kredytu nie przekracza 80% kosztów zamieszczonych w projekcie inwestycyjnym i stanowi około pół miliona złotych na jedno przedsięwzięcie.
Z badań wynika, że przemiany gospodarcze w Polsce spowodowały, że środki pochodzące z Funduszu nie są wykorzystywane w 100%. Za główny powód uważa się ograniczoną liczbę beneficjentów oraz zbyt wygórowane warunki. Są to dane przygotowane przez Najwyższą Izbę Kontroli i opierają się na statystykach z 2009 roku.
W pierwotnej formie Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych był źle dostosowanych do polskiej rzeczywistości. Nie przewidywał żadnych zmian, negocjacji oraz skupiał się na niewielkich projektach. To utrudniało dostęp do ciekawych form finansowania i 500 tys. zł przestało wystarczać na realizację wszystkich formalności. Oprócz tego poważne trudności fundowano powiatom oraz ich związkom, które nie mogły uczestniczyć w działaniach.
Nic więc dziwnego, że ustawodawca postanowić wprowadzić zmiany i przyłączył powiaty. Poza tym powiększono katalogi kosztów sporządzenia dokumentacji inwestycyjnej oraz kwotę kredytu podniesiono do miliona złotych. Było to jednoznaczne z wydłużeniem okresy kredytowania oraz ułatwieniem dostępu. Procedury administracyjne zostały poprawione, aby podmioty częściej ubiegały się o dodatkowe środki i uzyskiwały potrzebną pomoc.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Czy warto założyć jednoosobową spółkę z o.o.?
Nie wszyscy wiedzą, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może posiadać jedynie jednego udziałowca. Czym różni się więc taki podmiot od tego, który posiada co najmniej kilku wspólników? Jakie są jego
Płatniku, bądź zawsze na bieżąco z przepisami i skorzystaj z programu e-pity Płatnik
Polskie prawo podatkowe charakteryzuje dość duża dynamika zmian. Najświeższa z nich, zacznie obowiązywać wraz z początkiem 2016 roku, a skierowana będzie do przedsiębiorców. Nie do wszystkich jednak, a do tych,
W jakie fundusze inwestycyjne warto inwestować?
Polski rynek funduszy inwestycyjnych oferuje blisko 1000 produktów TFI różniących się poziomem ryzyka, potencjałem zysku czy stosowaną polityką inwestycyjną. Sprawdź zatem, jak odnaleźć się w tym gąszczu ofert i wybrać
Firmy mogą stracić miliony przez złe zarządzanie licencjami oprogramowania
Niemal każde oprogramowanie jest prawnie chronione licencją. Nieaktualna umowa licencyjna albo jej brak może być poważnym problemem dla firmy, która w przypadku audytu będzie zmuszona zapłacić wysokie kary. Straci na tym nie tylko
Polskie firmy dobrze radzą sobie na zagranicznych rynkach
Mimo protekcjonistycznych zapędów rządów wielu krajów, spowolnienia gospodarczego u największych partnerów handlowych i niepewności związanej z brexitem polski eksport niezmiennie rośnie. Wzrasta również udział krajów rozwiniętych w wartości wysyłanych za granicę towarów. Zdaniem
Nawet co piąte przedsiębiorstwo wymaga głębokiej restrukturyzacji
Niedopasowanie finansowe to najważniejszy problem firm w Polsce – przekonuje Maciej Pietrzak z PMR Restrukturyzacje. Z analizy rynku wynika, że nawet co piąte działające przedsiębiorstwo może wymagać głębokiej restrukturyzacji. Przy szybkiej reakcji

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post