Czym jest Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych?

Czym jest Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych?

Ustawa dotycząca Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych została zmodernizowana i poprawiona prawie pięć lat temu. Czy od tamtego czasu rzeczywiście coś się zmieniło? Jak obecnie korzystają z niego samorządy terytorialne?

Od ponad 11 lat w Polsce działa Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych (FRIK). Został powołany w odniesieniu do ustawy z grudnia 2013 roku. Wśród wielu podejmowanych działań za najważniejsze uważa się udzielanie preferencyjnego wsparcia kredytowego (finansowanie również z środków europejskich) na realizację projektów komunalnych, które są organizowane przez jednostki gminne oraz powiatowe.

Fundusz swoją siedzibę ma w Banku Gospodarstwa Krajowego i działa jako odrębna instytucja z indywidualnym planem budżetowym, bilansem oraz wykresem przychodów i rozchodów. Pieniądze na rzecz FRIK pochodzą z budżetu państwa (w kwocie określonej przez ustawę budżetową), odsetek na lokatach oraz papierów wartościowych.

Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych przekazuje środki na kredyty preferencyjne, opłacenie dokumentacji projektowej i inwestycyjnej, przygotowanie wniosków, zakup obligacji, spłatę kredytów oraz w związku z prowadzoną działalnością (między innymi pensje dla urzędników, pełna obsługa systemu, skuteczna realizacja procedur).

Zazwyczaj kwota kredytu nie przekracza 80% kosztów zamieszczonych w projekcie inwestycyjnym i stanowi około pół miliona złotych na jedno przedsięwzięcie.

Z badań wynika, że przemiany gospodarcze w Polsce spowodowały, że środki pochodzące z Funduszu nie są wykorzystywane w 100%. Za główny powód uważa się ograniczoną liczbę beneficjentów oraz zbyt wygórowane warunki. Są to dane przygotowane przez Najwyższą Izbę Kontroli i opierają się na statystykach z 2009 roku.

W pierwotnej formie Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych był źle dostosowanych do polskiej rzeczywistości. Nie przewidywał żadnych zmian, negocjacji oraz skupiał się na niewielkich projektach. To utrudniało dostęp do ciekawych form finansowania i 500 tys. zł przestało wystarczać na realizację wszystkich formalności. Oprócz tego poważne trudności fundowano powiatom oraz ich związkom, które nie mogły uczestniczyć w działaniach.

Nic więc dziwnego, że ustawodawca postanowić wprowadzić zmiany i przyłączył powiaty. Poza tym powiększono katalogi kosztów sporządzenia dokumentacji inwestycyjnej oraz kwotę kredytu podniesiono do miliona złotych. Było to jednoznaczne z wydłużeniem okresy kredytowania oraz ułatwieniem dostępu. Procedury administracyjne zostały poprawione, aby podmioty częściej ubiegały się o dodatkowe środki i uzyskiwały potrzebną pomoc.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Kto płaci za awarię wodociągowo-kanalizacyjną?
Next Jak kupić działkę państwową lub gminną?

Może to Ci się spodoba

Co trzecia firma planuje w tym roku zainwestować w chmurę

Jak wynika z globalnej ankiety firmy Red Hat, w tegorocznych budżetach działów IT na liście priorytetów są integrowanie danych i aplikacji, inwestycje w usługi chmurowe oraz tworzenie nowoczesnych aplikacji. To duża zmiana względem ubiegłego roku,

Obieg dokumentacji w firmach będzie szybszy i tańszy

Firmy mogą zaoszczędzić co najmniej 60 proc. czasu na obsługę danego procesu po wprowadzeniu elektronicznych dokumentów. W ten sposób oszczędzają również koszty i usprawniają obsługę klienta. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów

Coraz silniejszy wpływ konsumentów na działanie firm i kształtowanie marek. Duży nacisk kładą oni zwłaszcza na ekologię

Konsumenci stają się dziś recenzentami, a nawet współtwórcami marek – oceniają eksperci przy okazji przypadającego 15 marca Światowego Dnia Konsumenta. Istotnym narzędziem w ich rękach są media społecznościowe. Szczególnie przedstawiciele pokolenia

Branża PR przechodzi rewolucję

Media społecznościowe stały się ważnym narzędziem budowania wizerunku, komunikacji z dziennikarzami i bezpośrednimi odbiorcami. Zmieniły one radykalnie krajobraz branży public relations, ale na rynku wciąż jest miejsce dla tradycyjnej prasy, radia i telewizji –

e-Firma i Startup 0 Comments

Polskie start-upy są bardzo innowacyjne i zwiększają zatrudnienie

Co siódma krajowa firma we wczesnym stadium rozwoju (tzw. start-up) prowadzi działalność patentową. Wśród pozostałych przedsiębiorstw odsetek ten wynosi około promila. Start-upy jednak z rezerwą podchodzą do zewnętrznych źródeł finansowania. Dotychczas

e-Firma i Startup 0 Comments

Na czym polega Real-Time Marketing?

Real-Time Marketing jest strategią przewidującą reagowanie tak na wydarzenia, jak i zachowania odbiorców w czasie, który będzie maksymalnie zbliżony do rzeczywistego. Cel taki można osiągnąć dzięki systemowi Marketing Automation zajmującego

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź