Jak przeprowadzić skuteczne delegowanie zadań?

Jak przeprowadzić skuteczne delegowanie zadań?

Skuteczne przekazywanie obowiązków członkom zespołu to jedno z ważnych zadań każdego lidera. Wbrew pozorom nie jest to taka oczywista umiejętność, na której jakość nie musimy zwracać uwagi. Sposób delegowania zadań ma ogromne znaczenie. Jak robić to poprawnie? Wyjaśniamy.

Deleguj, czyli mądrze zarządzaj

Organizacja pracy zespołu polega na rozważnym manewrowaniu pomiędzy oczekiwaniami firmy a możliwościami pracowników. Menedżerowie często wpadają w pułapkę perfekcjonizmu i są tak skupieni na wynikach, że zamiast delegować zadania, wolą stosować mikrozarządzanie. Taka postawa jest jednak niekorzystna. Zniechęca pracowników do podejmowania własnych decyzji czy eksperymentowania i popełniania błędów, których analiza jest doskonałym narzędziem do nauki.

Menedżerowie nierzadko jednak chcą trzymać rękę na pulsie, ponieważ taka jest kultura organizacyjna w firmie. To przypadek, kiedy brak elastyczności, silny autorytaryzm i hierarchiczność w organizacji wydaje same złe owoce. Skuteczne delegowanie wymaga kultury organizacji wspierającej komunikację opartą na szacunku i empatii, ale także zrozumienia ambicji i kompetencji swoich pracowników. Nowe zadania mają rozwijać podwładnych i realizować cele organizacji. Warto więc zastanowić się, czy części obowiązków nie lepiej zautomatyzować, by pracownicy zajmowali się kreatywnymi zadaniami, które faktycznie przynoszą zysk firmie.

Zobacz również: https://impactinternational.com/pl/blog/skuteczne-delegowanie-zadan-w-organizacji

5W2H – delegowanie w pigułce

Nim jako menedżer zdecydujesz się przekazać zadanie współpracownikowi, warto, abyś uprzednio zastanowił się nad podstawowymi kwestiami dotyczącymi zlecenia. Metodę 5W2H można wykorzystywać nie tylko w działaniach wewnętrznych. Świetnie sprawdzi się także w ramach współpracy np. z freelancerami czy innymi podmiotami. 5W2H składa się z 7 pytań:

 

  1. What? Czyli co trzeba zrobić, czego dotyczy zadanie?
  2. Who? Czy osoba, którą wybraliśmy do wykonania zadania, jest tą odpowiednią?
  3. Where? Gdzie zadanie ma być wykonane?
  4. When? Termin realizacji. Musimy go wyznaczyć, aby realizacja zadania (czy też jego kamieni milowych) była określona i realna.
  5. Why? Dlaczego to zadanie jest istotne? Jak współgra z celami organizacji?
  6. How? W jaki sposób zadanie musi być wykonane? Jakich narzędzi potrzebujemy?
  7. How much? Jaki będzie koszt zadania?

 

Nie ma znaczenia, czy zadanie będzie delegowane podczas rozmowy, czy poprzez np. e-mail. Dokładne przygotowanie niezbędnych danych do wykonania zadania w znaczący sposób przyspiesza jego realizację. Nie skazuje jednocześnie na zadawanie pytań, których można by uniknąć.

Nieporozumienia podczas delegowania zadań bywają kosztowne. Osoba otrzymująca dany obowiązek może popełnić proste błędy, które będą wynikać np. z niedostatecznego zrozumienia istoty zadania. Ponadto zadania muszą być spójne ze strategią i celami całej organizacji, ponieważ zdolność operacyjna i efektywność firmy w realizowaniu potrzeb biznesowych zależy od jakości delegowanych zadań.

W Impact pomagamy organizacjom w ramach programów rozwojowych, które wspierają transformację kulturową. Ma ona wpływ na skuteczne realizowanie zadań takich jak delegowanie, które wymaga nie tylko kompetencji komunikacyjnych, ale także atmosfery zaufania i rozwoju w firmie.

Previous Poznaj profesjonalnego pracodawcę!
Next Jak stworzyć taśmę PP z logo firmy?

Może to Ci się spodoba

Zarządzanie 0 Comments

System do obsługi federacji

Federacja zrzesza ludzi oraz organizacje o bardzo podobnych celach, choć w odróżnieniu od stowarzyszenia, nie zawsze jest to sformalizowana struktura. Niezależnie od tego, czy federacja posiada osobowość prawną, czy nie,

Zarządzanie 0 Comments

Konferencja prasowa- potrzeba czy nie?

Spotkania, eventy, konferencje, prelekcje i prezentacje – coraz liczniejsze grono przedstawicieli mediów traktuje dziś obecność na tego typu wydarzeniach przede wszystkim jako przykry obowiązek i stratę cennego czasu. Czy jest

Zarządzanie 0 Comments

Organizujesz konferencje i szkolenia? Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć o event marketingu

We współczesnym biznesie ogromną rolę odgrywa dbałość o budowanie silnych i trwałych relacji. Narzędziem, które daje do tego doskonałą okazję, jest event marketing. Jak organizować konferencje i szkolenia, wykorzystując cały

Zarządzanie 0 Comments

Nowe zasady podatkowe i pandemia uelastyczniają rynek pracy. Coraz więcej osób staje się GIGerami i pracuje na własny rachunek przy wielu projektach

GIGerzy to osoby, które pracują nad różnymi projektami dla różnych pracodawców, najczęściej z domu lub innego miejsca spoza biura. W 2025 roku będą oni stanowić 15 proc. pracowników w skali całego globu, a

Zarządzanie 0 Comments

Liczba niewypłacalności firm i postępowań restrukturyzacyjnych w Polsce jest najwyższa w historii

Jak podaje KUKE, kwiecień był drugim miesiącem z rzędu, w którym liczba postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych wzrosła o ponad 200 w ujęciu rocznym. Liczba ogłoszonych restrukturyzacji wyniosła w kwietniu 167, czyli o 568 proc. więcej niż przed

Zarządzanie 2 komentarze

Odpowiednia komunikacja z rynkiem podnosi wycenę przedsiębiorstwa o 20-30 proc.

Postrzeganie spółki przez inwestorów w dużej mierze uzależnione jest od sposobu jej komunikacji z rynkiem. Duża liczba dostępnych tekstów i analiz na temat danego przedsiębiorstwa może podnieść jej wartość nawet o 20-30 proc. – pokazują

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź