PIT 2021/2022 – którą deklarację wybrać? Do kiedy złożyć?

PIT 2021/2022 – którą deklarację wybrać? Do kiedy złożyć?

Poza nielicznymi wyjątkami każdy, kto osiąga w Polsce dochody, jest zobowiązany od odprowadzania podatków. Najważniejszym obowiązkiem sprawozdawczym w tym zakresie są coroczne deklaracje podatkowe. Którą spośród deklaracji podatkowych należy wybrać, aby móc prawidłowo rozliczyć się z Urzędem Skarbowym?

akie są najważniejsze rodzaje deklaracji podatkowych? 

Zgodnie z polskim prawem, po zakończeniu danego roku podatkowego należy złożyć deklarację podatkową. Możliwe jest złożenie deklaracji w formie tradycyjnej (papierowej), aczkolwiek coraz bardziej popularnym rozwiązaniem jest PIT 2021/2022 online. Generalnie, wyróżnia się następujące rodzaje zeznań podatkowych: 

  • PIT-37, 
  • PIT-36, 
  • PIT-36L 
  • PIT-28, 
  • PIT-16A. 

Jakich grup podatników dotyczy każdy z przedstawionych powyżej formularzy? 

Którą deklarację wybrać? 

PIT-37 

Najczęściej wykorzystywanym rodzajem formularza podatkowego jest bez wątpienia zeznanie PIT-36. Za jego pomocą możliwe jest rozliczenie się z dochodów uzyskiwanych z takich źródeł, jak np. umowa o pracę, umowy cywilnoprawne (tzn. o dzieło, agencyjne i zlecenia) oraz renty i emerytury. 

PIT-36 

Deklaracja podatkowa PIT-37 dotyczy szerokiego grona podatników w Polsce. Do podmiotów zobowiązanych do stosowania właśnie tego rodzaju deklaracji należą między innymi: przedsiębiorcy, osoby uzyskujące dochody z najmu. Ponadto, zalicza się do nich również osoby zarabiające za granicą (zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy), część rolników oraz wszystkich tych, którzy prowadzili tzw. działalność nierejestrowaną. Grupy te łączy jedno kryterium: rozliczanie na zasadzie skali podatkowej (tj. podatku wynoszącego 17% przy rocznych dochodach poniżej 85 528 złotych oraz 32% od nadwyżki ponad tę kwotę). 

PIT-36L 

PIT-36L obowiązuje wszystkich przedsiębiorców, którzy rozliczają swoje dochody na zasadzie podatku liniowego, czyli stałej stawki podatku wynoszącej 19% (brak progresji podatkowej). W tym przypadku nie można odliczyć niektórych ulg, np. z tytułu posiadania dzieci. 

PIT-28 

Deklaracja PIT-28 to zeznanie podatkowe, którego wymaga się od dwóch grup podatników w Polsce: przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ryczałtu oraz tych, którzy zajmują się wynajmem lub dzierżawą lokali. Zasadniczo, podatnicy ci nie mają możliwości pomniejszenia podstawy do opodatkowania o koszty uzyskania przychodu. 

Z drugiej strony, mają oni możliwość zastosowaniu większość ulg dostępnych dla pozostałych grup podatników (np. ulga na Internet czy ulga abolicyjna), a stawki podatku są w przypadku niektórych branż nawet kilkakrotnie niższe niż podatek dochodowy od osób fizycznych. PIT-28 należy składać w terminie do ostatniego dnia lutego roku następującego po roku podatkowym (w przypadku trzech poprzednich rodzajów deklaracji deadline to 30 kwietnia). 

PIT-16A 

PIT-16A to deklaracja dotycząca tych przedsiębiorców, którzy rozliczają się na zasadzie karty podatkowej. W odróżnieniu od pozostałych grup, na wysokość zobowiązania podatkowego nie mają tu wpływu dochody czy przychody. Wysokość podatku jest określona pochodna trzech: liczby mieszkańców w miejscowości prowadzenia firmy, branży oraz wielkości przedsiębiorstwa mierzonej liczbą pracowników. Ponieważ ustalanie podatku jest tu względnie najprostsze, termin na złożenie PIT-16A jest krótki – do 31 stycznia następnego roku. 

Deklaracja podatkowa PIT a ulgi 

Aby móc skorzystać z ulg podatkowych, należy wybrać dodatkowo jeden z następujących formularzy: PIT/0 lub PIT/D. Suma ulg naniesionych w formularzu powinna zostać przeniesiona do „właściwej” deklaracji podatkowej. 

Previous Powerbanki i inne oryginalne gadżety reklamowe. Jakie opcje mamy do wyboru?
Next Podstawowe informacje o profesjonalnych rusztowaniach aluminiowych

Może to Ci się spodoba

Outsourcing 0 Comments

Jak reklamować firmę w Niemczech?

Reklama w Niemczech ma swoje specyficzne cechy, które warto uwzględnić, planując kampanie. Istnieje wiele kanałów reklamowych, które można wykorzystać, a każdy z nich ma swoje unikalne korzyści. Reklama online: Niemcy

W 2017 r. prognozowany jest wzrost cyberataków

Branża zajmująca się bezpieczeństwem w cyberprzestrzeni w bieżącym roku spodziewa się narastających wyzwań związanych z ochroną danych i infrastruktury IT. Z raportu EY wynika, że ponad połowa firm miała w ostatnim czasie do czynienia z naruszeniem

Firmy wdrażające cyfrowe technologie rosną o 1/4 szybciej

Sztuczna inteligencja, wykorzystanie danych czy machine learning będą mieć w przyszłości przełożenie nie tylko na biznes i gospodarkę, lecz także na funkcjonowanie całych społeczeństw. Eksperci podkreślają, że już w tej chwili postęp technologiczny wyprzedza

Firmy rozwijające innowacje i utalentowana kadra

Polska stoi u progu transformacji cyfrowej, mając atuty, które pozwalają na odegranie istotnej roli w wymiarze globalnym. Krajowe firmy zwiększają potencjał swojej ekspansji zagranicznej dzięki wdrażanym innowacjom cyfrowym. Pomagają im w tym

Branża konferencji i targów rośnie w siłę

Rynek spotkań w Polsce ma się coraz lepiej, o czym świadczy rokroczny wzrost liczby tego typu wydarzeń. Do 2022 roku zaplanowanych jest co najmniej 145 międzynarodowych konferencji i targów, które mają się odbyć

Polscy przedsiębiorcy przekonują się do faktoringu

Jak wynika z danych przedstawionych przez Polski Związek Faktorów, faktoring jest najszybciej rozwijającą się branżą sektora usług finansowych w Polsce. Wartość wierzytelności wykupionych w 2014 r. przez firmy zrzeszone w

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź