Strata w działalności gospodarczej– zasady rozliczania
W każdej działalności gospodarczej może zdarzyć się strata. Dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw, które słabiej sobie radzą w danym okresie, ale również tych, które zainwestowały sporo środków w rozwiązania, które przyniosą pożądany efekt w dalszej przyszłości.
Kwestia straty może dotyczyć zarówno prowadzonej działalności gospodarczej, jak i:
- sprzedaży nieruchomości,
- działalności w działach specjalnych produkcji rolnej (na przykład uprawie w szklarniach czy prowadzeniu pasiek),
- najmie, podnajmie, dzierżawie i innych umowach o podobnym charakterze,
- sprzedaży praw majątkowych (na przykład papierów wartościowych),
- działalności prowadzonej osobiście (na przykład w formie kontraktu menedżerskiego),
- stosunku pracy (kiedy koszty uzyskania są wyższe niż przychody).
Stratę można rozliczyć w ramach tego samego źródła. Oznacza to, że jeśli strata powstała w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej to nie można rozliczyć jej np. w ramach przychodów ze stosunku pracy. Wyjątek stanowi przypadek, gdy przedsiębiorca prowadzi dwie firmy. Wówczas rozliczanie straty jednej z firm przez umniejszanie dochodów drugie, jest dopuszczalne.
Stratę można rozliczać w końcu kolejnych 5 lat od momentu jej powstania. Z takiej możliwości mogą skorzystać tylko podatnicy, którzy rozliczają się z podatków na zasadach ogólnych, ryczałtem lub podatkiem liniowym.
Rozliczanie straty oznacza, że o jej kwotę umniejsza się uzyskany w roku obrotowym dochód. Jeżeli strata przewyższa wartość dochodu w danym roku, wówczas przedsiębiorca może rozliczać ją jeszcze przez kolejne 4 lata. Warunkiem, którego należy przestrzegać jest odliczanie w danym roku nie więcej niż 50% całej rozliczanej straty.
Straty powstałe w kolejnych latach rozlicza się przez okres 5 lat dla każdej z nich, tzn. jeżeli przedsiębiorstwo osiągnęło stratę w 2010r, to jej rozliczanie należy zakończyć w 2015r. Jeśli strata powstała również w 2011r. to rozliczanie tej straty należy zakończyć w 2016r.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Jak uniknąć podwójnego opodatkowania w USA?
Nowa regulacja prawa pomiędzy USA a Rzeczpospolitą Polską ma wprowadzić zmiany w kwestii likwidacji podwójnego opodatkowania. Owa aktualizacja ma wejść w życie po ratyfikacji, czyli prawdopodobnie od początku następnego roku.
Wszystko o kredytach technologicznych
Aktualnie wiele firm stawia na rozwój, wykorzystywanie porządnego sprzętu i inwestowanie w innowacyjne urządzenia. To naprawdę przydatne i korzystne rozwiązanie, ponieważ ułatwia funkcjonowanie korporacji oraz buduje możliwości. Wiadomo jednak, że
Po spadkach na giełdzie sytuacja na jakiś czas się poprawi
Zarówno w krótkim, jak i w długim terminie perspektywy dla rynków finansowych są niekorzystne, choć prawdopodobnie szczyty obecnej hossy są jeszcze przed nami. Lata 2018–2019 mogą się okazać okresem bessy – ocenia Adam
ViaTOLL po rozbudowie mógłby posłużyć do walki z przemytem i wyłudzeniami podatku VAT
Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL w ciągu pięciu lat przyniósł prawie 7 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego. W przyszłym roku Ministerstwo Infrastruktury ma zadecydować o jego przyszłości, ponieważ w 2018 roku wygasa
Dobra fotografia dla biznesu
Fotografia biznesowa – albo też korporacyjna – jest często niedocenianym narzędziem pijarowym i marketingowym. Tymczasem przemyślana sesja zdjęciowa może pozytywnie wpłynąć na zmianę wizerunku firmy: odświeżyć, uaktualnić, przybliżyć klientom, pokazać
Jakie są podstawowe zasady etyczne dla biur rachunkowych?
Zasady etyczne odnoszące się do podmiotów wykonujących usługi w zakresie rachunkowości zawarte są w Kodeksie Zawodowej Etyki w Rachunkowości. Jednakże zakres jego wykorzystania jest ograniczony. Jednym z celów Kodeksu jest
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post