Strata w działalności gospodarczej– zasady rozliczania

Strata w działalności gospodarczej– zasady rozliczania

W każdej działalności gospodarczej może zdarzyć się strata. Dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw, które słabiej sobie radzą w danym okresie, ale również tych, które zainwestowały sporo środków w rozwiązania, które przyniosą pożądany efekt w dalszej przyszłości.

Kwestia straty może dotyczyć zarówno prowadzonej działalności gospodarczej, jak i:

  • sprzedaży nieruchomości,
  • działalności w działach specjalnych produkcji rolnej (na przykład uprawie w szklarniach czy prowadzeniu pasiek),
  • najmie, podnajmie, dzierżawie i innych umowach o podobnym charakterze,
  • sprzedaży praw majątkowych (na przykład papierów wartościowych),
  • działalności prowadzonej osobiście (na przykład w formie kontraktu menedżerskiego),
  • stosunku pracy (kiedy koszty uzyskania są wyższe niż przychody).

Stratę można rozliczyć w ramach tego samego źródła. Oznacza to, że jeśli strata powstała w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej to nie można rozliczyć jej np. w ramach przychodów ze stosunku pracy. Wyjątek stanowi przypadek, gdy przedsiębiorca prowadzi dwie firmy. Wówczas rozliczanie straty jednej z firm przez umniejszanie dochodów drugie, jest dopuszczalne.

Stratę można rozliczać w końcu kolejnych 5 lat od momentu jej powstania. Z takiej możliwości mogą skorzystać tylko podatnicy, którzy rozliczają się z podatków na zasadach ogólnych, ryczałtem lub podatkiem liniowym.

Rozliczanie straty oznacza, że o jej kwotę umniejsza się uzyskany w roku obrotowym dochód. Jeżeli strata przewyższa wartość dochodu w danym roku, wówczas przedsiębiorca może rozliczać ją jeszcze przez kolejne 4 lata. Warunkiem, którego należy przestrzegać jest odliczanie w danym roku nie więcej niż 50% całej rozliczanej straty.

Straty powstałe w kolejnych latach rozlicza się przez okres 5 lat dla każdej z nich, tzn. jeżeli przedsiębiorstwo osiągnęło stratę w 2010r, to jej rozliczanie należy zakończyć w 2015r. Jeśli strata powstała również w 2011r. to rozliczanie tej straty należy zakończyć w 2016r.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Student na działalności gospodarczej – jakie składki ZUS?
Next Zagraniczna podróż służbowa – jak ją rozliczyć?

Może to Ci się spodoba

Gdynia – nie słabnie zainteresowanie ofertami z rynku pierwotnego

Rynek nieruchomości w Gdyni wciąż dynamicznie się rozwija. Olbrzymi potencjał Trójmiasta dostrzegają deweloperzy – powstaje tu szereg ciekawych inwestycji – zarówno budżetowych, średniej półki, jak i segmentu premium. W 2018

EAGLE podsumowuje rok 2017

Początek nowego roku to czas podsumowań ubiegłych dwunastu miesięcy i planów na przyszłość. Dla firmy POWER – TECH był to okres wytężonej pracy i wzmożonej aktywności, jak również dynamicznego rozwoju rynków –

Podatki 2 komentarze

Tworzysz firmowy żłobek lub przedszkole? Skorzystasz ulgi

Projekt nowelizacji ustawy o PIT i CIT przewiduje przyznanie prawa do ulgi podatkowej dla tych przedsiębiorców, którzy zainwestują w prowadzenie przyzakładowych żłobków, przedszkoli, klubików dziecięcych. Jakie jeszcze zmiany czekają nas

Podatki 0 Comments

Kontrola VAT – wpływ nowych przepisów JPK

Co to jest Jednolity Plik Kontrolny? W jakim celu został wprowadzony, kogo obowiązuje, co grozi za niedopełnienie obowiązków z niego wynikających? O tym poniżej. Co roku Skarb Państwa traci miliardy

Podatki 0 Comments

PIT 37 krok po kroku – jak wypełnić go prawidłowo?

Spoglądając na statystyki, łatwo stwierdzić, że najczęściej wykorzystywanym formularzem deklaracji podatkowej jest PIT-37. Sięga po niego ponad 80% podatników – głównie płacący podatek dochodowy od środków pochodzących z tytułu umowy

Dlaczego mała firma powinna zainwestować w centralę telefoniczną

Wielu początkujących przedsiębiorców i właścicieli małych firm sądzi, że centrala telefoniczna dla firm to zbędny wydatek, który sprawdza się tylko w przypadku dużych przedsiębiorstw. Czy tak jest naprawdę? Okazuje się,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź