Utrata firmowych danych – jak jej uniknąć?

Utrata firmowych danych – jak jej uniknąć?

Utrata cyfrowych danych może pociągnąć za sobą wymierne straty finansowe. W jakich okolicznościach najczęściej dochodzi do usunięcia ważnych plików? W jaki sposób można się zabezpieczyć przed takimi sytuacjami?

Ludzkie błędy i awarie

Do usunięcia czy uszkodzenia firmowych danych może dojść w różnych okoliczności. Bardzo często przyczyną jest po prostu ludzki błąd czy niedopatrzenie. Wystarczy chwila nieuwagi i kilka kliknięć, by ważny plik został bezpowrotnie usunięty. Do utraty danych może dojść także w wyniku niefortunnych zdarzeń, takich jak zalanie firmowego laptopa kawą czy zgubienie przenośnej pamięci (np. pendrive’a albo karty pamięci), na której znajdowała się jedyna kopia ważnego pliku. Często przyczyną jest również niewłaściwe użytkowanie firmowego sprzętu. Dyski HDD, w które wyposażone są starsze laptopy i komputery stacjonarne, są bardzo podatne na fizyczne uszkodzenia. Nawet lekkie uderzenie może spowodować nieodwracalne uszkodzenia obracającego się talerza, na którym zapisane są pliki. Nowsze dyski SSD wykazują dużo większą odporność na uszkodzenia fizyczne, jednak jest to stosunkowo nowe rozwiązanie, które na rynku pojawiło się dopiero kilka lat temu. Do nieodwracalnej utraty cennych plików może dojść również wyniku awarii oprogramowania czy nagłej przerwy w dostawie prądu. Bardzo poważne zagrożenie dla firmowych danych stanowi również złośliwe oprogramowanie typu ransomware. Rozprzestrzenia się ono w za pośrednictwem fałszywych wiadomości e-mail oraz podmienionych stron internetowych. Po zainfekowaniu urządzenia szyfruje ono znajdujące się na nim pliki – by odzyskać do nich dostęp, użytkownik musi przelać cyberprzestępcom określoną sumę pieniędzy.

Jak się zabezpieczyć?

Utrata ważnych dokumentów może sparaliżować działanie całej firmy. Odzyskiwanie danych jest czasochłonne i nie zawsze kończy się sukcesem – zdarzają się bowiem sytuacje, w których przywrócenie skasowanych plików jest po prostu niemożliwe. Dlatego warto zawczasu podjąć działania, które zminimalizują ryzyko utracenia ważnych danych. Warto zadbać o systematyczne serwisowanie firmowego sprzętu oraz zapoznać pracowników z zasadami bezpiecznego korzystania ze służbowych komputerów. Aby uniknąć szkód, które mogą zostać spowodowane działaniem szkodliwego oprogramowania, warto zadbać o to, by na wszystkich komputerach zainstalowane było oprogramowanie antywirusowe i poprawnie skonfigurowany firewall. Warto również pamiętać o regularnym aktualizowaniu systemu operacyjnego oraz programów, z których korzystają pracownicy. Aby zwiększyć bezpieczeństwo firmowych danych, można również zainwestować w zasilacze wyposażone w funkcję awaryjnego podtrzymania zasilania – dzięki tym urządzeniom w przypadku nagłej przerwy w dostawie prądu użytkownicy zyskają czas na zapisanie projektów, nad którymi pracują. Jednak podstawowym zabezpieczeniem, które powinno być stosowane w każdej firmie, jest tworzenie kopii zapasowych danych. Utworzenie duplikatu pliku stanowi najskuteczniejszy sposób jego ochrony przed usunięciem czy uszkodzeniem. Jeszcze większy poziom bezpieczeństwa gwarantuje metoda, polegająca na tworzeniu dwóch kopii zapasowych pliku. Jedna z nich może być umieszczona w chmurze, a druga – na dysku zewnętrznym lub firmowym serwerze. Skuteczność tej metody uzależniona jest od tego, czy kopie zapasowe tworzone są systematycznie i obejmują wszystkie ważne dane. W przypadku utraty danych nieaktualna czy niekompletna kopie zapasowa nie pozwoli na skuteczne odtworzenie firmowych archiwów.

Profesjonalny serwer – gwarancja bezpieczeństwa danych

Przechowywanie kopii zapasowych firmowych danych na serwerze jest jedną z częściej wykorzystywanych zabezpieczeń. Zakup i utrzymanie firmowego serwera jest jednak rozwiązaniem mało ekonomicznym. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na usługi profesjonalnych firm hostingowych, które udostępniają własne serwery i odpowiadają za ich obsługę. Kompleksowe rozwiązania dla firm przygotowała nazwa.pl. W ofercie tego hostingodawcy znajdują się serwery oparte o wydajne i stabilne dyski SSD. Pliki umieszczane na serwerach są automatycznie replikowane i kopiowane do zapasowej lokalizacji. Zwiększa to bezpieczeństwo danych. Klienci mają możliwość zamówienia kopii serwera z ostatnich 48 godzin. Korzystając z usług nazwa.pl, otrzymasz profesjonalne wsparcie w zakresie konfiguracji i optymalizacji usług działających w ramach serwerów dedykowanych. Co ważne, serwery nazwa.pl umieszczone są Polcom Data Center – jest to nowoczesny obiekt, wyposażony w zaawansowane systemy zabezpieczeń. Urządzenia znajdujące się w Polcom Data Center zasilane są z kilku niezależnych źródeł energii, dzięki czemu dane pozostają bezpieczne nawet w przypadku poważnych awarii sieci elektrycznej.

 

Artykuł sponsorowany.

Previous Przyspiesza cyfrowa rewolucja w opiece medycznej
Next Branża leasingowa korzysta z dobrej koniunktury. W tym roku może sfinansować inwestycje firm za co najmniej 80 mld zł

Może to Ci się spodoba

Firma 1Comments

Zaostrza się konkurencja na rynku hotelowym

Polski rynek hotelowy jest w fazie boomu. Tylko w ubiegłym roku liczba noclegów zwiększyła się o 7 proc. W dużych miastach, takich jak Warszawa czy Gdańsk, oraz popularnych kurortach turystycznych powstaje wiele nowych inwestycji,

System ERP – dlaczego warto go używać w małej firmie?

Coraz częściej nawet małe przedsiębiorstwa nie są w stanie dobrze funkcjonować bez wsparcia IT. Zaawansowane aplikacje stają się ważnymi narzędziami, które nie tylko ułatwiają planowanie biznesowych działań, ale także przyspieszają

Ekonomiści prognozują długotrwały spadek popytu na niektóre dobra konsumpcyjne

Czynniki ekonomiczne i polityczne – dwucyfrowa inflacja, wzrost stóp procentowych, wysokie ceny energii i niepewność związana z wojną w Ukrainie – powodują, że w nadchodzących miesiącach konsumenci będą raczej wstrzymywać się z zakupami dóbr trwałego użytku.

Umowa zlecenie – „śmieciówka”, czy uczciwa propozycja

Wiele osób, którzy świadczą pracę na podstawie umowy zlecenie zastanawia się czym kieruje się pracodawca zawierając z nimi umowę cywilnoprawną, a nie umowę o pracę. Czasem nie wiemy również co

Duże zmiany w przepisach o ochronie danych. Firmy nie są gotowe na kompleksowe zarządzanie nimi

RODO wejdzie w życie już w piątek. Dostosowanie się do nowych przepisów całkowicie zmieni rolę branży IT w kontekście ochrony prywatności i będzie wymagać ścisłej współpracy wszystkich struktur organizacyjnych w firmie. Część z nich wciąż nie jest

Tekstylia, czyli odzież do promocji swojej marki!

Gadżety reklamowe to popularna i chętnie wykorzystywana metoda promocji marki. Decydują się na nią zarówno niewielkie, jak i duże przedsiębiorstwa. Długopisy czy smycze z logo firmy pojawiają się na wszelkiego

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź