Kiedy możliwe stosowanie kompensaty zobowiązań
Kiedy przedsiębiorca jest jednocześnie wierzycielem i dłużnikiem swojego kontrahenta, a ten nie reguluje swojego zobowiązania w terminie, można skorzystać z możliwości kompensacji. Kompensata pozwala na umniejszenie własnego zobowiązania wobec nieterminowego kontrahenta o wartość jego długu. Aby kompensacja mogła dojść do skutku należy spełnić kilka warunków.
Kompensację zobowiązań można przeprowadzić tylko wtedy, gdy obie strony są jednocześnie wierzycielami i dłużnikami. To nierzadka zależność. Zdarza się, że przedsiębiorstwa świadczą sobie wzajemnie określone usługi lub dostarczają towar. Do powstania wzajemnych zobowiązań może również dojść, gdy jedna z firm świadczy na rzecz drugiej usługi, czy też dostawy lecz na skutek nierzetelnego wywiązania się z postanowień umowy zostanie obciążona przez nabywcę np. karami umownymi.
Warunki kompensacji zobowiązań
Cechą charakterystyczną potrącenia jest fakt, iż przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej samej jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.
Kompensatę można zastosować tylko w przypadku zobowiązań wymagalnych, oznacza to, że potrącenie może dotyczyć tylko zobowiązania, którego termin zapłaty już upłynął (art. 498 k.c.).
Wymagalność zobowiązań
W przypadku, gdy termin zapłaty zobowiązania nie został oznaczony, wówczas należy wysłać do kontrahenta wezwanie do zapłaty. Zgodnie z art.455 k.c., gdy termin spełnienia świadczenia nie jest oznaczony ani nie wynika z właściwości zobowiązania, świadczenie powinno być spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika do wykonania.
Kiedy kompensacja nie jest możliwa?
Kompensaty nie można stosować wobec zobowiązań niewymagalnych. Nie można również stosować kompensaty wobec wierzytelności:
- przeterminowane, jeżeli potrącenie nie było możliwe przed ich przeterminowaniem (art. 502 k.c.),
- zajęte, jeżeli dłużnik stał się wierzycielem swojego wierzyciela już po dokonaniu zajęcia (art. 504 k.c.),
- nieulegające zajęciu,
- wynikają z czynów niedozwolonych,
- wierzytelności o dostarczenie środków utrzymania.
Nie stosuje się kompensowania zobowiązań, co do których potrącenie jest wyłączone na podstawie przepisów szczególnych.
Oświadczenie
Dokonując kompensacji należy drugiej stronie złożyć oświadczenie (art. 499 k.c.). Za chwilę złożenia oświadczenia uznaje się moment, w którym oświadczenie doszło do adresata, tak, by mógł on zapoznać się z jego treścią. Moment złożenia oświadczenia wysłanego za pośrednictwem internetu to czas, w którym wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej (przesłano pocztą elektroniczną). Nie jest ważne, czy adresat je odczytał.
Może to Ci się spodoba
Pół miliarda złotych ma zachęcić fundusze inwestycyjne do wspierania innowacyjnych projektów technologicznych
Pół miliarda złotych wynosi budżet Funduszu Funduszy, który ma wspierać w Polsce inwestycje w zakresie komercjalizacji projektów naukowo-badawczych i rozwój obszaru innowacyjnych technologii. To wspólna inicjatywa PZU i NCBiR otwarta dla innych prywatnych inwestorów. –
W Polsce tworzy się rynek carsharingu
W największych polskich miastach zaczęły się pojawiać usługi wynajmu aut w systemie współdzielenia, umożliwiające wypożyczenie na krótki, nawet określany w minutach czas. System ma ograniczyć emisję spalin dzięki zmniejszeniu udziału prywatnych aut
Coraz więcej firm angażuje się w wolontariat pracowniczy
Działalność CSR przestaje być postrzegana przez przedsiębiorstwa jako tańszy zamiennik marketingu. Jedną z form prospołecznych działań staje się firmowy wolontariat. W Orange Polska, gdzie taki projekt jest prowadzony od przeszło 10 lat,
Co trzecia firma planuje w tym roku zainwestować w chmurę
Jak wynika z globalnej ankiety firmy Red Hat, w tegorocznych budżetach działów IT na liście priorytetów są integrowanie danych i aplikacji, inwestycje w usługi chmurowe oraz tworzenie nowoczesnych aplikacji. To duża zmiana względem ubiegłego roku,
Jak dobrze zaprojektowany sklep internetowy może pomóc firmie budowlanej?
Korzystanie ze sklepu internetowego to świetny sposób na wzmocnienie wizerunku firmy budowlanej i pozyskanie nowych klientów. W przypadku firm z branży budowlanej, sklep internetowy może okazać się nieocenionym narzędziem marketingowym,
Język mandaryński – czym nas zaskoczy?
Chiny, tak zwane Państwo Środka, przez większość swojej historii miało mocno autarkiczne tendencje, a jego otwarcie się na świat, z którym mamy obecnie do czynienia, w dużej mierze wymusiły lufy

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post