Powierzenie dodatkowych obowiązków pracownikowi

Powierzenie dodatkowych obowiązków pracownikowi

Pracodawcy, którzy z różnych względów zmuszeni są do poszerzania obowiązków pracownika o dodatkowe zadania często spotykają się z niechęcią ze strony załogi. Czasem padają sugestie, że zmiany w zakresie obowiązków wymagają zawarcia porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy. Inną kwestią jest żądanie dodatkowego wynagrodzenia za wypełnianie obowiązków, które zostały powierzone pracownikowi dodatkowo.

Właścicielka biura rachunkowego postanowiła ograniczyć zatrudnienie i jednej z pracownic powierzyć dodatkowe obowiązki związane ze sporządzaniem deklaracji na potrzeby Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Pracownica uważała, że taka zmiana wymaga wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy. Ponadto zażądała dodatkowego wynagrodzenia w związku ze zmianą zakresu czynności.

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy obowiązkiem pracodawcy jest tak zorganizować pracę, aby zapewnić wykorzystanie czasu pracy pracownika (art. 94 pkt 2 k.p.). Pracodawca może powierzać pracownikowi różnego rodzaju obowiązki, jednak muszą być one związane z rodzajem wykonywanej przez niego pracy.

To pracodawca ustala zakres czynności pracownika. Jest to związane z pełnieniem władczej funkcji. Istotą stosunku pracy (zatrudnienia na podstawie umowy o pracę) jest wykonywanie pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy, pod jego kierownictwem, w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym. Warto wspomnieć, że nadzór i kierowanie pracą załogi jest cechą charakterystyczną tego rodzaju zatrudnienia, w odróżnieniu od umowy zlecenie, w której taki nadzór i możliwość wydawania poleceń nie występuje.

Umowa o pracę nie musi zawierać szczegółowego wykazu czynności, do których zobowiązany jest pracownik. W praktyce sporządza się jednak dodatkowy dokument (angaż, zakres czynności) określający te zakres prac wykonywanych przez zatrudnioną osobę. Najczęściej taki katalog obowiązków nie jest jednak ściśle określony, lecz zawiera stwierdzenia o dużym stopniu ogólności. Ponadto często zawiera też klauzulę o obowiązku wykonywaniu innych poleceń przełożonego.

Zgodnie z prawem pracy (art. 100 par. 1 k.p.) inne polecenie, czy dodatkowe polecenie przełożonego może wychodzić poza rodzaj umówionej pracy.

Możliwości pracodawcy, co do poszerzenia zakresu obowiązków pracownika precyzuje liczne orzecznictwo sądowe. Przede wszystkim sądy potwierdzają uprawnienia pracodawcy dotyczące organizacji pracy. W wyroku z 8 czerwca 2004 r., sygn. akt III PK 22/04, Sąd Najwyższy wskazał, że to na pracodawcy spoczywa obowiązek właściwej organizacji pracy.

Wyrok Sądu Najwyższego z 7 listopada 1974 r., sygn. akt I PR 332/74 wskazuje, że zmiana zakresu czynności pracownika nie stanowi istotnej zmiany warunków pracy wymagającej wypowiedzenia, jeżeli czynności, które ma wykonywać pracownik, nie wykraczają poza obowiązki związane z pełnioną przez niego funkcją.

Taki pogląd sąd potwierdził w wyroku SN z 12 kwietnia 2012 r., sygn. akt II PK 216/2011. Zdaniem sądu ujęty formalnie zakres czynności pracownika z reguły nie stanowi zamkniętego katalogu jego obowiązków ze względu na możliwość wydania przez przełożonego polecenia.

Sąd Najwyższy w wyroku z 14 października 2004 r., sygn. akt I PK 663/03 uznał, że w razie  wydania polecenia dotyczącego wykonywania czynności wynikających z rodzaju pracy określonego w umowie o pracę pracodawca nie musi dokonywać wypowiedzenia warunków pracy i nie ma obowiązku stosować art. 42 par. 4 k.p.

Z przytoczonych treści wyroków sądowych wynika jasno, że oczekiwania pracowników co do sporządzania dodatkowych aktów zmieniających warunki pracy oraz żądania zapłaty za zwiększoną listę obowiązków są bezzasadne. Warunkiem jednak jest, że realizacja dodatkowych zadań nie spowoduje niezgodnego z prawem wydłużenia czasu pracy pracownika.

Previous Jak ratować firmę przed utratą wiarygodności
Next Kiedy możliwe stosowanie kompensaty zobowiązań

Może to Ci się spodoba

Zarządzanie projektami w firmie – dlaczego warto?

Nowoczesne przedsiębiorstwa pracują metodą projektu. To rozsądne rozwiązanie, które pozwala skupić zasoby ludzkie i materialne organizacji wokół realizowanego zadania, a co za tym idzie – usprawnić jego realizację. Co dokładniej

Mała firma 0 Comments

Połowa firm ma oprogramowanie bez ważnej licencji. Przedsiębiorcy muszą liczyć się z karami

Braki licencyjne to duży problem polskich firm. Badania wskazują, że połowa firma korzysta z oprogramowania bez ważnej licencji. Jego łączna wartość w Polsce to ok. 2 mld zł rocznie – szacuje IDC.

Wraz z rosnącą liczbą ukraińskich pracowników przybywa usług do nich skierowanych

Polscy przedsiębiorcy odpowiadają na rosnącą liczbę ukraińskich pracowników. Pojawiają się promocje dla obcokrajowców zakładających konta w polskich bankach, kupujących pakiety startowe w sieciach komórkowych, uruchamiane są strony internetowe i infolinie po ukraińsku, a restauracje

Płace w sektorze IT nadal rosną. Programista zawodem przyszłości

Zapotrzebowanie na specjalistów IT stale rośnie i to w tempie szybszym niż przybywa kadr. Pracodawcy muszą więc zmierzyć się nie tylko z niedoborem pracowników, który szacowany jest na ok. 50 tys. osób, lecz także

Dlaczego warto hodować rośliny w biurze?

Starszy Chińczycy mówią, że jeśli chcesz być szczęśliwy jeden dzień upij się, jeśli chcesz być szczęśliwy rok ożeń się, jak chcesz być szczęśliwy całe życie załóż sobie ogród. Okazuje się,

Jakie telefony wybrać dla pracowników? Sprawdź najważniejsze kryteria

Jesteś prezesem firmy i stanąłeś przed wyzwaniem wybrania swoim pracownikom telefonów służbowych? A może to Ty jako pracownik wystąpiłeś do prezesa z wnioskiem o przyznanie takiego urządzenia i zostałeś poproszony

4 komentarze

  1. anon
    08 grudnia, 15:44 Reply
    Oczywiście możemy powierzyć więcej obowiązków pracownikowi, ale czy tak na prawdę da sobie z nimi radę?
  2. ladna
    15 grudnia, 19:24 Reply
    Czy dodatkowe obowiązki dla pracownika to przyjemność? Nie. Dajny pracownikowi tyle obowiązków ile jest adekwatnych do jego pensji, a będzie wydajniejszy.
  3. pawcio
    17 grudnia, 20:16 Reply
    Dodatkowe obowiązki niestety nie sprzyjają niczemu dobremu, a to dlatego, że pracownik jest przemęczony i nie funkcjonuje tak dobrze.
  4. Tadeusz Korach
    07 marca, 10:00 Reply
    Uważam, że to nie jest jakieś przeciążenie jeśli, jak w przypadku powyższym pracodawca zlecił jakąś dodatkową pracę, ale jednak w ramach tego samego rodzaju pracy. Nie było polecenia, żeby pracowniczka nagle zajmowała się na przykład sprzątaniem biur. Wtedy byłaby to wyraźna zmiana warunków. Oczywistym jest także, że pracownik może pracować 8 godzin i jeśli sporządzi deklaracje dla ZUS, to w tym samym czasie nie sporządzi deklaracji podatkowych, które wykonywał dotychczas. Zatem nie ma tu mowy o dodatkowym obciążeniu i nawet nie jet to zmiana rodzaju pracy.

Zostaw odpowiedź