Zmiana nazwy firmy – czy to możliwe?
Rejestrując działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej należy wskazać nazwę firmy. Jest to warunek konieczny do dokonania wpisu. Nazwa firmy nie może być tworzona w sposób całkowicie dowolny, istnieją bowiem przepisy prawa, które narzucają pewne rozwiązania przedsiębiorcy. Warto więc wziąć ten aspekt pod uwagę przy jej nadawaniu.
Elementy nazwy wymagane przez prawo
Nazwa firmy prowadzonej przez osobę fizyczną powinna zawierać jej imię i nazwisko. Dodatkowe elementy, dopuszczone zapisami Kodeksu cywilnego to np. pseudonim, określenie wskazujące na przedmiot działalności, inne elementy dowolnie wybrane. Nazwa nie może wprowadzać w błąd, czyli nie powinna zawierać np. opisu działalności nieprowadzonej przez przedsiębiorstwo, miejsca, w którym firma nie funkcjonuje, itp.
Nazwa spółki osobowej powinna zawierać imię i nazwisko przynajmniej jednego ze wspólników. Spółki kapitałowe zobowiązane są do umieszczenia w nazwie zwrotu określającego rodzaj spółki, np. sp. z o. o., S.A.
Zasadą jest, że w nazwie nie umieszcza się zwrotów obraźliwych, niecenzuralnych. W takich przypadkach przedsiębiorca może zostać wezwany do zmiany nazwy w terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania.
Zmiana nazwy
Zmiana nazwy nie tylko jest możliwa, ale niekiedy bywa koniecznością. Taka sytuacja może mieć miejsce między innymi wtedy, gdy firma zmienia profil działalności. Jeżeli początkowo w nazwie znalazł się zwrot „Salon fryzjerski Anna Nowak”, a w trakcie działalności firma przebranżowiła się na świadczenie usług informatycznych, to rzeczą oczywistą jest, że pierwotny zapis wprowadza w błąd, zatem należy zmienić nazwę przedsiębiorstwa. Nawet wtedy, gdy nazwa mogłaby pozostać w niezmienionej postaci, gdyż dalej spełnia wymogi nałożone literą prawa, ale jej właściciel doszedł do wniosku, że niedostatecznie wyróżnia się na tle konkurencji, czy też jest źle kojarzona przez kontrahentów, również może dokonać jej zmiany.
Procedura zmiany nazwy firmy jest niezwykle prosta. Wystarczy w terminie 7 dni od wprowadzenia zmienionej nazwy złożyć wniosek o zmianę wpisu CEIDG-1. Spółki wpisane do KRS winny zgłosić aktualizację do KRS, do zgłoszenia dołączając uchwałę zgromadzenia wspólników bądź akcjonariuszy, zmieniającą nazwę firmy.
Zmieniając nazwę firmy nie trzeba wystawiać dokumentów korygujących do dowodów sprzedaży, czy innych dokumentów wystawionych przed dokonaną zmianą. Każdy z dokumentów, oprócz nazwy, zawiera też dane identyfikujące strony transakcji, w tym NIP, REGON, adres prowadzenia działalności itp., które umożliwiają rozpoznanie wystawcy faktur bez konieczności ich korygowania.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Wszystko o ugodzie administracyjnej
W zgodzie z prawem administracyjnym możliwe jest zawieranie ugody. Aby jednak do tego doszło należy wypełnić kilka podstawowych warunków. W jakich przypadkach podpisuje się ugodę administracyjną? Czy jest to właściwy
Procedowana ustawa o wyrobach medycznych wprowadza wielomilionowe kary za drobne błędy formalne
W Sejmie trwają prace nad ustawą o wyrobach medycznych, która ma do polskiego prawa zaimplementować unijne regulacje. Przedstawiciele sektora medycznego podkreślają jednak, że wiele propozycji wychodzi poza ramy rozporządzenia, co więcej, może
Sprzedaż udziałów spółki może okazać się nieważna
Zbycie udziałów spółki nie zawsze jest skuteczne. Niekiedy, by sprzedać udziały należy uzyskać zgodę spółki. Zdarza się też, że możliwość sprzedaży jest ograniczona przez przepisy szczególne. Zgoda spółki na sprzedaż
Pracodawcy po pandemii nie zaczną masowo rezygnować z pracy zdalne
Co trzeci pracujący zdalnie regularnie wyrabia nadgodziny w znacznie większym stopniu niż podczas pracy w biurze. – Powodem jest brak kontroli nad swoim czasem pracy, a także nierespektowanie godzin pracy przez przełożonych – wyjaśnia Łukasz
Founders agreement, co to jest i kiedy podpisywać
Founders agreement, czyli umowa założycielska to nic innego jak pierwsze, oficjalne sformalizowanie powstającego startupu i jego założeń. Choć istnieje wiele typów i rodzajów umów bardziej rozbudowanych i o wiele bardziej
Poznaj innowacyjny Program Ochrony dla przedsiębiorców
W dobie natłoku informacji oraz częstych zmian w przepisach prawa, każdy biznes potrzebuje wsparcia prawnika oraz doradcy podatkowego. Coraz częściej jednak zdarzają się sytuację, iż Przedsiębiorca nie ma gdzie ani

8 komentarzy
Maciej90
31 lipca, 22:38Lukasz17
04 sierpnia, 23:17Maciej90
04 sierpnia, 23:18Lukasz17
04 sierpnia, 23:18Maciej90
04 sierpnia, 23:20Lukasz17
04 sierpnia, 23:21JanK
05 sierpnia, 09:53ciołek
05 sierpnia, 14:31