Polscy eksporterzy: 2014 rok zaliczamy na plus

Polscy eksporterzy: 2014 rok zaliczamy na plus

Lepsze wyniki finansowe są pochodną wzrostu zamówień na towary naszych eksporterów w minionym roku. Około połowa zapytanych przez AKCENTĘ przedsiębiorców (49 proc.) zadeklarowała, że zamówienia w 2014 r. były wyższe a ok. 28 proc., że pozostały na podobnym lub takim samym poziomie. 23 proc. eksporterów wskazała, że wartość zamówień w 2014 r. była niższa niż w 2013 r.

– Rok 2014 nie był łatwy dla eksporterów ze względu na splot niekorzystnych wydarzeń, takich jak m.in. wykrycie w Polsce afrykańskiego pomoru świń (ASF) oraz ograniczenie handlu żywnością spowodowane embargiem ze strony Rosji. Ale nasi eksporterzy poradzili sobie i 2014 r. zaliczają do udanych. Wierzę, że dane GUS dla całej gospodarki za cały miniony rok to potwierdzą – podkreśla Radosław Jarema, dyrektor zarządzający AKCENTY w Polsce obsługującej transakcje walutowe eksporterów i importerów.

Na pełne dane polskiego urzędu statystycznego za cały 2014 r. będzie trzeba jeszcze trochę poczekać, ale nie tylko na bazie badania opinii klientów AKCENTY możemy zakładać optymistyczne dane. Wynik za trzy kwartały 2014 r. był o 4,6 proc. wyższy niż w analogicznym okresie w 2013 r. osiągając wartość prawie 120,6 mld (o 7,6 mld euro więcej niż w 2013 r.).

Przedstawiciel AKCENTY uważa, że dobre wyniki eksporterów w trudnym otoczeniu, to efekt coraz lepszej strategii i przygotowania eksporterów do prowadzenia działalności w zmiennym środowisku handlu międzynarodowego. Polskie firmy postawiły na dywersyfikację rynków zbytu i rozwijają kontakty z wieloma państwami, często bardzo odległymi geograficznie i kulturowo. Jednym z przykładów takiego sukcesu jest intensywna współpraca z krajami Bliskiego Wschodu czy Afryki Północnej, gdzie od wielu kwartałów zaobserwować można wyraźny wzrost obrotów polskich eksporterów. – Zdywersyfikowanie rynków zbytu umożliwiło wielu przedsiębiorcom zrównoważenie strat na Wschodzie, szczególnie w handlu z Rosją. Zmienność to główna bolączka eksporterów, bo dotyczy zarówno sytuacji w danym kraju, regionie oraz jest codziennym zmartwieniem w przypadku wahań kursów walut od których zależy wysokość marży firmy. Nad pierwszym ryzykiem nie da się zapanować, jednak na drugie recepta jest prosta: forwardy, zabezpieczają marże eksportera i gwarantują spokój. Dzięki takim narzędziom eksporterzy mogą łatwiej stabilizować swoje finanse i przez to intensywniej się rozwijać, czego zresztą życzymy im w 2015 r. – mówi Jarema.

Ekonomiści AKCENTY przewidują, że w 2015 r. niełatwo nadal będą mieć eksporterzy wysyłający za granicę takie specjalności jak owoce i warzywa, mięso i wyroby mięsne oraz nabiał. Należy spodziewać się jednak, że dla wszystkich branż sytuacja będzie dobra eksport w 2015 r. powinien wzrosnąć o 4-5 proc. w porównaniu do całego 2014 r.

* Wewnętrzną ankietę klientów AKCENTY przeprowadzono na grupie 92 firm eksportowych w dniach 21 listopada 31 grudnia 2014 r.

/ AKCENTA

Previous Jak wypłacać odsetki od obligacji
Next Przedsiębiorca na urlopie

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Co może dla ciebie zrobić drukarka?

Drukowanie dokumentów? To oczywiste. Skanowanie? Bez problemu, zwłaszcza w urządzeniach wielofunkcyjnych. Bezprzewodowe działanie? To już niemal codzienność zarówno w firmie, jak i w domu. Zatem co więcej może nam zaoferować

Wiadomości 0 Comments

Statystyki przestępstw gospodarczych

Liczba popełnianych przestępstw z każdym rokiem gwałtownie wzrasta. Pojawiają się coraz nowsze i skuteczniejsze metody wyłudzania krajowych pieniędzy. Dlatego tak trudne jest określenie przyczyn oraz cech sprawców przestępstw, ponieważ to

Wiadomości 0 Comments

Coraz więcej Polaków korzysta z bankowości mobilnej

Rośnie liczba cyfrowych użytkowników bankowości. Na popularności zyskuje zwłaszcza kanał mobilny. Łącznie korzysta z niego już 10 mln osób, z czego 6,6 mln za pomocą aplikacji. Jednym z liderów w tym zakresie jest Citi

Wiadomości 0 Comments

[PORADNIK] Co na prezent dla żeglarza?

Jeśli w gronie Twoich bliskich jest żeglarz, to zakup prezentu dla niego może być nie lada wyzwaniem. Wybór odpowiedniego praktycznego podarunku nie jest prostą sprawą. Stąd warto, abyś skorzystał z

Wiadomości 1Comments

Gdzie ubezpieczyć auto firmowe?

Prowadzisz firmę, której nieodłącznym elementem jest samochód? Jeśli tak, z pewnością posiadasz wykupione ubezpieczenie OC pojazdu. Pamiętaj jednak, że nie jesteś cały czas skazany na tego samego ubezpieczyciela. Jeżeli tylko

Wiadomości 1Comments

Prowadzisz salonu urody? Warto się dokształcać

Kluczem do sukcesu firmy z branży hair & beauty są nie tylko renoma i wysokiej klasy obsługa, ale także bycie o krok przed konkurencją. Właśnie dlatego właściciele salonów urody nie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź