Firmy MSP mają duży problem z raportowaniem

Firmy MSP mają duży problem z raportowaniem

98 proc. mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych – wynika z badania przeprowadzonego przez platformę MobilneRaporty.pl. Co determinuje aż tak słabe noty?

Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko – obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.

Potwierdzają to badania przeprowadzone na zlecenie platformy MobilneRaporty.pl na grupie 1000 polskich mikro i małych firm. Zgodnie z wynikami, aż 98 proc. przedsiębiorców korzysta z systemów informatycznych zawierających moduły do raportowania, niemniej ich jakość i przystępność w obsłudze ocenia na zaledwie 1,7 pkt. (gdzie 1 oznacza bardzo źle, a 5 – bardzo dobrze). Przedsiębiorcy, zapytani czy chcieliby korzystać z prostego i taniego systemu raportowania danych online, odpowiedzieli „tak” w 74 proc. Dodatkowo, 93 proc. z nich potwierdziło, że narzędzie powinno być dostępne również na urządzenia mobilne. Okazali gotowość do płacenia za rozwiązanie, ale nie więcej niż 8-10 złotych brutto za użytkownika (przy założeniu modelu płatności, w którym opłata uzależniona jest od liczby osób, które mają uprawnienia do samodzielnego generowania raportów lub którym raporty są udostępniane).

Podobne odpowiedzi padły ze strony właścicieli biur rachunkowych. Mimo że na 200 przebadanych, aż 96 proc. nie korzystało z żadnego automatycznego systemu do raportowania, to ponad 93 proc. zadeklarowało chęć wdrożenia systemu, pod warunkiem że byłby tani i prosty w obsłudze. Zapytani, z jakich narzędzi do raportowania dotychczas korzystali, 84 proc. wskazało na pracę w dokumentach typu exel.

„Nie ma intuicyjnego systemu raportowania dla MSP”

Jak pokazują badania, wiele małych i średnich firm korzysta z niedrogich programów informatycznych wspomagających zarządzanie firmą, choć systemy te zwykle nie udostępniają modułów do raportowania. Jeżeli takie rozwiązania są dostępne, zwykle albo obejmują zbyt wąski zakres danych, albo ich zakup i wdrożenie okazują się być zbyt drogie. W tej sytuacji rozwiązaniem wydaje się być tworzenie własnych raportów, niemniej to czas, którego właściciele firm MSP nie mają, wykonując oprócz pracy często także inne czynności organizacyjne i finansowe. Poza tym, by generować własne raporty niezbędna jest wiedza specjalistyczna, której przedsiębiorcy mają prawo nie posiadać.

Osobiście odwiedziłem 10 biur rachunkowych obsługujących od 20 do 200 klientów. Zapytałem ich właścicieli, co według nich brakuje w systemie business intelligence do zarządzania informacjami w firmie, z którego korzystają. Wszyscy zgodnie przyznali, że na rynku nie ma intuicyjnego systemu raportowania dla MSP, który pozwalałby przekazywać raporty klientom w sposób automatyczny. W rozmowach wyszło, że firmy te, mimo że posiadają narzędzia raportowe w ramach posiadanych systemów informatycznych, nie umieją z nich korzystać – mówi Piotr Jurasz, pomysłodawca i założyciel MobilneRaporty.pl, platformy do generowania raportów z poziomu urządzenia mobilnego.

Zarządzanie komunikacją 3.0

Multiplatformowe, działające w chmurze, niewymagające specjalistycznej wiedzy, analityczno-raportujące aplikacje na urządzenia mobilne, zgodne z trendem web 3.0 oraz kompatybilne z popularnymi programami informatycznymi: sprzedażowymi, magazynowymi, finansowymi, kadrowo-płacowymi i pakietami łączącymi wszystkie te systemy – to kierunek, w którym zmierza dzisiejsza analiza i wymiana informacji pomiędzy firmą, jej pracownikami i klientami.

Już badanie przeprowadzone przez IDG Research Services na zlecenie Sage pokazało, że przedsiębiorstwa, które aktywnie i efektywnie przetwarzają oraz wykorzystują informacje biznesowe, rozwijają się o 35 proc. szybciej, zwiększając jednocześnie swoją produktywność. Wykazano przy tym, że firmom posiadającym mobilny dostęp do danych, zdecydowanie łatwiej jest sprzedawać nowo wprowadzane produkty i usługi, a także docierać do nowych klientów.

Standaryzacja procesu raportowania w firmach, szczególnie małych i średnich, to dziś krok konieczny. W końcu bez stałego, mobilnego dostępu do zbiorczych informacji mówiących o najważniejszych procesach w firmie, rozwój przedsiębiorstwa stoi pod znakiem zapytania. Tymczasem tanie, nowoczesne usługi działające w chmurze, pozwalające na automatyczne, bieżące lub cykliczne generowanie raportów podsumowujących procesy, to baza wiedzy dla każdej ze stron. Z jednej to informacja dla właściciela o stanie przedsiębiorstwa, dzięki czemu może podejmować szybkie i racjonalne decyzje na poziomie operacyjnym oraz strategicznym. Z drugiej strony – wiedza dla pracownika, który generując raport na urządzeniu mobilnym może w każdej chwili sprawdzić np. swoje wyniki sprzedażowe, z trzeciej – ułatwiona komunikacja z klientem, który generując raport otrzymany np. od biura rachunkowego ma stały dostęp do danych finansowych i podatkowych. Zatem czy rozwiązania mobilne rozwiążą problemy z raportowaniem w polskich firmach MSP? Czas pokaże.

mobilneraporty_innowacyjna_gospodarka

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Działania 8.1: Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej.

Dotacje na innowacje – Inwestujemy w Waszą przyszłość.

 

Previous Jak zarobić na pustych domenach?
Next Zalety franczyzy

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Ponad 5 mln emerytów i rencistów dostało już 13. emeryturę z ZUS

Już ok. 5,1 mln osób otrzymało 13. emeryturę. Łącznie dodatkowe świadczenie ma otrzymać blisko 10 mln osób, z czego 8,3 mln z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do końca maja 13. emerytura łącznie z podstawowym

Wiadomości 0 Comments

Hosting w chmurze – wygoda i oszczędność

Aby zaistnieć z własnym biznesem niezbędne jest wykupienie oprócz przestrzeni biurowej, także tej wirtualnej. Technologia chmury stała się ostatnio bardzo popularna i dla większości użytkowników sieci to już codzienność. Nie

Wiadomości 0 Comments

Zadaszenie mobilne, czyli hale namiotowe

Przedsiębiorcy i organizatorzy imprez stają często przed wyborem; kupić lub wynająć wielką halę stacjonarną, czy też zgłosić się do firm zajmujących się produkcją hal namiotowych? To drugie rozwiązanie ma wiele

Wiadomości 0 Comments

Polskie rodziny z coraz większym wyprzedzeniem rezerwują wakacyjne wyjazdy

Last minute nie jest najbardziej preferowaną przez polskie rodziny formą rezerwacji zagranicznych wakacji. Intensywny ruch w biurach podróży trwa już od stycznia, ale wciąż dostępne są atrakcyjne oferty z nawet 25-proc. zniżką. Wczesna rezerwacja

Wiadomości 1Comments

Na jakie rozwiązania przyjazne środowisku i kieszeni mogą liczyć mieszkańcy nowych inwestycji w Warszawie?

Zrównoważone budownictwo zyskuje na znaczeniu. W coraz większej ilości inwestycji mieszkaniowych możemy liczyć na rozwiązania ekologiczne, nie tylko ze względu na ochronę środowiska. Wpływają również na oszczędności  i polepszenie warunków

Wiadomości 0 Comments

Panel Menadżera, czyli dostęp do informacji zbieranych w systemie ERP

Zintegrowany system ERP umożliwia gromadzenie spójnych danych i przetwarzanie ich w informacje wspomagające proces podejmowania decyzji. Jest to ważny element doskonalenia procesów produkcyjnych i procesów zarządzania. Aby móc skutecznie zarządzać

1 Comment

  1. zenek
    15 grudnia, 19:17 Reply
    A z czego wynikają te błędy? Niestety ze złego szkolenia, albo po prostu nie doinformowania. Niestety to powinno się zmienić.

Zostaw odpowiedź