Czym jest leasing?
W dzisiejszych czasach coraz częściej wybieraną formą dofinansowania działalności małych firm i przedsiębiorstw jest leasing. Jego coraz większej popularności sprzyja bogaty rynek finansowy oraz coraz większa oferta różnych form finansujących. Leasing cieszy się także rosnącą popularnością na tle, np. tradycyjnych kredytów.
Czym jest leasing? Najprościej rzecz ujmując jest to umowa cywilnoprawna, którą zawierają między sobą wypożyczający, czyli właściciel danej rzeczy oraz korzystający, czyli osoba, która będzie ją użytkowała. Ten drugi zobowiązuje się do zapłaty za korzystanie z udostępnionego przedmiotu w miesięcznych ratach. Z prawnego punktu widzenia wygląda to tak, że rzecz będąca przedmiotem umowy leasingowej nie należy do osoby, która jest w jej posiadaniu, lecz pozostaje własnością leasingodawcy, który pozwala na jej użytkowanie za opłatą. Najczęściej przedmiotem umów leasingowych są samochody.
Dla niektórych mogłoby wydawać się do dziwne, że korzystanie z przedmiotu, za który regularnie płacimy, a który jednocześnie nie staje się naszą własnością, może być w jakiś sposób opłacalne. Jest jednak wiele powodów, dla których przedsiębiorcy decydują się na leasing w przypadku prowadzenia swojej działalności gospodarczej. Często zdarza się bowiem tak, ze to właśnie leasing jest najbardziej opłacalną opcją, szczególnie w przypadku małych firm i jednoosobowych działalności gospodarczych. Po pierwsze, wkład własny jest niewielki, zwykle wynosi on ok. 10% (plus podatek VAT) wartości danego przedmiotu. Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść leasingu jest także minimum formalności, nie wiąże się on bowiem z podpisywaniem tylu dokumentów, co np. kredyt. Co za tym idzie, firma nie musi posiadać wysokiej zdolności kredytowej by leasing uzyskać. W niektórych wypadkach nie ma także konieczności przedstawiania zaświadczeń z ZUS i US, co skraca formalności oraz ułatwia uzyskanie dofinansowania także małym firmom. Zabezpieczeniem terminowego opłacania rat leasingu może być także weksel własny, co znacznie ułatwia sprawę. Leasing jest więc znacznie łatwiejszą i krótszą formą dofinansowania niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnego kredytu.
Wielu przedsiębiorców decyduje się na zawarcie umowy leasingu także ze względu na możliwy zysk za jej pośrednictwem. Czas, przez który należy spłacać raty leasingu to najczęściej od 24 do 60 miesięcy, pojedyncza rata jest więc dość wysoka. Należy jednak pamiętać, że płaci się ją wraz z podatkiem VAT, który później mamy możliwość odzyskać. W wypadku tradycyjnego kredytu, jego kosztem będą odsetki, amortyzacja. W przypadku natomiast leasingu jego koszt to rata leasingowa, od niej jednak mamy możliwość odliczenia znacznie wyższej kwoty podatku. Wynosi ona do 60% i nie może przekroczyć kwoty 6000 zł. W efekcie nasza miesięczna rata, którą opłacamy leasing znacznie się zmniejsza, a to pozwala nam także w pewnym sensie zyskać na tej formie finansowania.
Leasing jest dość młodą formą dofinansowywania przedsiębiorstw. Jest on bowiem dostępny na naszym krajowym rynku finansowym od około 20 lat. Jego zasadniczą wadą może wydawać się fakt, że przedmiot, mimo, że przez nas opłacany, pozostaje własnością innego podmiotu. Jednak leasing jest doskonałą formą finansowania dla młodych przedsiębiorców, który daje im znacznie większe możliwości rozwoju swojej firmy. Dzięki leasingowi nowe formy na rynku mogą właściwie od razu sfinansować związane ze swoją działalnością inwestycje. Wielu lekarzy decyduje się np. na leasing sprzętu i wyposażenia swoich gabinetów medycznych.
Link do http://auto-online.pl/
Może to Ci się spodoba
78 proc. firm otrzymuje płatności nawet 30 dni po terminie
Ponad połowa polskich firm została zmuszona do zaakceptowania dłuższych terminów płatności – wynika z Europejskiego Raportu Płatności 2017 przygotowanego przez Intrum Justitia. Zdecydowania większość przedsiębiorców otrzymuje zapłatę 30 dni po terminie, a
Strategia PR – czym jest i co można dzięki niej osiągnąć?
Firma potrzebuje spójnego i właściwie zbudowanego planu działania. Jest on niezbędny, aby jej działania były prowadzone we właściwy sposób oraz dawały pożądane rezultaty. Temu służy właśnie strategia PR, jednak jej
Kryterium najniższej ceny wciąż najważniejsze w zamówieniach publicznych. Brakuje oceny całościowych kosztów i korzyści
W latach 2012-2014 tylko w 2 proc. zamówień publicznych zamawiający przy wyborze oferty nie kierował się wyłącznie najniższą ceną, a ustalał dodatkowe kryteria – wynika z raportu NIK. Choć w ostatnich miesiącach ten odsetek
Firmy tworzą własne media społecznościowe
Coraz więcej polskich firm bierze przykład z zachodnich korporacji i tworzy własne social media. Wewnętrzna firmowa platforma komunikacyjna spełnia wiele funkcji. Buduje poczucie przynależności, integruje pracowników i ułatwia komunikację z kadrą zarządzającą. Takie rozwiązanie
PIT 2021/2022 – którą deklarację wybrać? Do kiedy złożyć?
Poza nielicznymi wyjątkami każdy, kto osiąga w Polsce dochody, jest zobowiązany od odprowadzania podatków. Najważniejszym obowiązkiem sprawozdawczym w tym zakresie są coroczne deklaracje podatkowe. Którą spośród deklaracji podatkowych należy wybrać,
Cyfryzacja firm w Polsce ciągle w fazie początkowej
Cyfryzacja polskich firm wymaga większej świadomości po stronie menadżerów i zarządów – uważa Dariusz Piotrowski, dyrektor generalny Dell EMC w Polsce. Dodaje, że potrzebna jest zmiana mentalna w podejściu do zarządzania przedsiębiorstwem i wdrażania

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post