Elastyczność godzin pracy coraz ważniejsza dla pracowników

Pięć trendów będzie w najbliższym czasie znacząco wpływać na rynek pracy – podkreślają eksperci firmy ADP. Jednym z nich jest elastyczność środowiska pracy. Pracownicy chcą mieć wpływ na godziny, w których pracują, a dzięki rozwojowi technologii telekomunikacyjnych na znaczeniu zyskuje też praca zdalna. Istnieje również silna potrzeba poczucia stabilności, większej autonomii i możliwości pracy nad istotnymi z ich punktu widzenia projektami.

Dzięki naszemu badaniu „Evolution of work” widzimy kilka trendów, które pojawiają się na rynkach pracy zarówno w Europie, w Azji, jak i w Ameryce Północnej. Wśród tych najbardziej widocznych są zdecydowane pragnienie możliwości uelastycznienia swojego czasu pracy, wpływu na harmonogram pracy oraz postępująca automatyzacja powtarzalnych zadań – mówi agencji Newseria Biznes Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP Polska.

Pracodawcy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników i doceniając ich potrzeby, mogą  czerpać wiele korzyści, także tych ekonomicznych. Zaangażowana, wydajna i samodzielna kadra to skarb dla każdej firmy. Dziś wśród pracujących szczególnie pożądana jest elastyczność środowiska pracy i możliwość pozyskiwania wiedzy w czasie rzeczywistym. Pracownicy dążą też do zwiększenia autonomii, chcąc, z jednej strony mieć możliwość swobodniejszego kształtowania czasu, w którym wykonują obowiązki zawodowe, z drugiej strony zachowując poczucie stabilności.

Pracownicy bardzo dobrze postrzegają uelastycznienie harmonogramu pracy – szczególnie widoczne jest to w Polsce. Na rekrutacjach, które odbywają się m.in. w ADP Polska, pytanie o tę kwestię pada coraz częściej. Poszukujący nowego zatrudnienia chcą wiedzieć, czy możliwa jest praca w domu lub po prostu w jakimś innym miejscu poza biurem. Moim zdaniem będzie to jeden z ważniejszych trendów w przyszłości – twierdzi Magdalena Dacka.

Coraz szersze możliwości pracy przez urządzenia mobilne czy możliwość świadczenia pracy w innym miejscu niż w biurze są przez pracowników postrzegane pozytywnie. 95 proc. respondentów badania „Evolution of work”, zrealizowanego przez ADP Research Institute, jest zdania, że już niebawem będzie w stanie wykonywać swoją pracę z dowolnego miejsca na ziemi. To ważna wskazówka dla pracodawców. Szczególnie w niektórych branżach tradycyjne biuro powoli przestaje istnieć.

Jak podkreśla Magdalena Dacka, elastyczne środowisko pracy może być zarówno największą zaletą, jak i największą wadą firmy.

Dzięki temu, że pracownicy będą mogli wpływać na swój harmonogram czasu pracy, stres związany z pogodzeniem życia prywatnego i pracy zawodowej powinien zostać zminimalizowany. Możemy sobie to wyobrazić na przykładzie młodych rodziców, którzy rano muszą zawieźć dziecko do przedszkola i nie będą musieli bardzo się spieszyć, żeby punktualnie na 9.00 trafić do biura – wyjaśnia Dacka. – Z drugiej strony, będąc stale podpiętym pod chmurę, pod komórkę oraz e-mail, poczucie work-life balance może być zachwiane. Nie ma wówczas podziału na dom i pracę.

Badanie ADP wskazało, że najbardziej otwarte na zmiany są społeczeństwa o większym udziale młodych osób. Dla przykładu w regionie Azji i Pacyfiku takie podejście deklaruje 81 proc. mieszkańców. W Europie entuzjastyczne podejście wykazuje ok. 59 proc. respondentów. Z kolei 52 proc. Europejczyków odczuwa obawy związane z koniecznością szybkiego przyswojenia nowych umiejętności. W regionie Azji i Pacyfiku wspomina o tym jedynie 19 proc. respondentów.

Polacy, podobnie jak ich koledzy z Europy Zachodniej, martwią się o stabilność zatrudnienia. Trendy związane z automatyzacją, z optymalizacją pewnych procesów są wyraźnie odczuwane. Polacy boją się stracić zatrudnienie i cenią sobie jego stabilność, nie zawsze jednak oznacza to długość zatrudnienia – mówi Magdalena Dacka.

Dawniej bezpieczeństwo zatrudnienia kojarzono ze stałym etatem. Dziś pracownicy definiują je jako rozbudowaną sieć zawodową i możliwość skorzystania ze znajdujących się w niej kontaktów w celu znalezienia pracy, która będzie kolejnym etapem rozwoju kariery. 45 proc. spośród badanych obawia się, że automatyzacja, inteligentne maszyny i sztuczna inteligencja mogą zastąpić człowieka przy wykonywaniu najbardziej powtarzalnych zadań. Rozwój techniki i technologii postrzegają więc jako zagrożenie dla bezpieczeństwa zatrudnienia.

Badanie „Evolution of work” zostało zrealizowane przez ADP Research Institute. Przeprowadzono je wśród ponad 2 tys. pracowników i pracodawców z 13 krajów.

Previous Polacy zużywają 2–3 razy więcej energii niż mieszkańcy krajów Europy Zachodniej
Next Wydatki na reklamę internecie wzrosną w tym roku o 15 proc

Może to Ci się spodoba

Z roku na rok rośnie liczba robotów w przemyśle. W 2017 roku może być ich na świecie ponad 2 miliony

W 2014 roku wdrożono ponad 200 tys. robotów przemysłowych. To o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Szacuje się, że w 2017 roku liczba robotów na świecie przekroczy 2 miliony. Maszyny są

Firma 1Comments

Młody idzie po pożyczkę na firmę

Według danych GUS bezrobocie wśród młodych do 24 roku życia wyniosło w I kwartale 2014 r. ponad 27 %, nie mniejszy wskaźnik procentowy dotyczy osób do 35 r.ż. Nie ma

Kiedy faktoring się opłaca?

Utrata płynności finansowej to duże obciążenie dla każdej firmy. Aby się przed nią uchronić, warto skorzystać z usług instytucji zajmujących się faktoringiem. Jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla tych przedsiębiorstw,

Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej?

Faktoring staje się coraz popularniejszą usługą finansową wśród polskich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy przekonują się do takiej formy zabezpieczenia przed przeterminowanymi płatnościami między innymi dzięki mniejszej liczbie formalności niż na przykład w

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna przyciąga coraz więcej małych i średnich firm

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna zamknęła pierwsze półrocze tego roku 20 nowymi inwestycjami o łącznej wartości 2,2 mld zł i blisko 800 nowymi miejscami pracy. To, co istotne, to większe zainteresowanie małych i średnich

Pięć najpopularniejszych sposobów na promocje firmy. Znasz je?

Budowanie wizerunku firmy i utrwalanie go w świadomości odbiorców to zadanie, z którym codziennie mierzy się wiele zespołów marketingowych zarówno dużych przedsiębiorstw jak i małych startupów. Czy zatem jest to

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź