Poprawne zaksięgowanie otrzymanej darowizny w postaci nieodpłatnie wykonanej usługi

Poprawne zaksięgowanie otrzymanej darowizny w postaci nieodpłatnie wykonanej usługi

Pojęcie darowizny regulują przepisy Kodeksu Cywilnego. W myśl art. 888, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. W zamian za to osoba przyjmująca wsparcie nie jest zobowiązana do jakichkolwiek świadczeń na rzecz darczyńcy.

Darowizna może przyjąć dowolną formę. Może to być forma rzeczowa np. w postaci środków trwałych i praw majątkowych jak również pieniężna, a także świadczenie nieodpłatnej usługi na rzecz obdarowanego.

Wartość przedmiotu darowizny, jeżeli nie jest określona w umowie, ustala się na podstawie obowiązujących cen rynkowych dla danej rzeczy, prawa lub usługi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h ustawy o rachunkowości, otrzymane nieodpłatnie darowizny aktywów (w tym także środków pieniężnych na inne cele niż dopłaty do cen sprzedaży, nabycie lub wytworzenie środków trwałych), środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych, zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych, które są pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki.

Jeżeli nieodpłatnie wykonana usługa nie powoduje zwiększenia wartości aktywów obdarowanego, wówczas dla celów bilansowych przychód z tego tytułu nie powstanie. Jednak taki rodzaj darowizny stanowi podstawę do naliczenia zaliczki na podatek dochodowy.

 

 

Bogumiła Szwarc, Starszy Konsultant w Baker Tilly Poland

Previous Odpowiedzialność za finanse
Next Czy możliwe jest odzyskanie majątku z przedwojennej spółki?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 6 komentarzy

Krótka historia ewolucji damy do towarzystwa

Specyfika najstarszego zawodu świata przez stulecia ewoluowała i zmieniała swoją postać. Mimo powszechnego przekonania bycie panią do towarzystwa nie zawsze wiąże się ze świadczeniem usług seksualnych. Prześledźmy zmiany jakie dokonały

Wiadomości 1Comments

Etyczność – podstawa działalności firmy

Z roku na rok przybywa na rynku coraz więcej firm, a każda z nich ma do zaoferowania swoje usługi. Potencjalni klienci mają nie lada problem podczas wyboru odpowiedniej firmy, dlatego

Wiadomości 0 Comments

Handel w sieci napędza rynek kurierski

Sprzedaż w internecie odpowiadała w ubiegłym roku za 29 proc. rynku paczek, a za trzy lata będzie to już aż 39 proc. – oceniają eksperci PwC. Rosnący handel internetowy wymusza na firmach z branży

Wiadomości 0 Comments

Rynek pracy przechodzi transformację

Niedobory siły roboczej, zmiany demograficzne i rosnący udział technologii to dziś główne czynniki, które przeobrażają rynek pracy w Europie. Wpływają na niego również zmieniające się oczekiwania młodych pracowników, którzy szukają nowych sposobów

Wiadomości 0 Comments

Boom mieszkaniowy może się zakończyć

Ceny mieszkań na początku 2019 roku będą rosnąć, a od mniej więcej połowy roku można się spodziewać delikatnych spadków – oceniają analitycy Home Broker. Dużo będzie jednak zależeć od cen

Wiadomości 0 Comments

Wydatki na reklamę internecie wzrosną w tym roku o 15 proc

Rosną wydatki na reklamę. W tym i w 2017 roku wzrosty mogą sięgać 4,5 proc. – wynika z prognoz firmy Carat. Choć liderem jest telewizja, to dynamicznie rozwija się segment cyfrowy. Rozwój

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź