Pozytywna historia płatnicza poprawia zdolność kredytową

Polacy coraz częściej dbają o swoją pozytywną historię płatniczą. Na koniec I kwartału br. liczba informacji pozytywnych w Rejestrze Dłużników ERIF Biurze Informacji Gospodarczej przekroczyła 2 mln. Świadomość konsumencka w zakresie wiarygodności płatniczej i zdolności kredytowej stopniowo rośnie, jednak nadal praktyczna wiedza na temat tego, jak ważne jest budowanie własnej reputacji finansowej jest niewielka.  Aby popularyzować wiedzę o pozytywnej historii płatniczej, 21 maja po raz drugi Rejestr organizuje Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej.

– Aktualnie w Rejestrze Dłużników ERIF znajduje się już blisko 5 mln danych dotyczących zobowiązań, zarówno negatywnych, jak i pozytywnych. Wartość całej bazy danych to blisko 25 mld zł. Danych pozytywnych w całej bazie mamy już ponad 2 mln –mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej S.A.

Liczba informacji pozytywnych systematycznie rośnie. Na koniec 2015 roku było ich ponad 1,5 mln o łącznej wartości około 1,5 mld zł. Udział danych pozytywnych w całej bazie Rejestru na zakończenie 2015 roku wynosił 40 proc., czyli o 25 punktów proc. więcej niż na koniec 2014 roku. Obecnie stanowią one blisko połowę wszystkich danych znajdujących się w bazie Rejestru. Jak podkreśla Edyta Szymczak, udział informacji pozytywnych powinien nadal wzrastać wraz ze wzrostem bazy zobowiązań.

– Docelowo, wzorem krajów anglosaskich, udział danych pozytywnych w bazie danych gospodarczych powinien oscylować w granicach 70-80 proc. – przewiduje prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF.

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że warto mieć pozytywne informacje w biurze informacji gospodarczej. Dbanie o pozytywną historię płatniczą uczy terminowości i sumienności w opłacaniu zobowiązań finansowych, a ponadto buduje wizerunek wiarygodnego płatnika.

– To również szansa na uzyskanie usługi lub produktu na bardziej korzystnych warunkach. To także pewnego rodzaju inwestycja w przyszłość. Informacja pozytywna to potencjał na bycie postrzeganym jako rzetelny klient na rynku usług i produktów nie tylko teraz, ale przede wszystkim w przyszłości. To komunikat dla  dostawców, z których usług korzystamy jako konsumenci –tłumaczy Edyta Szymczak.

Z informacji gospodarczych stale korzystają firmy i instytucje działające na rynku usług i produktów. Na koniec 2015 roku Rejestr udostępnił 6 mln raportów, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Konsumenci muszą więc liczyć się z tym, że – aby otrzymać kredyt lub produkt na raty – firmy i instytucje sprawdzą ich wiarygodność płatniczą, ich zadłużenie i terminowość opłat.

– Dane gospodarcze są powszechnie używane w procesach oceny nie tylko przez instytucje finansowe, jakimi są banki czy pozabankowe instytucje pożyczkowe. Nie zapominajmy, że np. zawarcie umowy abonamentowej na usługi telekomunikacyjne, to nic innego jak zaciągnięcie kredytu. To, w jaki sposób ten kredyt spłacamy, będzie w przyszłości decydować o tym, czy będziemy postrzegani jako rzetelny klient – przekonuje Edyta Szymczak.

Prezes Rejestru Dłużników ERIF zauważa, że biura informacji gospodarczej wciąż kojarzą się Polakom przede wszystkim negatywnie. Są dla nich wyłącznie źródłem wiedzy o zadłużeniu. Świadomość gospodarcza jest jednak coraz większa. Coraz więcej osób zna również korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie pozytywnych wpisów o terminowo opłacanych rachunkach, fakturach i innych zobowiązaniach finansowych. Część osób korzysta z niewielkich kredytów lub kupuje produkty na raty tylko po to, by budować swoją pozytywną historię. Jednak – jak podkreśla Edyta Szymczak – świadomość Polaków rośnie powoli.

– W ciągu ostatnich 2-3 lat systematycznie obserwujemy, że świadomość konsumencka w zakresie mechanizmów rządzących wiarygodnością płatniczą i zdolnością kredytową stopniowo rośnie. To tempo przyrostu jest jednak jeszcze niskie – wskazuje prezes Rejestru Dłużników ERIF. – Wiedza Polaków, o tym, że dobra historia kredytowa i zdolność płatnicza wpływa na nasze postrzeganie nas na rynku usług i produktów przez dostawców i wierzycieli jeszcze jest stosunkowo niewielka – dodaje.

Aby popularyzować ideę zbierania pozytywnych informacji i edukować społeczeństwo, jakie znaczenie może mieć pozytywna historia kredytowa, z inicjatywy Rejestru Dłużników ERIF 21 maja będzie obchodzony po raz drugi Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej. Tego dnia w trzech miastach: Warszawie, Katowicach i we Wrocławiu będą rozdawane darmowe planery domowego budżetu oraz ulotki z informacjami o tym, jak ważną rolę może pełnić pozytywna historia płatnicza.

– W tej edycji zaprosiliśmy do udziału partnerów, którzy również promują ideę i podpisują się w pełni pod popularyzacją wymiany informacji gospodarczej, w tym informacji pozytywnej. Współpracujemy z serwisami internetowymi infoPozytywni.pl, infoKonsument.pl, czy Kapitalni.org, które promują edukację finansową konsumenta oraz z firmą Wonga, działającą na rynkupozabankowych pożyczek krótkoterminowych i ratalnych – mówi Edyta Szymczak.

Previous Opłata audiowizualna to nowy podatek – wszyscy zapłacimy podwójnie
Next System medycyny pracy w Polsce nie odpowiada współczesnym potrzebom

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 10 komentarzy

Dlaczego warto kupić mieszkanie pod wynajem w Warszawie?

W trzecim kwartale 2015 roku wzrosła liczba mieszkań oferowanych do sprzedaży. Najwięcej lokali przybyło w Warszawie, gdzie pojawiło się aż o 11% więcej nieruchomości tego typu w stosunku do poprzedniego

Wiadomości 0 Comments

Właściwości medyczne marihuany

Marihuana przed laty powszechnie uprawiana i wykorzystywana od starożytności ze względu na właściwości medyczne od około 100 lat jest zakazana i traktowana jako silnie uzależniający narkotyk. Obecnie nadal jest tematem

Wiadomości 0 Comments

Polski eksport: Ministerstwo Gospodarki wskazuje kierunki; co na to eksporterzy?

W ankiecie, spośród 11 kierunków uwzględnionych w programie Aktywizacja eksportu na wybranych rynkach, respondenci mogli wskazać maksymalnie trzy. Zgodnie z wynikami najciekawszym i najbardziej perspektywicznym dla eksporterów rynkiem w programie

Wiadomości 0 Comments

Makro Cash and Carry – marka dla przedsiębiorców

Korzystać z oferty firm zajmujących się handlem hurtowym mogą inne przedsiębiorstwa, które zakupione w większych ilościach, lecz niższych cenach towary następnie odsprzedają. Jednak nie tylko takie jednostki detaliczne korzystają z

Wiadomości 0 Comments

Polski rynek gier notuje nieprzerwane wzrosty

Wartość polskiego rynku gier jest wyceniana na 1,85 mld zł, a Polska zajmuje pod tym względem 23. miejsce na świecie. Rodzime produkcje mają za granicą coraz szersze grono odbiorców, a

Wiadomości 0 Comments

Test na utratę wartości aktywów niematerialnych

Zgodnie z zasadami MSR, test na utratę wartości aktywów niematerialnych należy sporządzić nie rzadziej niż raz w roku. Jakich aktywów dotyczy i kiedy można odstąpić od jego wykonania? Podmioty stosujące

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź