Ustawa o elektromobilności podpisana przez Prezydenta

Ustawa o elektromobilności podpisana przez Prezydenta

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), wspólnie z kancelarią DLA Piper Wiater sp. k., rozkłada podpisaną przez Prezydenta w dniu 5 lutego br. Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych na czynniki pierwsze. Główne założenia aktu prawnego przedstawiono w cyklu infografik.

Podpisana przez Prezydenta Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych to krok milowy w drodze do niskoemisyjnego transportu w Polsce. To bardzo ważny akt prawny, a konieczność jego uchwalenia wynika zarówno z konieczności implementacji prawa europejskiego, jak i potrzeby uregulowania rynku paliw alternatywnych w Polsce. Według branży związanej z elektromobilnością, obecny kształt aktu budzi jednak sporo wątpliwości interpretacyjnych. Dlatego z dużym zadowoleniem przyjęliśmy deklarację wiceministra energii Michała Kurtyki, który zapowiedział, że po wejściu w życie ustawy resort będzie obserwować odpowiedź rynku, zmieniając i uzupełniając regulacje. Dialog z sektorem to jedyny sposób, by wypracować najlepsze rozwiązania prawne i organizacyjne, przyczyniające się do dynamicznego rozwoju tego rynku w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Celem wprowadzenia ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest uregulowanie rynku paliw alternatywnych w Polsce, szczególnie w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu ziemnego. Akt prawny ma rozwiązać m.in. problem braku infrastruktury w aglomeracjach, na obszarach gęsto zaludnionych, oraz wzdłuż transeuropejskich drogowych korytarzy transportowych, co pozwoli na swobodne przemieszczanie się pojazdów napędzanych tymi paliwami. Ustawa stworzy system regulacyjny umożliwiający budowę do 2020 roku publicznej infrastruktury ładowania EV, a także tankowania pojazdów CNG i LNG. Inwestycje te mają się przyczynić do rozwoju transportu nisko- i zeroemisyjnego, co z kolei doprowadzi m.in. do zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia powietrza.

Ustawa przewiduje system zachęt, w tym zniesienie akcyzy na samochody elektryczne, większe odpisy amortyzacyjne dla firm, zwolnienie ich z opłat za parkowanie czy możliwość poruszania się pojazdów o napędzie elektrycznym po pasach dla autobusów. W dokumencie znalazł się też pomysł wprowadzenia obligatoryjnego udziału pojazdów napędzanych energią elektryczną we flocie części organów administracji centralnej oraz wybranych jednostek samorządu terytorialnego.

Prace parlamentarne nad ustawą przebiegały w bardzo szybkim tempie. Pośpiech był argumentowany przez przedstawicieli Ministerstwa Energii koniecznością implementowania do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Rząd przyjął projekt aktu 28 grudnia, zaś 09 stycznia odbyło się pierwsze czytanie w Sejmie, następnego dnia projekt trafił do sejmowych komisji, by 11 stycznia izba niższa parlamentu przyjęła ustawę. W następnej kolejności ustawa trafiła do senackiej Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Mimo wątpliwości co do niektórych jej zapisów, senatorowie zdecydowali się nie wprowadzać żadnych zmian. 19 stycznia ustawa trafiła pod obrady Senatu, który przyjął ustawę bez poprawek. 5 lutego ustawę podpisał Prezydent Andrzej Duda.

***

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to wiodąca organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i gazomobilności w Polsce. PSPA integruje polskie i zagraniczne firmy z wielu branż, m.in. motoryzacyjnej, technologicznej, infrastrukturalnej, finansowej, leasingowej, doradczej i transportowej, które wspólnie działają na rzecz ukształtowania odpowiedniego otoczenia gospodarczego, pozwalającego na rozwój niskoemisyjnego transportu w Polsce. PSPA wydaje raporty i opracowania merytoryczne, realizuje własne badania i kampanie społeczne, dystrybuując wiedzę i zwiększając świadomość społeczną w zakresie ekologicznego transportu. Organizacja pomaga start-upom we wprowadzaniu na rynek nowych produktów, równolegle ściśle współpracując z wiodącymi ośrodkami akademickimi i instytucjami naukowymi przy wielu projektach. PSPA współtworzy inicjatywę na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce przy Ministerstwie Energii oraz jest członkiem największej organizacji branżowej w Europie związanej z branżą elektromobilności – The European Association for Electromobility (AVERE). PSPA stworzyło Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL, które monitoruje rynek pojazdów elektrycznych w Polsce i Europie.

Previous Pozwy Frankowiczów w 2018 r.
Next Jak zorganizować niezbędne akcesoria biurowe?

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Jak korzystamy z potencjału Metropolii Krakowskiej?

Metropolia Krakowska od lat z powodzeniem potwierdza swój status jednego z najważniejszych ośrodków metropolitalnych w kraju, mocno stawiając na innowacje oraz inteligentny rozwój w precyzyjnie zdefiniowanych obszarach. W Metropolii inwestorzy,

Wiadomości 0 Comments

Polskie rodziny z coraz większym wyprzedzeniem rezerwują wakacyjne wyjazdy

Last minute nie jest najbardziej preferowaną przez polskie rodziny formą rezerwacji zagranicznych wakacji. Intensywny ruch w biurach podróży trwa już od stycznia, ale wciąż dostępne są atrakcyjne oferty z nawet 25-proc. zniżką. Wczesna rezerwacja

Wiadomości 0 Comments

Akazoo – Muzyka na wyciągnięcie ręki

Muzyka łagodzi obyczaje, jak powiedział kiedyś ktoś mądry. Trzeba przyznać, że muzyka faktycznie wpływa pozytywnie na każdego człowieka, dlatego potrafimy wiele czas scedzić na słuchaniu wybranej muzyki. Wiemy jednak, że

Wiadomości 0 Comments

Szybkie pożyczki gotówkowe na święta — na co warto zwrócić uwagę?

Potrzebujesz szybkiego zastrzyku gotówki? Sięgnij po tanią i wygodną w obsłudze pożyczkę gotówkową. W artykule wyjaśnimy, czym jest pożyczka gotówkowa i dlaczego warto po nią sięgnąć. Podpowiemy także, na co

Wiadomości 0 Comments

Cyfryzacja nowym motorem polskiej gospodarki. Do 2025 roku może przynieść dodatkowe 275 mld zł

Dotychczasowe motory wzrostu Polski, takie jak podaż taniej i wykwalifikowanej siły roboczej czy napływ środków z Unii Europejskiej, zaczynają słabnąć. Jest jednak szansa, że nową siłą napędową gospodarki stanie się cyfryzacja, która

Wiadomości 0 Comments

Upadłość konsumencka osób fizycznych – to może spotkać każdego

Z każdym kolejnym rokiem liczba upadłości konsumenckich jest coraz większa. W pierwszym półroczu 2017 r. grono bankrutów powiększyło się o 2780 osób. W drugim kwartale odnotowano kolejny rekord. Zdarza się,

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź