Wcześniejsze ustalenie kapitału początkowego może przyspieszyć otrzymanie emerytury

Z ubiegłorocznych danych NIK wynika, że jeszcze 2 mln Polaków nie ma ustalonego kapitału początkowego. Nie należy zwlekać ze złożeniem wniosku i niezbędnych dokumentów. Wiele firm, które działały przed 1999 r., już nie istnieje, dlatego już teraz należy odszukać dokumentację potwierdzającą staż pracy i wysokość zarobków. Dzięki temu emerytura będzie wyższa, a uzyskanie świadczenia szybsze.

– Ustalenie kapitału początkowego jest bardzo ważne, ponieważ wpływa na wysokość przyszłej emerytury. Osoby, które urodziły się po 1948 roku i pracowały w Polsce przed 1999 rokiem, powinny ten kapitał ustalić. Przede wszystkim nie należy czekać z tym do osiągnięcia wieku emerytalnego. Jeśli zrobią to teraz, w znaczny sposób przyspieszy to i ułatwi późniejsze uzyskanie emerytury – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Szabliński z Departamentu Rent Zagranicznych w Centrali ZUS.

Prawo do ustalenia kapitału początkowego mają osoby, które rozpoczęły pracę przed 1999 rokiem. Wystarczy złożyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego.

– Na stronie internetowej www.zus.pl jest specjalny formularz wniosku o ustalenie kapitału początkowego o symbolu EKP. Należy pobrać i wypełnić ten formularz oraz dołączyć dokumenty potwierdzające zatrudnienie i osiągane wynagrodzenie w Polsce przed 1999 rokiem – wyjaśnia Szabliński.

Do wyliczenia kapitału początkowego, a następnie emerytury potrzebne są m.in. świadectwa pracy lub zaświadczenia od pracodawców, inne dowody o okresach składkowych i nieskładkowych przed 1999 r., dokumenty o zarobkach, zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu wystawiane przez pracodawców na formularzu ZUS Rp-7.

Utrudnione zadanie w odnalezieniu tych dokumentów mogą mieć  osoby, które wyjechały z kraju.

– Już  teraz powinny wystąpić do swoich byłych pracodawców o wydanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,. Mogą wysłać list do pracodawcy o  wydanie formularza ZUS Rp-7 – mówi ekspert ZUS.

O ustalenie kapitału początkowego warto zadbać już dziś. W ten sposób można zapobiec kłopotom z uzyskaniem wszystkich potrzebnych dokumentów. Zakłady pracy są likwidowane, przekształcane. Dokumenty mogą być niekompletne lub trzeba ich poszukać.

– Osoby, których zakłady pracy zlikwidowano, mogą próbować odnaleźć dokumentację płacową i osobową w archiwach przechowujących dokumentację zlikwidowanych zakładów pracy. Na stronie internetowej ZUS jest wyszukiwarka archiwów zlikwidowanych zakładów pracy. Można odszukać, w którym archiwum przechowywane są dokumenty. Można listownie wystąpić o wydanie kopii dokumentów i przesłać je do ZUS – podkreśla Tomasz Szabliński.

Możliwość odnalezienia wszystkich potrzebnych dokumentów bez konieczności wizyt w dawnym zakładzie pracy to ważna informacja zwłaszcza dla osób mieszkających poza granicami Polski. Dla nich taka wizyta wiązałaby się ze znacznymi wydatkami.

Previous Instytucje rządowe na celowniku hakerów
Next Alternatywne spółki inwestycyjne nowością na polskim rynku kapitałowym

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Obrazy do biura – jak wybrać idealny obraz?

Obrazy do biura to ważny element wystroju wnętrza. Przy wyborze odpowiedniego obrazu należy wziąć pod uwagę kilka czynników, takich jak styl, kolorystyka, rozmiar i tematyka. Wybierając obraz do biura, należy

Wiadomości 0 Comments

W jaki sposób ZUS monitoruje pracę przedsiębiorstw?

W zgodzie z obowiązującym prawem ZUS może monitorować przedsiębiorstwa. Zwykle chodzi o przekazywanie płatności i świadczeń dla państwa. Jak wyglądają kontrole? Na jakiej podstawie wybiera się kontrolowane firmy? Na wstępie

Wiadomości 0 Comments

Podnośnik koszowy – gdzie ma on zastosowanie?

Podnośniki koszowe to specjalistyczny sprzęt, z którego korzystają nie tylko firmy z branży budowlanej. Podnośnik koszowy pozwala w bezpieczny sposób wykonać różne prace na wysokościach. Jeżeli jesteś zainteresowany usługami koszem

Wiadomości 0 Comments

W ciągu dwóch lat międzynarodowy koncern ABB zatrudni w Polsce blisko tysiąc pracowników

W związku z dalszym rozwojem kompetencji w obszarach takich jak IT, sprzedaż, rozwój produktu, funkcja wsparcia i R&D ABB szacuje, że w okresie 2015–2018 zwiększy zatrudnienie o około tysiąc osób, do ponad 5 tys. pracowników.

Czy hodowla ślimaków się opłaca?

Obecnie założenie działalności gospodarczej to żaden problem. Jednak osiągniecie sukcesu możliwe jest tylko wtedy, gdy właściciel posiada wiedzę i umiejętności, kapitał początkowy oraz kreatywny pomysł na biznes. Czy hodowla ślimaków

Wiadomości 0 Comments

Pełnomocnik ds. jakości – kluczowa rola w zarządzaniu systemem jakości

W dzisiejszym, dynamicznie rozwijającym się świecie biznesu, utrzymanie wysokiej jakości produktów i usług to priorytet, bez którego trudno myśleć o trwałym sukcesie na rynku. Jednym z kluczowych elementów skutecznego zarządzania

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź