Wiosenny poradnik kredytobiorcy

Wiosenny poradnik kredytobiorcy

Zakup mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Osoby poszukujące własnych „czterech kątów” zwykle decydują się na inwestycję z pomocą kredytu hipotecznego. Chociaż pełen komplet dokumentów potrzebnych do zaciągnięcia tego rodzaju zobowiązania finansowego może osiągnąć nawet rozmiary pokaźnej teczki, procedura nie jest tak skomplikowana, jak się wydaje. Expander podpowiada, w jaki sposób przygotować się do zaciągnięcia kredytu i na co zwrócić uwagę przed wyborem konkretnej oferty.

Nie tylko oprocentowanie

Kredytobiorcy przy wyborze kierują się zwykle wysokością oprocentowania. Należy jednak pamiętać, że jest to zaledwie jeden z wielu parametrów wpływających na ostateczny koszt tego rodzaju zobowiązania finansowego. Aby obiektywnie porównać oferty różnych banków, warto brać pod uwagę łączne koszty kredytu oraz obowiązkowych produktów dodatkowych, którymi mogą być np. konto bankowe, ubezpieczenie na życie, karta kredytowa. – Powszechnym zabiegiem promocyjnym jest obniżenie jednych parametrów kosztem innych. Przykładowo, warunkiem niższej marży może być konieczność zakupu dodatkowego ubezpieczenia. W efekcie może się okazać, że „promocja” będzie bardziej kosztowna niż standardowa oferta w innym banku – mówi Jarosław Sadowski, Expander Advisors.

Jak wynegocjować najkorzystniejsze warunki?

Warto również zaznaczyć, że budowanie zdolności kredytowej warto rozpocząć jak najwcześniej, nawet kilka lat przed złożeniem wniosku o udzielenie pożyczki na mieszkanie. – Jeśli będziemy mogli pochwalić się terminową spłatą dotychczasowych zobowiązań to łatwiej wynegocjujemy korzystne warunki – zaznacza Sadowski. – Warto zadbać o pozytywną historię kredytową zaciągając kredyt na małą sumę (np. kupując na raty sprzęt AGD) i regulując go bez opóźnień. Fakt ten zostanie odnotowany w Biurze Informacji Kredytowej (BIK) i później potwierdzi nasz status wiarygodnego kredytobiorcy – wyjaśnia ekspert.

Aby uzyskać finansowanie trzeba oczywiście posiadać stałe źródło dochodu. Im zarobki są wyższe, tym więcej bank nam pożyczy. Jednak negatywnie na ten parametr wpływają spłacane już kredyty. Dlatego jeśli planujemy kupić mieszkanie przy wsparciu kredytu, a nasze dochody nie są bardzo wysokie, to warto wcześniej zrezygnować z zaciągnięciem zadłużenia na koncie czy karcie kredytowej.

Trzy typy dokumentów

Po wyborze banku kolejnym etapem jest kompletowanie dokumentów potrzebnych do złożenia wniosku kredytowego. Warto zaznaczyć, że każda instytucja ma własne wymagania, które w niektórych punktach istotnie się od siebie różnią. Najczęściej jednak możemy podzielić niezbędne dokumenty na trzy grupy: osobowe, dochodowe oraz te dotyczące nabywanej nieruchomości. Pierwsza pula jest konieczna, aby potwierdzić tożsamość osoby starającej się o kredyt. Najczęściej jest to dowód osobisty, choć niektóre banki mogą wymagać dodatkowo paszportu lub prawa jazdy. W zależności od stanu cywilnego, można spodziewać się również konieczności okazania potwierdzenia rozdzielności majątkowej lub prawomocnego wyroku sądu potwierdzającego rozwód.

Kolejnym etapem będzie przygotowanie zaświadczenia o dochodach. – Zależnie od banku i źródła dochodu, będziemy musieli wykazać wysokość dochodów za ostatnie 3, 6 lub 12 miesięcy. Najwięcej dokumentów muszą zebrać osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. W ich przypadku mogą być wymagane: decyzja o nadaniu numeru NIP, REGON, wpis do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o odprowadzonym podatku za rok poprzedni, o niezaleganiu z bieżącymi należnościami oraz oświadczenie o dochodach – wylicza Sadowski.

Trzecia grupa wymaganych przez bank dokumentów dotyczy nabywanego mieszkania lub domu. Niezbędny plik zaświadczeń zależy przede wszystkim od samej nieruchomości, m.in. od tego, czy kupowana jest na rynku pierwotnym, czy wtórnym budowana przez kredytobiorcę. Może to być np. odpis z księgi wieczystej, przedwstępna umowa zakupu, akt notarialny potwierdzający prawo własności lub wypis lub wyrys z ewidencji gruntów. – Przy kompletowaniu dokumentów należy zwrócić szczególną uwagę na ich okres ważności. Banki zastrzegają np. że odpis z księgi wieczystej nie może być starszy niż 3 miesiące. Jeśli przekroczymy termin, wniosek kredytowy będzie niepełny i w efekcie cała procedura może się znacznie wydłużyć – przestrzega ekspert.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Obligacyjne konwenanty
Next Odważ się... na pierwszy krok!

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Sektor MSP docenia zalety długoterminowego wynajmu samochodów

Wynajem długoterminowy notuje w Polsce stały rozwój. Na korzystanie z samochodów w ramach tego rodzaju usług decydują się zwłaszcza mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów

Wiadomości 1Comments

„Misie” łapią wiatr w żagle

O poprawiającym się sentymencie inwestorów do segmentu małych i średnich spółek w kontekście silnie rosnących napływów rozmawiamy z Maciejem Kikiem, zarządzającym funduszami akcji Union Investment TFI. Od jakiegoś czasu małe

Wiadomości 0 Comments

Nowy Dyrektor Zarządzający TransferGo

Do Zespołu TransferGo, lidera wśród firm oferujących międzynarodowe przelewy online, dołączył Orkun Eti, który objął stanowisko Dyrektora Zarządzającego TransferGo w Niemczech.  Orkun Eti będzie odpowiedzialny za prowadzenie biura TransferGo w

Wiadomości 8 komentarzy

Zmarł Jan Kulczyk

W wieku 65 lat zmarł Jan Kulczyk, jeden z największych polskich przedsiębiorców – poinformował Kulczyk Holding. Wspominamy polskiego przedsiębiorcę, filantropa, jednego z najbogatszych Polaków. Okrągły Stół Polskiego Sportu przedstawił rekomendacje dotyczące strategii,

Wiadomości 3 komentarze

Rośnie polski rynek materiałów budowlanych

Krajowy rynek materiałów budowlanych prężnie się rozwija i staje się coraz bardziej nowoczesny. Pod tym względem jest porównywany do dojrzałego rynku zachodnich sąsiadów. Niektóre segmenty są mniejsze niż kilkanaście lat temu,

Wiadomości 0 Comments

Na e-zwolnieniach lekarskich zyskują pracownicy, firmy i ZUS

Z 2 mln zwolnień lekarskich, które co miesiąc wpływają do ZUS-u, nawet 12 proc. jest wystawianych bezzasadnie. E-zwolnienia pomogą szybciej skontrolować zwolnienie. Szacuje się, że oszczędności z tytułu efektywniejszej kontroli sięgną

1 Comment

  1. milena
    05 lutego, 15:11 Reply
    Kredyt to jest najgorsze co może być. Niestety nie można czasem inaczej i trzeba zaciągnąć zobowiązanie.

Zostaw odpowiedź