Wiosenny poradnik kredytobiorcy
Zakup mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. Osoby poszukujące własnych „czterech kątów” zwykle decydują się na inwestycję z pomocą kredytu hipotecznego. Chociaż pełen komplet dokumentów potrzebnych do zaciągnięcia tego rodzaju zobowiązania finansowego może osiągnąć nawet rozmiary pokaźnej teczki, procedura nie jest tak skomplikowana, jak się wydaje. Expander podpowiada, w jaki sposób przygotować się do zaciągnięcia kredytu i na co zwrócić uwagę przed wyborem konkretnej oferty.
Nie tylko oprocentowanie
Kredytobiorcy przy wyborze kierują się zwykle wysokością oprocentowania. Należy jednak pamiętać, że jest to zaledwie jeden z wielu parametrów wpływających na ostateczny koszt tego rodzaju zobowiązania finansowego. Aby obiektywnie porównać oferty różnych banków, warto brać pod uwagę łączne koszty kredytu oraz obowiązkowych produktów dodatkowych, którymi mogą być np. konto bankowe, ubezpieczenie na życie, karta kredytowa. – Powszechnym zabiegiem promocyjnym jest obniżenie jednych parametrów kosztem innych. Przykładowo, warunkiem niższej marży może być konieczność zakupu dodatkowego ubezpieczenia. W efekcie może się okazać, że „promocja” będzie bardziej kosztowna niż standardowa oferta w innym banku – mówi Jarosław Sadowski, Expander Advisors.
Jak wynegocjować najkorzystniejsze warunki?
Warto również zaznaczyć, że budowanie zdolności kredytowej warto rozpocząć jak najwcześniej, nawet kilka lat przed złożeniem wniosku o udzielenie pożyczki na mieszkanie. – Jeśli będziemy mogli pochwalić się terminową spłatą dotychczasowych zobowiązań to łatwiej wynegocjujemy korzystne warunki – zaznacza Sadowski. – Warto zadbać o pozytywną historię kredytową zaciągając kredyt na małą sumę (np. kupując na raty sprzęt AGD) i regulując go bez opóźnień. Fakt ten zostanie odnotowany w Biurze Informacji Kredytowej (BIK) i później potwierdzi nasz status wiarygodnego kredytobiorcy – wyjaśnia ekspert.
Aby uzyskać finansowanie trzeba oczywiście posiadać stałe źródło dochodu. Im zarobki są wyższe, tym więcej bank nam pożyczy. Jednak negatywnie na ten parametr wpływają spłacane już kredyty. Dlatego jeśli planujemy kupić mieszkanie przy wsparciu kredytu, a nasze dochody nie są bardzo wysokie, to warto wcześniej zrezygnować z zaciągnięciem zadłużenia na koncie czy karcie kredytowej.
Trzy typy dokumentów
Po wyborze banku kolejnym etapem jest kompletowanie dokumentów potrzebnych do złożenia wniosku kredytowego. Warto zaznaczyć, że każda instytucja ma własne wymagania, które w niektórych punktach istotnie się od siebie różnią. Najczęściej jednak możemy podzielić niezbędne dokumenty na trzy grupy: osobowe, dochodowe oraz te dotyczące nabywanej nieruchomości. Pierwsza pula jest konieczna, aby potwierdzić tożsamość osoby starającej się o kredyt. Najczęściej jest to dowód osobisty, choć niektóre banki mogą wymagać dodatkowo paszportu lub prawa jazdy. W zależności od stanu cywilnego, można spodziewać się również konieczności okazania potwierdzenia rozdzielności majątkowej lub prawomocnego wyroku sądu potwierdzającego rozwód.
Kolejnym etapem będzie przygotowanie zaświadczenia o dochodach. – Zależnie od banku i źródła dochodu, będziemy musieli wykazać wysokość dochodów za ostatnie 3, 6 lub 12 miesięcy. Najwięcej dokumentów muszą zebrać osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. W ich przypadku mogą być wymagane: decyzja o nadaniu numeru NIP, REGON, wpis do ewidencji działalności gospodarczej, zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o odprowadzonym podatku za rok poprzedni, o niezaleganiu z bieżącymi należnościami oraz oświadczenie o dochodach – wylicza Sadowski.
Trzecia grupa wymaganych przez bank dokumentów dotyczy nabywanego mieszkania lub domu. Niezbędny plik zaświadczeń zależy przede wszystkim od samej nieruchomości, m.in. od tego, czy kupowana jest na rynku pierwotnym, czy wtórnym budowana przez kredytobiorcę. Może to być np. odpis z księgi wieczystej, przedwstępna umowa zakupu, akt notarialny potwierdzający prawo własności lub wypis lub wyrys z ewidencji gruntów. – Przy kompletowaniu dokumentów należy zwrócić szczególną uwagę na ich okres ważności. Banki zastrzegają np. że odpis z księgi wieczystej nie może być starszy niż 3 miesiące. Jeśli przekroczymy termin, wniosek kredytowy będzie niepełny i w efekcie cała procedura może się znacznie wydłużyć – przestrzega ekspert.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Tissot – zegarki ze sportowym DNA
Nie ma chyba drugiej takiej manufaktury zegarmistrzowskiej ze Szwajcarii, która by była tak mocno związana ze sportem. Choć w palecie producenta z Le Locle nie brak także zegarków klasycznych, to
Biurokracja jednym z głównym hamulców polskiego wzrostu gospodarczego. Uderza przede wszystkim w małe i średnie firmy
Ograniczenie biurokracji i zmiana struktury eksportu są konieczne do utrzymania rozwoju gospodarczego w kolejnych latach. To szczególnie ważne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które są mocno obciążone podatkami. Bez redukcji ograniczeń biurokratycznych w sytuacji kończącego
Trzy czwarte Polaków korzystających z bankowości mobilnej nie wyobraża sobie bez niej życia
Polacy polubili bankowość mobilną. Ponad połowa badanych twierdzi, że w przyszłości to będzie ich główny sposób kontaktu z bankiem. Przyczyniają się do tego wygoda, bezpieczeństwo mobilnych aplikacji i powszechność smartfonów z dostępem do internetu. Za pomocą
Prawa autorskie w zawodzie dziennikarza
Dziennikarz ze względu na charakter wykonywanej pracy jest często narażony na naruszenie praw autorskich. Osoba wykonująca ten zawód powinna dokładać wszelkich starań, by uniknąć takich oskarżeń. Prawa i obowiązki reportera
Czy przedsiębiorcy zarabiają dużo?
Wielu pracowników dużych firm i korporacji planuje założenie własnej działalności gospodarczej. Przyczyn takiego rozwoju zawodowego jest kilka. Aczkolwiek zazwyczaj najbardziej ceniona jest niezależność decyzyjna i finansowa. Ile zarabia zwykły właściciel?
10 powodów dla których warto używać managera haseł
Dlaczego powinniśmy używać managera haseł? Dlatego, że w obecnym świecie mamy dziesiątki, jeśli nie setki kont potworzonych w różnych serwisach. Posiadanie jednego hasła do nich wszystkich jest zwyczajnie nierozważne. Po

1 Comment
milena
05 lutego, 15:11