Wrocław trzecim największym rynkiem deweloperskim w kraju
Pod względem sprzedaży i oferty mieszkań Wrocław jest trzecim największym rynkiem deweloperskim w kraju. Jak wynika z danych Centrum AMRON, średnia cena za 1 mkw. kształtuje się w okolicach 5,5 tys. zł i od wielu kwartałów pozostaje w miarę stabilna. Podobnie jak preferencje klientów. Ponad połowa sprzedanych mieszkań to dwu- lub trzypokojowe lokale mieszczące się w metrażu 40–60 mkw.
Z danych Centrum AMRON wynika, że najmniejsze lokale – poniżej 40 mkw. – stanowiły w ostatnich trzech latach ok. 15 proc. obrotu.
– Nie obserwujemy zmian w preferencjach osób nabywających mieszkania – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bartosz Kuźniar, prezes zarządu działającego we Wrocławiu Lokum Deweloper. – Nadal najczęściej wybierane są małe lokale, o powierzchniach od 40 do 60 mkw., z większą liczbą pokoi na mniejszym metrażu. Nie sądzę, aby ta sytuacja się szybko zmieniła. Musiałaby znacznie wzrosnąć zasobność finansowa Polaków, czego na razie się nie spodziewamy.
Według niego uruchamiany właśnie rządowy program wsparcia rodzin wielodzietnych „Rodzina 500 plus” nie wzmocni znacząco popytu na mieszkania.
– Trzeba pamiętać o tym, że szczególnie w dużych miastach sporą część klientów stanowią jednak osoby bezdzietne i single. Niekoniecznie więc rządowy projekt będzie wspierał budownictwo – wyjaśnia Bartosz Kuźniar.
Wrocław jest trzecim rynkiem w Polsce pod względem oferty deweloperskiej – wynika z danych Reas. W ubiegłym roku liczba mieszkań oferowanych do sprzedaży wzrosła o 4 proc.
– Odnotowaliśmy w zeszłym roku wzrost sprzedaży mieszkań o 37 proc. Ten rynek się dalej świetnie rozwija. Ceny mieszkań są w zasadzie na stabilnym poziomie, nieco rosną, ale to nie jest duży wzrost. Dla nas, jako że jest to nasz podstawowy rynek, są to bardzo dobre wiadomości – podkreśla prezes Lokum Deweloper.
Z danych AMRON wynika, że w latach 2013–2015 kwartalne wahania cen nie przekroczyły 3 proc. Średnia całkowita cena nowego mieszkania wzrosła w ciągu trzech lat z poziomu 289 206 zł (I kw. 2013) do 313 605 zł (IV kw. 2015). Średnia cena transakcyjna na koniec ubiegłego roku wynosiła ok. 5,5 tys. zł za mkw. W dzielnicy Stare Miasto 1 mkw. nowego mieszkania kosztuje ponad 6,7 tys. zł, w Śródmieściu – ok. 6,3 tys. zł, a w dzielnicy Krzyki – ponad 5,8 tys. zł. Fabryczna i Psie Pole są tańsze – tu 1 mkw. kosztuje mniej niż 5,5 tys. zł
– Mamy przekonanie, że to, co wytwarzamy, czyli mieszkania w centrum miasta o podwyższonym standardzie, to jest właśnie produkt, który jest najbardziej oczekiwany. Zapewnia on pełen komfort zamieszkiwania w centrum z dostępem do kultury, sztuki, do możliwości edukacyjnych dla dzieci – mówi Kuźniar.
Jak podkreśla, deweloperzy wciąż korzystają z niskich stóp procentowych. Popyt na mieszkania napędzają bowiem osoby, które kupują je w celach inwestycyjnych.
– Myślę, że ta sytuacja się utrzyma. Sprzedaż napędza fakt, że z wynajmu mieszkań można uzyskać wysoki zwrot i to, że koszt kredytowania tego mieszkania jest dzisiaj bardzo niski i pewnie tak będzie w kolejnych jeszcze kwartałach – mówi Bartosz Kuźniar,
Jak wynika z analizy firmy Reas w całym 2015 roku na sześciu największych polskich rynkach (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań, Łódź) deweloperzy sprzedali ponad 51,8 tys. mieszkań. Rok wcześniej było ich 43 tys. O ponad 4 tys. wzrosła też rok do roku liczba mieszkań wprowadzonych do sprzedaży, osiągając poziom 51,9 tys. Lokali dostępnych w sprzedaży pod koniec grudnia 2015 roku było 48,7 tys.
Może to Ci się spodoba
40 proc. polskich seniorów chce inwestować w rozwój osobisty
Młodzi Polacy nie dostrzegają zmieniających się potrzeb seniorów. Zdecydowana większość z nich uważa, że marzeniem ich rodziców na emeryturze jest opieka nad wnukami, praca w ogródku lub spędzanie czasu na rozwiązywaniu krzyżówek. Tymczasem
Opakowania styropianowe – do czego najlepiej się sprawdzą?
Opakowania styropianowe-niestandardowe rozwiązania w zakresie ochrony w transporcie Dzisiaj mniej standardowe opcje zapewniające ochronę produktu podczas pakowania i transportu, określonych wrażliwych produktów, które łatwo można uszkodzić, gdy faktycznie zastosujemy odpowiednie
Organizujemy udany event! Jak wybrać profesjonalną agencję eventową?
Eventy firmowe to bardzo ważne narzędzie marketingowe, z którego regularnie korzystać decyduje się coraz więcej polskich firm. Eventy pozwalają na prezentację nowych produktów i usług, ułatwiają nawiązywanie nowych, intratnych kontaktów
Internet rzeczy i sztuczna inteligencja mogą napędzić polską gospodarkę
Rozwój technologii internetu rzeczy czy sztucznej inteligencji będzie mieć fundamentalne znaczenie dla gospodarki Polski w najbliższym czasie – wynika z raportu Instytutu Sobieskiego. Polskie firmy – ze względu na wykwalifikowane kadry – mają
Bank przyszłości będzie w telefonie klienta
Digitalizacja to priorytet polskiego sektora bankowego. Pod względem dojrzałości cyfrowej, zarówno w kanale mobilnym, jak i online, polskie banki plasują się w europejskiej czołówce. Rywalizacja z fintechami sprawia, że aby utrzymać klientów, muszą inwestować
Tylko 15 proc. firm podejmuje działania związane z wdrożeniem nowych przepisów dotyczących danych osobowych
Duża część przedsiębiorców wie o unijnych zmianach przepisów w zakresie ochrony danych osobowych. Co trzecia firma nie ma jednak świadomości, ile czasu przewidziano na dostosowanie się do nowych regulacji, a jedynie 15 proc.
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post