250 mln zł gwarancji na rozwój innowacyjnych technologii dla mikro-, małych i średnich firm

Do końca grudnia mikro-, małe i średnie firmy mogą się ubiegać o gwarancje kredytowe na wdrażanie innowacji. Budżet programu wynosi 250 mln zł, co pozwoli na uruchomienie kredytów w wysokości blisko 420 mln zł. Tego typu instrumenty będą się cieszyć coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorstw. W Europie Zachodniej około 15 kredytów na 100 jest udzielanych z poręczeniem czy gwarancją. W Polsce ich udział jest znacznie niższy.

– Zgodnie z oczekiwaniami przedsiębiorców stworzyliśmy fundusz gwarancyjny wspierający rozwój innowacyjności, nowych technologii oraz ich wdrożeń w małych i średnich firmach – mówi agencji Newseria Biznes Jacek Szugajew, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). – Żeby skorzystać z naszego wsparcia oprócz standardowych kryteriów w ramach pomocy de minimis wystarczy spełnić tylko jeden z siedmiu dodatkowych warunków.

Wśród tych warunków jest m.in. zgłoszenie do ochrony patentowej wynalazku lub wzoru użytkowego, prowadzenia działalności w parku technologicznym, czy wykorzystanie w ostatnich trzech latach grantu, pożyczki czy gwarancji w ramach programów wspierających badania i rozwój.

– Można też udokumentować, że w jednym z ostatnich trzech lat przynajmniej 10 proc. kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa zostało przeznaczonych na działalność badawczo-rozwojową – wyjaśnia Jacek Szugajew. – W przypadku przedsiębiorstw, które nie mają jeszcze historii, 10 proc. dotyczy roku bieżącego, w którym rozpoczęły działalność.

Gwarancja zabezpiecza 60 proc. wartości kredytu, a jej wysokość nie może przekroczyć 3,5 mln zł. W sumie do końca grudnia firmy mogą uzyskać 250 mln zł gwarancji, co powinno uruchomić akcję kredytowej w wysokości 416 mln zł. Gwarancje na innowacje pozwolą BGK przetestować pilotażowo mechanizm przed uruchomieniem Funduszu Gwarancyjnego ze środków programu Inteligentny Rozwój z perspektywy 2014–2020.

To, czym szczególnie zachęcamy i co odróżnia program BGK od pomocy de minimis, jest brak prowizji za gwarancję oraz bardzo proste formuły ubiegania się o tego rodzaju wsparcie – przekonuje Jacek Szugajew. – Każdy przedsiębiorca może się zgłosić do jednego z dziesięciu banków komercyjnych uczestniczących w programie. Z grupami zrzeszonymi wokół banków spółdzielczych takich placówek jest jeszcze więcej.

Jak wynika z badań BGK, przedsiębiorcy bardzo pozytywnie oceniają mechanizm gwarancji kredytowych. Pozwalają one skorzystać z kredytów zarówno inwestycyjnych, jak i na wsparcie bieżącej działalności.

Gwarancje dla innowacyjnych firm to kolejny instrument BGK uruchomiony w celu wspierania przedsiębiorczości. Należą do nich także gwarancje w ramach programu COSME oraz gwarancje de minimis.

Propozycje instrumentów BGK, Polskiego Funduszu Rozwoju, Funduszu Ekspansji Zagranicznej czy KUKE tworzą instrumentarium, które może dobrze służyć firmom. Ale musimy te instrumenty nie tylko nazwać, lecz także ustabilizować zarządzanie nimi, żeby sytuacji, w których zmieniają się reguły, było stosunkowo niewiele i tylko wtedy, kiedy jest to niezbędne. Dla przedsiębiorczości i dla banków stabilność ma ogromne znaczenie – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Jak podkreśla, w wielu krajach europejskich system poręczeń i gwarancji jest konieczny do tego, żeby firmy mogły wprowadzić nowe rozwiązania i technologie. Poprawia bowiem dostęp do finansowania bankowego.

– Tego typu systemy poręczeń i gwarancji w perspektywie 2020 roku powinny ulec istotnemu wzmocnieniu. W wielu krajach Europy Zachodniej co dziesiąty kredyt, a bywa nawet, że 15 kredytów na 100, jest udzielany z pewnym komponentem poręczeniowo-gwarancyjnym, w Polsce ten pułap jest znacznie niższy – wyjaśnia Krzysztof Pietraszkiewicz.

Zdaniem prezesa ZBP przestrzeń do rozwijania współpracy pomiędzy klientami a bankami w Polsce jest znacząca, szczególnie uwzględniając niski poziom ubankowienia.

Jeśli porównamy fundusze własne do PKB, to pod tym względem zajmujemy 4.–5. miejsce od końca w całej Unii Europejskiej. Jeśli porównamy poziom oszczędności zgromadzonych w bankach do PKB, to także zajmujemy jedno z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej. Również pod względem wielkości kredytu udzielanego przez polskie banki dla przedsiębiorstw – wymienia Krzysztof Pietraszkiewicz.

Previous Potencjalne kłopoty budżetowe mogą wpłynąć na obniżenie przez agencję Moody's ratingu Polski
Next PKP Energetyka i Koleje Ukraińskie chcą wspólnie zdobywać kontrakty na zagranicznych rynkach, głównie na Wschodzie

Może to Ci się spodoba

Firma 1Comments

Zaostrza się konkurencja na rynku hotelowym

Polski rynek hotelowy jest w fazie boomu. Tylko w ubiegłym roku liczba noclegów zwiększyła się o 7 proc. W dużych miastach, takich jak Warszawa czy Gdańsk, oraz popularnych kurortach turystycznych powstaje wiele nowych inwestycji,

Firmy coraz więcej inwestują. Leasing maszyn i urządzeń może w I połowie roku wzrosnąć nawet o 20 proc.

Ubiegły rok był bardzo udany dla branży leasingowej, która odnotowała blisko 16-proc. wzrost. Największe ożywienie było obserwowane w segmencie lekkich pojazdów osobowych i dostawczych oraz maszyn i urządzeń. Ten ostatni segment wykazuje też znaczącą dynamikę

Co to jest system erp i czemu warto go wdrozyć

Oprogramowanie ERP to innowacyjne rozwiązania informatyczne, pomagające prowadzić firmę i zarządzać wszystkimi jej obszarami. Na usługę wdrożenia ERP w swoim przedsiębiorstwie decyduje się coraz więcej podmiotów. Od dużych zakładów pracy,

Biznes przestawia się na obieg zamknięty. Nawet niewielkie zmiany w łańcuchu dostaw mogą przynieść firmom wielomilionowe oszczędności

Polskie firmy są dopiero na początku drogi do zrównoważonego rozwoju, ale przykładają do niego coraz większą wagę, co wymusza m.in. presja regulacyjna oraz rosnące oczekiwania ze strony klientów, inwestorów i partnerów biznesowych. – Aby

Mała firma 1Comments

Przeciętna polska firma przepłaca za prąd co najmniej 10-15 proc.

Polscy mali i średni przedsiębiorcy marnują prąd przez nieodpowiednie oświetlenie, ogrzewanie i zbędną pracę maszyn. Tym samym zwiększają swoje koszty średnio o 10-15 proc. Inwestycje służące obniżeniu zużycia energii zwracają się nawet wcześniej niż

Tekstylia, czyli odzież do promocji swojej marki!

Gadżety reklamowe to popularna i chętnie wykorzystywana metoda promocji marki. Decydują się na nią zarówno niewielkie, jak i duże przedsiębiorstwa. Długopisy czy smycze z logo firmy pojawiają się na wszelkiego

1 Comment

  1. Tadeusz Korach
    12 września, 13:19 Reply
    Gwarancje takie to jest krok naprzód, aczkolwiek trzeba powiedzieć, że jednak jest to kredyt, który trzeba spłacić. Polskie firmy borykają się z brakami finansowymi w ogóle. Oczywiście zawsze można powiedzieć, że lepszy rydz...

Zostaw odpowiedź