Rozmowa kwalifikacyjna – jak ją poprowadzić?
Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną wielu osobom kojarzy się z końcem ich problemów z zatrudnieniem. Oznacza to przecież, że ich dokumenty aplikacyjne zostały odebrane jako atrakcyjne. Teraz należy jedynie pokonać kandydatów również ubiegających się o interesujące stanowisko, potem zaś można już planować, na co wyda się pierwszą wypłatę. Niestety, w rozmowach takich uczestniczy często przynajmniej kilkunastu potencjalnych pracowników, konkurencja jest więc spora. Jak zatem przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną w sposób dający nam pewność, że uda się wywrzeć naprawdę dobre wrażenie na osobach decyzyjnych? Kilka sprawdzonych porad z pewnością sprawi, że zadanie to stanie się łatwiejsze.
Po pierwsze – potrenuj mówienie o własnych osiągnięciach i umiejętnościach
Rozmowy kwalifikacyjne nie są prowadzone po to, aby zestresować kandydata na dane stanowisko. Ich celem nie jest też udowodnienie osobom pojawiającym się na nich, że niczego nie wiedzą i nie mają szans na karierę. Osoby rozmawiające z kandydatami mają przeważnie jeden cel – muszą ustalić, w jaki sposób potencjalny pracownik sprawdzi się na stanowisku, o które się ubiega. W dobrym przygotowaniu się do spotkania pomocne okazuje się więc… zapoznanie się z ofertą pracy. Przeważnie zawiera ona informacje na temat oczekiwań, jakie ma się wobec kandydatów oraz obowiązków, jakim muszą oni umieć sprostać. Tak bardzo nielubiane pytanie o silne i słabe strony ma więc na celu nie obnażenie niekompetencji, ale ustalenie, czy kandydat ma umiejętności, które sprawią, że wyzwania, na jakie będzie natrafiać, nie przerosną go. Przygotowanie się do niego nie jest wcale trudne, choć wymaga chwili refleksji. Jeszcze przed rozmową dobrze jest więc zastanowić się nad tym, co do tej pory udało się zrobić w życiu zawodowym, jakie metody zostały wykorzystane i jaki był efekt podejmowanych wysiłków.
Po drugie – sprawdź, do jakiej firmy aplikujesz
Choć informacja ta może wydawać się szokująca, bardzo często nawet świetnie przygotowani kandydaci są robią bardzo niekorzystne wrażenie wykazując się ignorancją w zakresie wiedzy na temat firmy zainteresowanej ich zatrudnieniem. Wiele osób nie tylko nie sprawdza jej historii, ale nie wie nawet, czym zajmuje się przyszły pracodawca. Znajomość oczekiwań dotyczących konkretnego stanowiska jest bardzo ważne, żadna firma nie działa jednak w próżni. Trudno być dobrym pracownikiem nie znając specyfiki branży i nie będąc w stanie odpowiedzieć na pytanie o to, z jakimi klientami będzie się miało do czynienia decydując się na zatrudnienie. Oczywiście, nikt nie wymaga znajomości struktury przedsiębiorstwa począwszy od najwyższego aż po najniższy szczebel. Nie oznacza to jednak, że szkoda poświęcić chwilę czasu na sprawdzenie, kto jest prezesem firmy i jakie cele stawia sobie ona w przyszłości.
Po trzecie – nie bój się pytać
Pod koniec rozmowy kwalifikacyjnej zwykle nadchodzi czas na zadanie pytania członkom komisji odpowiedzialnej za rekrutację. Wiele osób sprawia wówczas wrażenie zaskoczonych. Niesłusznie. To typowa procedura, warto więc zastanowić się nad tym, w jaki sposób wykorzystać tę część spotkania. Co do zasady, nie ma złych pytań, jeśli więc jakiś aspekt związany z przyszłym zatrudnieniem nas interesuje, nie powinniśmy wstrzymywać się z zapytaniem o niego. Dobrze jest pytać o możliwości rozwoju, działalność ukierunkowaną na integrowanie pracowników i szansę na wprowadzanie innowacji. Firma, w której chcemy pracować powinna być też tą, w której będziemy się dobrze czuli, a jak zyskać pewność, że jest to praca dla nas, jeśli nie poprzez odpowiednio zadane pytania?
Może to Ci się spodoba
W branży transportowej brakuje pracowników
Niedobór pracowników występuje zarówno w transporcie samochodowym, jak i kolejowym czy lotniczym. – Każdy z tych sektorów boryka się z deficytem osób o określonych kompetencjach. Ponad połowa osób pracujących w transporcie ukończyła 50. rok życia i myśli o przejściu
Transformacja rynku pracy przyspiesza. Aktywne uczenie i elastyczność będą jednymi z kluczowych kompetencji przyszłości
– Szybka cyfryzacja i rozwój koncepcji przemysłu 4.0 wymuszają nabywanie nowych umiejętności w obszarach takich jak nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, robotyzacja czy analiza danych. Jednocześnie, wraz z postępującą automatyzacją, na znaczeniu zyskują kompetencje miękkie, w których
Zmiany w procesie zatrudniania niepełnosprawnych pracowników
Od 2013 roku wzrosła wysokość dodatku, jaki uzyskują pracodawcy dający zatrudnienie niepełnosprawnym. Istotne w tej kwestii jest, by przekazywać zapłatę bezpośrednio na rachunek bankowy podwładnego. W innym przypadku przedsiębiorca nie
Czy zatrudniony może pracować w święta?
Święta ustawowo wolne od pracy powinny być równoznaczne z dniem wolnym dla każdego pracownika. Jeśli właściciel przedsiębiorstwa chce otworzyć swój biznes może to zrobić, jednak musi samodzielnie objąć stanowisko pracy
Jak zaplanować pracę dla zastępcy na czas naszego urlopu?
To zrozumiałe, że pracownik, który cały rok sumiennie pracuje, przynajmniej raz do roku potrzebuje dłuższej przerwy i liczy na zasłużony urlop. Zanim jednak rozpoczniemy relaks na wczasach, a praca stanie się
Ponad połowa firm w Polsce musi ograniczać inwestycje przez braki kadrowe
Problemy z pozyskiwaniem pracowników, a z drugiej strony rosnący popyt na wykwalifikowane kadry zaostrzają konkurencję między pracodawcami, napędzają wzrost płac i wymuszają większe skupienie na obszarze employer brandingu. Ten przestał już być dla firm
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post