Firmy chętnie badają doświadczenia konsumentów dotyczące produktów lub usług. Lekceważą jednak ich negatywne opinie

Firmy chętnie badają doświadczenia konsumentów dotyczące produktów lub usług. Lekceważą jednak ich negatywne opinie

Mimo że firmy chętnie inwestują w monitorowanie i analizowanie doświadczeń nabywców swoich produktów i usług, to większość z nich nie podejmuje żadnych działań w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości – wynika z globalnego badania firmy IFS. Przedsiębiorcy tracą w ten sposób szanse na zwiększenie swoich przychodów. Lekceważenie uwag konsumentów jest o tyle groźne, że chętnie dzielą się oni swoimi opiniami w internecie i wśród znajomych. Łatwo też rezygnują z usług i produktów danej firmy, jeśli mają negatywne doświadczenia.

– Każdy z nas jest klientem i każdy ma bezpośrednie doświadczenia z zakupem i z korzystaniem z produktów. Firma IFS przeprowadziła badania, w których okazało się, że 80 proc. firm zwraca na to uwagę, ale tylko 1/3 menedżerów dostrzega to jako problem. Najciekawsze jest to, że tylko 15 proc. robi z tym cokolwiek i próbuje usprawniać procesy – informuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Marek Głazowski, prezes zarządu IFS na region Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.

W ramach badania IFS przepytano w tej kwestii kilka tysięcy menedżerów z Wielkiej Brytanii, USA, Australii, Francji, Niemiec i Skandynawii. Byli to przedstawiciele firm z różnych branż i o różnej wielkości. Jednocześnie ankiety przeprowadzono wśród kilku tysięcy konsumentów w tych krajach. Z badania przeprowadzonego w lutym wynika, że dwie trzecie firm inwestuje rocznie ponad 250 tys. dol. w ocenę zadowolenia swoich klientów, różnego typu ankiety i przeglądy. Mimo to 82 proc. z nich nie było w stanie podać jednego przykładu uporządkowanego obszaru w zakresie customer experience. Eksperci IFS podkreślają, że przypomina to tapetowanie popękanej ściany.

– Aby poprawić poziom doświadczenia klienta, niejednokrotnie należy przekomponować organizację, zmienić procesy, zapewnić właściwą dostawę towaru – wymienia Marek Głazowski. – Jedna czwarta klientów po pierwszym negatywnym doświadczeniu nie chce mieć nic wspólnego z daną marką czy produktem. Klienci bardzo chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami na temat marki, na temat produktu, na temat usług. Ponad połowa bardzo chętnie wyraża swoją opinię. 

Emocje klientów są kluczowym elementem powodzenia w biznesie. Firmy zdają sobie z tego sprawę i przykładają dużą wagę do tego, aby na bieżąco to monitorować. W całym procesie zakupowym jest wiele elementów, w których można klienta zachwycić albo rozczarować. Kluczowy problem polega na tym, że firmy w niedostateczny sposób reagują na negatywne sygnały. Wyniki badania w tym wymiarze są jednoznaczne: 29 proc. menedżerów zgłasza problemy, ale nie podejmuje działań, by poprawić sytuację, 18 proc. menedżerów deklaruje, że są zbyt zajęci, żeby chociaż zgłosić zauważone problemy, a zaledwie 15 proc. przyznaje, że działało z wyprzedzeniem, by zapobiec takim trudnościom.

 Doświadczenia klienta, dobre lub złe, bezpośrednio przekładają się na wyniki firmy. W związku z tym należy usprawniać procesy i zmieniać organizację firmy, tak żeby można było o to bezpośrednio zadbać – podkreśla prezes IFS.

Ma to szczególne znaczenie w dobie pandemii, kiedy konsumenci zaczęli większą wagę przykładać do tego, na co i ile wydają.

– W czasie lockdownów jeszcze bardziej uwypuklił się element dotyczący dbania o pojedynczego klienta i jego doświadczenie w całym procesie: od nabycia produktu poprzez cały okres korzystania z niego. Dużym wsparciem są odpowiednie systemy informatyczne – mówi Marek Głazowski.

Jak podkreśla, technologia istotnie pozwala podnieść poziom doświadczeń klienta. Służą temu m.in. zaawansowane aplikacje zaprojektowane pod kątem budowania jakości serwisu, koordynowania pracowników, procesów sprzedaży i obsługi klienta.

Previous Restauratorzy szukają szans na odbicie po wielomiesięcznym zamknięciu. Rosnąca inflacja i zadłużenie wywołały wzrost cen w gastronomii
Next Prawie połowa Polaków chce żyć bardziej ekologicznie, nawet jeśli oznacza to wyrzeczenia. Proekologicznego podejścia oczekują również od firm

Może to Ci się spodoba

Zakładam firmę 0 Comments

Z jakiego powodu przedsiębiorcy piszą biznesplany?

Każdy przyszły przedsiębiorca musi pomyśleć o stworzeniu biznesplanu, żeby przeanalizować wydatki, prognozowane zyski, konkurencyjne firmy oraz prawdopodobieństwo niepowodzenia. Jest to świetne rozwiązanie dla początkujących, ale pomocne także dla starszych przedsiębiorców.

Zakładam firmę 4 komentarze

Co zrobić, aby otworzyć ogródek piwny?

Większość właścicieli restauracji oraz barów poszukuje sposobów na zdobycie dodatkowych klientów. W okresie letnim doskonale sprawdza się ogródek piwny. Jednak, żeby go postawić należy posiadać pozwolenie. Gdzie ubiegać się o

Zakładam firmę 0 Comments

Warunki prowadzenia biura rachunkowego

Wykonanie wymagań, jakie powinno się spełnić, aby zdobyć zezwolenie na otworzenie biura rachunkowego wcale nie jest łatwym przedsięwzięciem. Wymogi te są precyzyjnie określone i opierają się na uzyskaniu licencji Ministra

Zakładam firmę 2 komentarze

Jak powinien wyglądać dobry biznesplan?

Młody przedsiębiorca, który planuje otworzyć własną firmę, powinien przygotować profesjonalny i rzetelny biznesplan. Nie funkcjonują jednak żadne zasady, które regulowałyby kwestię. Dlatego też większość punktów może opracować świeżo upieczony właściciel.

Zakładam firmę 0 Comments

Plusy i minusy otwarcia kawiarenki internetowej

Kawiarenki internetowe swoje triumfy świeciły w czasach, kiedy dostęp do internetu był stanowczo ograniczony. Fakt ten jednak nie przekreśla powodzenia sukcesu i daje nadzieję na dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa w czasach

Zakładam firmę 0 Comments

Dlaczego warto pisać biznesplan?

Stworzenie biznesplanu pozwala nam na rzetelne przemyślenie rentowność planowanej aktywności gospodarczej. Dodatkowo na jego podstawie można pozyskać inwestorów, którzy pomogą nam na początku prowadzenia firmy. Scharakteryzowany dokument jest niezbędny podczas

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź