Prawie połowa Polaków chce żyć bardziej ekologicznie, nawet jeśli oznacza to wyrzeczenia. Proekologicznego podejścia oczekują również od firm

Prawie połowa Polaków chce żyć bardziej ekologicznie, nawet jeśli oznacza to wyrzeczenia. Proekologicznego podejścia oczekują również od firm

Rośnie świadomość ekologiczna Polaków. 47 proc. społeczeństwa deklaruje, że zmieniłoby styl życia na bardziej ekologiczny, nawet jeśli wiązałoby się to z wyrzeczeniami i mniejszą wygodą – wynika z badania Barometr Providenta. Najczęściej wskazywane działania podejmowane na rzecz środowiska to segregowanie odpadów, oszczędzanie wody i rezygnacja z plastiku. Proekologicznego podejścia Polacy oczekują również od firm. Chcieliby także pracować w otoczeniu roślinności. Dziś połowa badanych wskazuje, że w ich miejscu pracy nie ma w ogóle roślin lub jest ich za mało.

– Badanie przeprowadzone przez Providenta oraz start-up społeczny Dotlenieni.org pokazało, że młodzi ludzie są bardzo zainteresowani ekologią. I to właśnie oni częściej dostrzegają problemy, z którymi musimy się mierzyć na co dzień na całym świecie. 47 proc. Polaków jest zdania, że chciałoby żyć bardziej eko, nawet jeśli wiązałoby się to z pewnymi niedogodnościami i delikatnym obniżeniem standardu życia – mówi Krystian Ławreniuk, ekspert Dotlenieni.org.

W tej grupie 11 proc. jest pewnych swojej deklaracji, a 36 proc. jest raczej gotowych na taką decyzję. Najbardziej zdeterminowani są mieszkańcy wsi, a także osoby w grupie wiekowej 35–44 lata, seniorzy powyżej 55 lat oraz najmłodsi, przed 25. rokiem życia. Osoby między 25. a 34. rokiem życia są najmniej skore do wyrzeczeń.

– Ponad 50 proc. Polaków deklaruje, że chce wprowadzić dobre, ekologiczne nawyki dotyczące segregacji odpadów, 45 proc. ankietowanych powiedziało, że zamierza zacząć oszczędzać wodę, a 35,2 proc. ankietowanych mówi, że chce ograniczyć zużycie plastiku i opakowań jednorazowych – wymienia Krystian Ławreniuk.

Inne ważne inicjatywy to niemarnowanie żywności (34,5 proc.), oszczędzanie energii (32,5 proc.), szanowanie natury (29,2 proc.) oraz sadzenie drzew (26 proc.).

– 70 proc. Polaków oczekuje także od korporacji, przedsiębiorstw zachowań proekologicznych, prospołecznych – takich, które angażują i pokazują, że marka jest świadoma. Jest to związane z tym, że poniekąd takie zachowania przekładają się również na traktowanie pracowników. Jeżeli dla firmy ważne jest zaangażowanie społeczne, ważni są również pracownicy, ich dobrostan, wellbeing i spokojne oraz ambitne podejście do pracy – mówi Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska. – Jest to również ważne u nas w Providencie, dlatego w tym roku, kontynuując nasze proekologiczne działania, zdecydowaliśmy się na posadzenie 40 tys. drzew. Na Warmii powstanie las Providenta.

Badanie wskazało, że Polacy lubią obcować z naturą i otaczać się roślinnością. Ma ona znaczenie zarówno w miejscu ich zamieszkania, jak i pracy. Wielu respondentów skarży się jednak na niedostatek roślin w najbliższym otoczeniu.

– Co piąty Polak twierdzi, że nie ma w ogóle zieleni w miejscu, w którym pracuje, a co trzeci twierdzi, że jest jej zdecydowanie za mało – wskazuje ekspert Dotlenieni.org.

Szczególną uwagę zwracają na to młodzi ludzie. Wśród ankietowanych poniżej 35. roku życia odsetek osób niezadowolonych oscyluje w okolicach 55 proc.

– Roślinność ma dla nas duże znaczenie, nie tylko w przestrzeni biurowej, lecz także w najbliższej okolicy domu. Brak drzew i krzewów najbardziej doskwiera młodym osobom z pokolenia Zet – mówi Karolina Łuczak. – W ramach Barometru zadaliśmy również pytanie o ulubione drzewa Polaków. Najpopularniejszym drzewem Polaków okazuje się brzoza, na drugim miejscu jest dąb, a na trzecim – kasztanowiec.

– Dlatego zachęcamy do tego, aby tworzyć zielone biura i sadzić drzewa wszędzie, gdzie tylko można. Zieleń powinna nam towarzyszyć na co dzień również w przestrzeniach, w których żyjemy i w których pracujemy. Start-up Dotlenieni.org organizuje szereg różnych szkoleń i warsztatów, w których uczymy, jak tworzyć zielone przestrzenie w biurach – mówi Krystian Ławreniuk.

Previous Firmy chętnie badają doświadczenia konsumentów dotyczące produktów lub usług. Lekceważą jednak ich negatywne opinie
Next Wyjeżdżasz? Sejf domowy to obecnie najskuteczniejszy sposób, aby zabezpieczyć wartościowe rzeczy

Może to Ci się spodoba

Zarządzanie 1Comments

Kto płaci za awarię wodociągowo-kanalizacyjną?

Zadaniem właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego jest zawarcie umowy dotyczącej zaopatrywania mieszkańców w wodę. Powinna obowiązywać na czas nieokreślony. W umowie z firmą świadczącą usługi wodociągowe i kanalizacyjne warto zwrócić

Kodeks pracy 3 komentarze

Zwolnienia grupowe dla każdego?

Jedną z podstawowych, a zarazem najbardziej pożądanych przez osoby szukające zatrudnienia na rynku pracy, form zatrudnienia, jest umowa o pracę. Polski ustawodawca nie tylko podkreśla znaczenie stosunku pracy dla gospodarki,

Zarządzanie 1Comments

Na czym polega wolontariat pracowniczy?

Zadaniem każdego wolontariatu jest wykonywanie czynności lub dostarczanie pomocy. Aczkolwiek tym różni się od klasycznego zatrudnienia, że nie przydziela się wypłaty. W ostatnim czasie dużą popularnością zaczyna cieszyć się wolontariat

Zarządzanie 0 Comments

Restauratorzy szukają szans na odbicie po wielomiesięcznym zamknięciu. Rosnąca inflacja i zadłużenie wywołały wzrost cen w gastronomii

Ceny w restauracjach w ostatnich miesiącach wzrosły. To głównie efekt wyższych kosztów i droższych produktów oraz sezonu wakacyjnego. – Przedsiębiorcy muszą teraz podnieść ceny, żeby jak najszybciej spłacić zadłużenie, które powstało w czasie pandemii. To jest

Zarządzanie 2 komentarze

Flota jak zgrana drużyna

Powodzenie w prowadzeniu każdej firmy opierającej swoją działalność na przewozie towarów i ludzi, czy to oferującej usługi transportowe na długich dystansach, rozwożącej przesyłki i dostawy do sklepów na terenie kilku

Etykieta w biznesie 2 komentarze

Odpowiednia komunikacja z rynkiem podnosi wycenę przedsiębiorstwa o 20-30 proc.

Postrzeganie spółki przez inwestorów w dużej mierze uzależnione jest od sposobu jej komunikacji z rynkiem. Duża liczba dostępnych tekstów i analiz na temat danego przedsiębiorstwa może podnieść jej wartość nawet o 20-30 proc. – pokazują

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź