Opłaty leasingowe. Jakie opłaty poniesiesz korzystając z leasingu?
Zdecydowałeś się na leasing nowego lub używanego auta w firmie? Miesięczne raty leasingowe to nie wszystko, bo poza nimi powinieneś liczyć się też z czynszem inicjalnym oraz opłatami dodatkowymi za np. obsługę mandatową.
Opłaty leasingowe. Jakie opłaty poniesiesz korzystając z leasingu?
Zdecydowałeś się na leasing nowego lub używanego auta w firmie? Miesięczne raty leasingowe to nie wszystko, bo poza nimi powinieneś liczyć się też z czynszem inicjalnym oraz opłatami dodatkowymi za np. obsługę mandatową.
Leasing auta to nie tylko comiesięczne płatności ratalne
Niezależnie od tego, na jaką ofertę leasingu operacyjnego zdecyduje się twoja firma, poza samymi płatnościami ratalnymi musisz być przygotowany na kilka dodatkowych opłat. Wszystkie z nich są jednak uzasadnione, więc nie powinieneś traktować ich jako kolejnych kruczków w umowie.
Co składa się na koszty leasingu?
Leasing to w dużym uproszczeniu:
- płatności ratalne zgodnie z harmonogramem,
- opłaty początkowe,
- koszt wykupu auta,
- opłaty operacyjne (koszty manipulacyjne za dodatkową obsługę).
Warto wiedzieć: pewnym kosztem przy leasingu operacyjnym jest także depozyt gwarancyjny. Depozyt wniesiesz w chwili podpisania umowy, ale leasingodawca zwróci ci go przy ostatniej płatności ratalnej.
Wysokość opłaty miesięcznej zależy od wiarygodności klienta
Tuż za ratami leasingowymi, najwyższym kosztem jest tzw. opłata wstępna, którą określa się także czynszem inicjalnym lub tzw. czynszem zerowym. Jej wartość jest ustalana indywidualnie z klientem, co oznacza, że o ile pierwszy lepszy leasingodawca będzie oczekiwał od ciebie wpłaty w wysokości nawet 40% wartości umowy (umownie: pojazdu), o tyle u konkurencji być może zapłacisz nie więcej niż kilka, kilkanaście %.
Należałoby przyjąć, że wysokość opłaty wstępnej to wypadkowa twojej wiarygodności i zdolności finansowej. Im wyższe, tym większe zaufanie wobec ciebie ze strony leasingodawcy i tym samym niższy koszt opłaty wstępnej.
Jak sama nazwa wskazuje – opłatę wstępną wnosi się tuż po podpisaniu umowy leasingowej, tj. na ogół na miesiąc przed wniesieniem pierwszej raty.
Wysokość opłat operacyjnych bywa b. zróżnicowana
Poza kosztami ratalnymi i opłatą wstępną, leasingodawcy pobierają tzw. opłaty manipulacyjne, które w zależności od firmy oraz jej oferty przybierają różną postać.
Leasingodawca może doliczyć do twojego miesięcznego rachunku dodatkowe koszty kiedy,. np.:
- otrzymałeś mandat karny za przekroczenie dozwolonej prędkości zarejestrowanej przez fotoradar,
- otrzymałeś mandat za nie wniesienie płatności w strefie płatnego parkowania,
- byłeś członkiem lub (częściej) sprawcą szkody komunikacyjnej.
Zastanawiasz się, dlaczego w ogóle miałbyś płacić w takich okolicznościach? Odpowiedź jest bardzo prosta. Z chwilą kiedy złamiesz prawo, organy ścigania zwracają się do właściciela auta, czyli do twojego leasingodawcy o ustalenie użytkownika pojazdu, który to np. przekroczył dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym.
W efekcie, firmy leasingowe mają duże obciążenia operacyjne związane z przekroczeniem przepisów przez użytkowników i dodatkowymi opłatami wyrównują swoje koszty.
Uwaga: wysokość opłat oraz zakres okoliczności w jakich leasingodawca naliczy dodatkowe koszty operacyjne są bardzo różne.
Auto możesz wykupić od leasingodawcy, ale nie musisz
Po wniesieniu ostatniej płatności ratalnej w leasingu operacyjnym, masz prawo, ale nie obowiązek do wykupienia auta. Wartość wykupu może być różna. Za regułę można przyjąć, że im niższa stawka wykupu, np. na poziomie 1%, tym proporcjonalnie wyższe raty wnosiłeś w czasie trwania umowy i odwrotnie, tj. im wyższy koszt wykupu, tym niższe raty płaciłeś do tej pory (nawet o 30 do 40%).
Decydując się na wykup, auto zostanie włączone do majątku twojej firmy. W przeciwnym razie możesz kontynuować współpracę z leasingodawcą zmieniając auto na nowe.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą CLS.PL. Doradcy finansowego specjalizującego się w leasingu samochodowym.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Polska jednym z liderów branży call contact center
Rynek usług call i contact center w Polsce rośnie w tempie 30 proc. Działające na nim firmy świadczą coraz bardziej wyspecjalizowane usługi dla większości sektorów. To już nie są zwykłe infolinie czy akwizycja przez telefon. Coraz
Eksport w tym roku może wzrosnąć o 8 proc
Polski eksport w tym roku może wzrosnąć o blisko 8 proc., przy zaledwie 2 proc. wzroście w 2016 roku – ocenia Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE. Wyniki może poprawić przede wszystkim sprzedaż na
Większość firm nie kontroluje pracowników na drogach podczas podróży służbowych
Niemal wszystkie polskie firmy wysyłają swoich pracowników w podróże biznesowe własnym lub firmowym samochodem. Blisko połowa zatrudnionych spowodowała wypadek podczas prowadzenia służbowego auta lub w nim uczestniczyła. Choć monitoring zachowania kierowców pojazdów
Lekki podnośnik koszowy – 6 zalet maszyny niższej wagi
Podnośnik to maszyna, która z reguły kojarzy nam się nie tylko ze sporą wysokością, ale także znaczną wagą. Urządzenie, która pozwala wznieść się operatorowi kilkadziesiąt metrów nad ziemię musi przecież
Do połowy stulecia rolnictwo będzie musiało wyżywić 10 mld ludzi
Pogodzenie upraw z ochroną środowiska i różnorodności biologicznej to dla rolników duże wyzwanie. Od stanu środowiska naturalnego zależy w dużej mierze jakość plonów. Z drugiej strony – do połowy tego stulecia rolnictwo będzie musiało
Jak reklamować firmę w Niemczech?
Reklama w Niemczech ma swoje specyficzne cechy, które warto uwzględnić, planując kampanie. Istnieje wiele kanałów reklamowych, które można wykorzystać, a każdy z nich ma swoje unikalne korzyści. Reklama online: Niemcy
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post