Kontrola Sanepidu – uprawnienia, przebieg, kary
Firmy, które rozpoczynają swoją działalność nie mają obowiązku zgłaszania tego faktu do Sanepidu, jednak nie oznacza to, że nie podlegają one kontroli prowadzonej przez tę instytucję.
Kto nadal zgłasza swoją działalność do Sanepidu?
Obowiązek zgłaszania pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przez rozpoczynających działalność gospodarczą przedsiębiorców w Sanepidzie, został zniesiony ponad dwa lata temu. Nadal jednak czynność ta jest koniecznością dla zakładów, w których wymogi sanitarne są bardzo ważne. Zgodnie z przepisami obligatoryjnie zgłoszenia muszą dokonywać m.in. zakłady kosmetyczne i fryzjerskie, wszelkie firmy prowadzące działalność w branży gastronomicznej, czyli restauracje, bary, czy stołówki. Tego rodzaju działalność wymaga kontaktu z Sanepidem już przed otwarciem „interesu”. Wówczas wydawana jest decyzja, co do spełnienia wymagań lokalowych.
Obowiązek zgłoszenia działalności został zniesiony, nie znaczy to jednak, że Sanepid (podobnie jak Państwowa Inspekcja Pracy) nie jest świadomy, że nasza firma funkcjonuje i zatrudnia pracowników. Informacje te uzyskuje z rejestrów prowadzonych przez GUS oraz ZUS.
Choć zatrudnienie przez większość firm, w związku z nowelizacją Kodeksu pracy, nie jest zgłaszane i wydawać by się mogło, że Sanepid nie będzie instytucją zainteresowaną sposobem funkcjonowania tych przedsiębiorstw, trzeba być przygotowanym na kontrolę ze strony tej instytucji.
Kontrola Sanepidu – uprawnienia
Inspektorzy sanitarni mają prawo przeprowadzenia kontroli i czynią to, chociażby w zakresie wypełniania obowiązków pracodawcy w zakresie przepisów BHP. Kontroli mogą spodziewać się nie tylko podmioty prowadzące zwykłą działalność gospodarczą, ale również:
- obiekty użyteczności publicznej, obiekty handlowe, ogródki działkowe i nieruchomości,
- środki transportu i obiekty z nimi związane (na przykład przystanki autobusowe), w tym również na statki morskie, powietrzne i żeglugi śródlądowej,
- obiekty będące w trakcie budowy.
Sanepid ma obowiązek powiadomić przedsiębiorcę o zamiarze przeprowadzenia kontroli nie później niż na 7 dni przed jej rozpoczęciem. Wyjątek stanowią przypadki, gdy istnieje podejrzenie:
- zagrożenia życia lub zdrowia,
- zagrożenia dla środowiska naturalnego,
- popełnienia przestępstwa.
W takiej sytuacji Sanepid może rozpocząć przeprowadzenie kontroli bez uprzedzenia.
Co może sprawdzić Inspektor Sanitarny?
W trakcie kontroli należy zapewnić inspektorowi dostęp do wszystkich pomieszczeń i urządzeń mieszczących się w zakładzie. Inspektor może też żądać okazania dokumentów firmy, a także przesłuchiwać pracowników, czy też pobierać próbki do badań laboratoryjnych.
Sprawdzeniu podlega stan sanitarno – higieniczny zakładu, a także:
- zaświadczenia o braku przeciwwskazań do wykonywania obowiązków przez pracownika (badania lekarskie),
- zaświadczenia o przejściu szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz pełną dokumentację BHP,
- rejestr czynników szkodliwych (biologicznych, rakotwórczych, mutagennych)
- sprawozdania z pomiarów środowiska pracy,
- książkę kontroli pracodawcy.
Co po zakończeniu kontroli?
Kiedy inspektor zakończy czynności sprawdzające, sporządza protokół kontroli w 2 egzemplarzach. Protokół zawiera dane kontrolowanego podmiotu, opis stanu faktycznego, opis stwierdzonych nieprawidłowości oraz ustalenia pokontrolne. Przedsiębiorca ma 7 dni na wniesienie zastrzeżeń do protokołu.
W razie zastrzeżeń, wykrytych nieprawidłowości, Sanepid może nakazać wykonanie czynności naprawczych bez wymierzania kar (w przypadku drobnych uchybień ), może też ukarać przedsiębiorcę mandatem, który zazwyczaj jest niewysoki (kilkaset złotych), grzywną (tu kwoty sięgają nawet kilku tysięcy złotych), lub w skrajnych przypadkach skierować pozew do sądu lub zawiadomić prokuraturę.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Ministerstwo Finansów chce wprowadzić Konstytucję Podatkową w II połowie 2020 roku
W ciągu najbliższych tygodni projekt nowej ordynacji podatkowej trafi do akceptacji rządu. Prawdopodobnym terminem wejścia w życie nowych przepisów jest druga połowa 2020 roku – mówi wiceminister finansów Filip Świtała. Ordynacja
Od stycznia obowiązują nowe ulgi dla przedsiębiorców
Niektóre elementy Polskiego Ładu, który właśnie wszedł w życie, mają na celu zwiększenie inwestycji na giełdzie. Rząd przewidział w nim ulgę na IPO, która pomoże firmom, nawet niewielkim, wejść na giełdę. Z
Wydatki komplementariusza na pokrycie straty spółki nie są kosztem podatkowym
Wydatek ponoszony przez spółkę na pokrycie strat w spółkach komandytowych nie może być uznany, za związany z jej przychodem, czy też służący zabezpieczeniu albo zachowaniu źródła przychodów orzekł Wojewódzki Sąd
Z podzielonej płatności VAT korzystają tylko największe firmy
Ze split paymentu, czyli mechanizmu podzielonej płatności VAT, korzystają głównie spółki Skarbu Państwa i inne duże firmy. Wśród podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw tylko co czwarta firma jest zainteresowana jego stosowaniem,
Sklepy i placówki medyczne pod lupą GIODO
W najbliższych miesiącach Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych skontroluje sklepy oraz podmioty lecznicze, takie jak poradnie lekarskie oraz przychodnie. Inspektorzy GIODO przyjrzą się, czy przetwarzanie danych osobowych odbywa się w tych miejscach zgodnie
Pomoc prawna w procesie rejestracji podmiotu leczniczego
Rejestracja podmiotu leczniczego jest fundamentem, na którym opiera się działalność każdej placówki medycznej. Proces ten, choć może wydawać się formalnością, wymaga precyzyjnego działania i przestrzegania określonych przepisów prawnych. Warto pamiętać,
3 komentarze
Andrzej
11 sierpnia, 19:47aner
09 stycznia, 09:55kasiw373773
29 listopada, 08:47