Elastyczność godzin pracy coraz ważniejsza dla pracowników

Pięć trendów będzie w najbliższym czasie znacząco wpływać na rynek pracy – podkreślają eksperci firmy ADP. Jednym z nich jest elastyczność środowiska pracy. Pracownicy chcą mieć wpływ na godziny, w których pracują, a dzięki rozwojowi technologii telekomunikacyjnych na znaczeniu zyskuje też praca zdalna. Istnieje również silna potrzeba poczucia stabilności, większej autonomii i możliwości pracy nad istotnymi z ich punktu widzenia projektami.

Dzięki naszemu badaniu „Evolution of work” widzimy kilka trendów, które pojawiają się na rynkach pracy zarówno w Europie, w Azji, jak i w Ameryce Północnej. Wśród tych najbardziej widocznych są zdecydowane pragnienie możliwości uelastycznienia swojego czasu pracy, wpływu na harmonogram pracy oraz postępująca automatyzacja powtarzalnych zadań – mówi agencji Newseria Biznes Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP Polska.

Pracodawcy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników i doceniając ich potrzeby, mogą  czerpać wiele korzyści, także tych ekonomicznych. Zaangażowana, wydajna i samodzielna kadra to skarb dla każdej firmy. Dziś wśród pracujących szczególnie pożądana jest elastyczność środowiska pracy i możliwość pozyskiwania wiedzy w czasie rzeczywistym. Pracownicy dążą też do zwiększenia autonomii, chcąc, z jednej strony mieć możliwość swobodniejszego kształtowania czasu, w którym wykonują obowiązki zawodowe, z drugiej strony zachowując poczucie stabilności.

Pracownicy bardzo dobrze postrzegają uelastycznienie harmonogramu pracy – szczególnie widoczne jest to w Polsce. Na rekrutacjach, które odbywają się m.in. w ADP Polska, pytanie o tę kwestię pada coraz częściej. Poszukujący nowego zatrudnienia chcą wiedzieć, czy możliwa jest praca w domu lub po prostu w jakimś innym miejscu poza biurem. Moim zdaniem będzie to jeden z ważniejszych trendów w przyszłości – twierdzi Magdalena Dacka.

Coraz szersze możliwości pracy przez urządzenia mobilne czy możliwość świadczenia pracy w innym miejscu niż w biurze są przez pracowników postrzegane pozytywnie. 95 proc. respondentów badania „Evolution of work”, zrealizowanego przez ADP Research Institute, jest zdania, że już niebawem będzie w stanie wykonywać swoją pracę z dowolnego miejsca na ziemi. To ważna wskazówka dla pracodawców. Szczególnie w niektórych branżach tradycyjne biuro powoli przestaje istnieć.

Jak podkreśla Magdalena Dacka, elastyczne środowisko pracy może być zarówno największą zaletą, jak i największą wadą firmy.

Dzięki temu, że pracownicy będą mogli wpływać na swój harmonogram czasu pracy, stres związany z pogodzeniem życia prywatnego i pracy zawodowej powinien zostać zminimalizowany. Możemy sobie to wyobrazić na przykładzie młodych rodziców, którzy rano muszą zawieźć dziecko do przedszkola i nie będą musieli bardzo się spieszyć, żeby punktualnie na 9.00 trafić do biura – wyjaśnia Dacka. – Z drugiej strony, będąc stale podpiętym pod chmurę, pod komórkę oraz e-mail, poczucie work-life balance może być zachwiane. Nie ma wówczas podziału na dom i pracę.

Badanie ADP wskazało, że najbardziej otwarte na zmiany są społeczeństwa o większym udziale młodych osób. Dla przykładu w regionie Azji i Pacyfiku takie podejście deklaruje 81 proc. mieszkańców. W Europie entuzjastyczne podejście wykazuje ok. 59 proc. respondentów. Z kolei 52 proc. Europejczyków odczuwa obawy związane z koniecznością szybkiego przyswojenia nowych umiejętności. W regionie Azji i Pacyfiku wspomina o tym jedynie 19 proc. respondentów.

Polacy, podobnie jak ich koledzy z Europy Zachodniej, martwią się o stabilność zatrudnienia. Trendy związane z automatyzacją, z optymalizacją pewnych procesów są wyraźnie odczuwane. Polacy boją się stracić zatrudnienie i cenią sobie jego stabilność, nie zawsze jednak oznacza to długość zatrudnienia – mówi Magdalena Dacka.

Dawniej bezpieczeństwo zatrudnienia kojarzono ze stałym etatem. Dziś pracownicy definiują je jako rozbudowaną sieć zawodową i możliwość skorzystania ze znajdujących się w niej kontaktów w celu znalezienia pracy, która będzie kolejnym etapem rozwoju kariery. 45 proc. spośród badanych obawia się, że automatyzacja, inteligentne maszyny i sztuczna inteligencja mogą zastąpić człowieka przy wykonywaniu najbardziej powtarzalnych zadań. Rozwój techniki i technologii postrzegają więc jako zagrożenie dla bezpieczeństwa zatrudnienia.

Badanie „Evolution of work” zostało zrealizowane przez ADP Research Institute. Przeprowadzono je wśród ponad 2 tys. pracowników i pracodawców z 13 krajów.

Previous Polacy zużywają 2–3 razy więcej energii niż mieszkańcy krajów Europy Zachodniej
Next Wydatki na reklamę internecie wzrosną w tym roku o 15 proc

Może to Ci się spodoba

Zagraniczna podróż służbowa – jak ją rozliczyć?

Delegacje zagraniczne, podobnie jak te krajowe, rządzą się własnymi prawami. Pracownikowi oddelegowanemu w podróż służbową należy się zwrot kosztów poniesionych w związku z jej odbyciem oraz diety za każdy dzień,

Kiedy egzekucja z dotacji unijnych jest możliwa?

Zgodnie z obowiązującym prawem egzekucja ze środków pochodzących z dotacji jest niedopuszczalna. Wierzytelności nie można egzekwować ani ze środków znajdujących się na rachunkach bankowych beneficjenta, ani z majątku trwałego powstałego

Rośnie popyt na certyfikaty jakości produktów i usług

Wiele gałęzi krajowej gospodarki znajduje się na ścieżce dynamicznego wzrostu, dlatego rośnie zapotrzebowanie przedsiębiorstw na certyfikaty, które poświadczają jakość produktów i usług, a tym samym pozwalają wyróżnić się na rynku. W

Biznes na obcasach

Jak kobiety radzą sobie w zarządzaniu firmą? Doskonale, zwłaszcza w Polsce. Z raportu Women in business: the path to leadership wynika, że w naszym kraju co trzeci manager to kobieta.

Cyfryzacja pozwala firmom rosnąć o blisko 30 proc. szybciej i zwiększać zatrudnienie

Cyfryzacja pozwala usprawnić procesy wewnętrzne w firmie i ułatwia dostęp do danych. W Polsce digitalizują się jednak tylko największe przedsiębiorstwa w branżach o dużej konkurencyjności. Według badań Boston Consulting Group firmy, które aktywnie biorą

Kiedy możliwe stosowanie kompensaty zobowiązań

Kiedy przedsiębiorca jest jednocześnie wierzycielem i dłużnikiem swojego kontrahenta, a ten nie reguluje swojego zobowiązania w terminie, można skorzystać z możliwości kompensacji. Kompensata pozwala na umniejszenie własnego zobowiązania wobec nieterminowego

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź