Marketing XXI wieku — jak pracują agencje?
Rynek reklamowy to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów polskiej gospodarki. Według raportu SMG w samym 2015 roku zanotowano w tej branży wzrost o 4,5%, czyli aż 326,1 milionów złotych. Jak praca agencji reklamowych wygląda „od kuchni”? I jakie predyspozycje należy mieć, by takową założyć?
Dziś z reklamą spotykamy się dosłownie wszędzie — w telewizji, internecie, w przestrzeni miasta. Większość konsumentów obserwuje jednak tylko efekt końcowy — kilkuminutowe spoty czy billboardy. Za nimi stoją jednak wielogodzinne narady, burze mózgów i skrupulatnie przygotowywane briefy. Warto pamiętać, że błyskotliwy pomysł to nie wszystko — jego realizacja (a często również przekonanie klienta) wymaga długotrwałej pracy, opartej na danych statystycznych i szczegółowych wyliczeniach. By móc samodzielnie prowadzić agencję reklamową, trzeba połączyć specjalistyczną wiedzę (nabywaną głównie poprzez praktyczne doświadczenie) z otwartością umysłu i kreatywnym działaniem.
Podążaj za trendami!
Rynek reklamy w dobie nowych technologii ulega nieustannym przekształceniom. O tym, jak bardzo zmienia się świat mediów, świadczyć może tegoroczna edycja nagród Mixx Awards. Tylko w tym roku organizatorzy postanowili dodać aż osiem nowych kategorii, w jakich oceniane są kampanie reklamowe. Wśród nich znajdują się między innymi „kampania społecznościowa”, „kampania z wykorzystaniem nowych technologii” i „kampania z udziałem wpływowych postaci”. Do konkursu zgłoszono 226 kampanii, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w ubiegłym roku. Co ciekawe, co piąty zgłoszony projekt stworzony został przez agencję debiutującą w konkursie, zaliczaną do małych lub średnich firm.
Równocześnie skuteczne działanie w internecie to wciąż nowość na polskim rynku. Wystarczy nadmienić, że według raportu IAB, Ministerstwa Rozwoju i PwC, choć 80% polskich firm ma własną stronę internetową, to tylko 1/3 przedsiębiorców prowadzi w sieci kampanie opierające się na reklamie graficznej. Jeszcze mniej, bo zaledwie 15% firm, poszczycić się może własnym kanałem na YouTube. Sytuacja wygląda tylko trochę lepiej jeśli chodzi o wykorzystanie portali społecznościowych — do takiej formy promocji przyznaje się 37% przedsiębiorców. Tymczasem założenie strony w internecie to tylko podstawa — nawet najlepsza witryna nie zda się na wiele, jeśli nie zostanie odpowiednio wsparta działaniami marketingowymi (w tym SEO). Część agencji reklamowych (np. INTERNETUM) specjalizuje się głównie w prowadzeniu internetowego marketingu.
Myśl „obok pudełka”
Podążanie za trendami to jednak nie wszystko — agencje reklamowe powinny umieć je kształtować. Jak tego dokonać? W tym pomóc może realizacja sloganu „thinking outside the box”. W największym skrócie sformułowanie to opisuje umiejętność myślenia poza schematami. Przekłada się ona na możliwość poszukiwania nieszablonowych, nowoczesnych rozwiązań. A to jedna z najważniejszych zasad pracy kreatywnej.
Nieszablonowe myślenie pozwala maksymalizować zyski firmy. Przykładem mogą być kampanie viralowe (tak zwany marketing wirusowy). Do ich stworzenia nie potrzeba gigantycznego budżetu (co nie znaczy, że można oszczędzać na jakości wykonania), a zasięg może być liczony w milionach wyświetleń. Jednym z najbardziej znanych przykładów takiego rozwiązania jest reklama Volvo, do której zaangażowano Jeana-Claude’a Van Damme’a. W internecie miała ponad 83 miliony wyświetleń, nie licząc wielokrotnych przeróbek i spin-offów.
Nieszablonowe myślenie i gruntowna wiedza marketingowa to tak naprawdę absolutne minimum w prowadzeniu agencji reklamowej. Do cech tych dodać by należało pracowitość, sumienność, otwartość na ludzi oraz — co chyba najważniejsze — zdolność do tworzenia z pasją. A jeśli pasja się pojawi, to wszystkie pozostałe warunki staną się o wiele łatwiejsze do spełnienia.
Może to Ci się spodoba
Ustawa o biegłych rewidentach
Nowe sposoby nadzoru nad wykonywaniem funkcji biegłego rewidenta i ograniczenia dla firm audytorskich, które ma wprowadzić ustawa o biegłych rewidentach, mogą doprowadzić do podniesienia kosztów prowadzenia audytu – ocenia Piotr Kamiński, wiceprezydent Pracodawców
Zasady zatrudniania cudzoziemców
Wiele firm działających na polskim rynku dąży do niwelowania kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Jedną z form optymalizacji wydatków jest poszukiwanie pracowników gotowych do wykonywania pracy za niższe wynagrodzenie niż dotychczasowi.
Student na działalności gospodarczej – jakie składki ZUS?
Młodzi, studiujący ludzie często ulegają przekonaniu, że nie muszą odprowadzać składek ZUS w żadnej sytuacji. Jest w tym tylko część prawdy, bowiem istotnie studenci nie podlegają obowiązkowi odprowadzania składek od
Dla branży logistycznej pracownicy ze Wschodu oznaczają być albo nie być
Do 2050 roku na rynku pracy zabraknie około 10,6 mln osób w wieku 18–44 lat. Może to wyrównać migracja 4,5 mln pracowników ze Wschodu – wynika z danych Deloitte. W 2017 roku
Zarządzanie projektami w firmie – dlaczego warto?
Nowoczesne przedsiębiorstwa pracują metodą projektu. To rozsądne rozwiązanie, które pozwala skupić zasoby ludzkie i materialne organizacji wokół realizowanego zadania, a co za tym idzie – usprawnić jego realizację. Co dokładniej
Dlaczego warto hodować rośliny w biurze?
Starszy Chińczycy mówią, że jeśli chcesz być szczęśliwy jeden dzień upij się, jeśli chcesz być szczęśliwy rok ożeń się, jak chcesz być szczęśliwy całe życie załóż sobie ogród. Okazuje się,
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post