Marketing XXI wieku — jak pracują agencje?
Rynek reklamowy to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów polskiej gospodarki. Według raportu SMG w samym 2015 roku zanotowano w tej branży wzrost o 4,5%, czyli aż 326,1 milionów złotych. Jak praca agencji reklamowych wygląda „od kuchni”? I jakie predyspozycje należy mieć, by takową założyć?
Dziś z reklamą spotykamy się dosłownie wszędzie — w telewizji, internecie, w przestrzeni miasta. Większość konsumentów obserwuje jednak tylko efekt końcowy — kilkuminutowe spoty czy billboardy. Za nimi stoją jednak wielogodzinne narady, burze mózgów i skrupulatnie przygotowywane briefy. Warto pamiętać, że błyskotliwy pomysł to nie wszystko — jego realizacja (a często również przekonanie klienta) wymaga długotrwałej pracy, opartej na danych statystycznych i szczegółowych wyliczeniach. By móc samodzielnie prowadzić agencję reklamową, trzeba połączyć specjalistyczną wiedzę (nabywaną głównie poprzez praktyczne doświadczenie) z otwartością umysłu i kreatywnym działaniem.
Podążaj za trendami!
Rynek reklamy w dobie nowych technologii ulega nieustannym przekształceniom. O tym, jak bardzo zmienia się świat mediów, świadczyć może tegoroczna edycja nagród Mixx Awards. Tylko w tym roku organizatorzy postanowili dodać aż osiem nowych kategorii, w jakich oceniane są kampanie reklamowe. Wśród nich znajdują się między innymi „kampania społecznościowa”, „kampania z wykorzystaniem nowych technologii” i „kampania z udziałem wpływowych postaci”. Do konkursu zgłoszono 226 kampanii, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w ubiegłym roku. Co ciekawe, co piąty zgłoszony projekt stworzony został przez agencję debiutującą w konkursie, zaliczaną do małych lub średnich firm.
Równocześnie skuteczne działanie w internecie to wciąż nowość na polskim rynku. Wystarczy nadmienić, że według raportu IAB, Ministerstwa Rozwoju i PwC, choć 80% polskich firm ma własną stronę internetową, to tylko 1/3 przedsiębiorców prowadzi w sieci kampanie opierające się na reklamie graficznej. Jeszcze mniej, bo zaledwie 15% firm, poszczycić się może własnym kanałem na YouTube. Sytuacja wygląda tylko trochę lepiej jeśli chodzi o wykorzystanie portali społecznościowych — do takiej formy promocji przyznaje się 37% przedsiębiorców. Tymczasem założenie strony w internecie to tylko podstawa — nawet najlepsza witryna nie zda się na wiele, jeśli nie zostanie odpowiednio wsparta działaniami marketingowymi (w tym SEO). Część agencji reklamowych (np. INTERNETUM) specjalizuje się głównie w prowadzeniu internetowego marketingu.
Myśl „obok pudełka”
Podążanie za trendami to jednak nie wszystko — agencje reklamowe powinny umieć je kształtować. Jak tego dokonać? W tym pomóc może realizacja sloganu „thinking outside the box”. W największym skrócie sformułowanie to opisuje umiejętność myślenia poza schematami. Przekłada się ona na możliwość poszukiwania nieszablonowych, nowoczesnych rozwiązań. A to jedna z najważniejszych zasad pracy kreatywnej.
Nieszablonowe myślenie pozwala maksymalizować zyski firmy. Przykładem mogą być kampanie viralowe (tak zwany marketing wirusowy). Do ich stworzenia nie potrzeba gigantycznego budżetu (co nie znaczy, że można oszczędzać na jakości wykonania), a zasięg może być liczony w milionach wyświetleń. Jednym z najbardziej znanych przykładów takiego rozwiązania jest reklama Volvo, do której zaangażowano Jeana-Claude’a Van Damme’a. W internecie miała ponad 83 miliony wyświetleń, nie licząc wielokrotnych przeróbek i spin-offów.
Nieszablonowe myślenie i gruntowna wiedza marketingowa to tak naprawdę absolutne minimum w prowadzeniu agencji reklamowej. Do cech tych dodać by należało pracowitość, sumienność, otwartość na ludzi oraz — co chyba najważniejsze — zdolność do tworzenia z pasją. A jeśli pasja się pojawi, to wszystkie pozostałe warunki staną się o wiele łatwiejsze do spełnienia.
Może to Ci się spodoba
Na polskim rynku brakuje nawet 30 tys. kierowców. Firmy kuszą wysokimi pensjami, nawet do 7 tys. zł
Brak kierowców w połączeniu z niekorzystnymi regulacjami unijnymi może zachwiać mocną pozycją polskich firm transportowych w Europie. Szacuje się, że na rynku jest obecnie ok. 30 tys. wakatów. Przedsiębiorstwa zachęcają wysokimi pensjami –
PIT 2021/2022 – którą deklarację wybrać? Do kiedy złożyć?
Poza nielicznymi wyjątkami każdy, kto osiąga w Polsce dochody, jest zobowiązany od odprowadzania podatków. Najważniejszym obowiązkiem sprawozdawczym w tym zakresie są coroczne deklaracje podatkowe. Którą spośród deklaracji podatkowych należy wybrać,
Ponad 70 proc. produkcji Drutexu idzie na eksport
Już co piąte okno sprzedawane w Europie jest produkowane w Polsce. Rośnie nie tylko produkcja, lecz także eksport. Firma Drutex zanotowała w ubiegłym roku 19-proc. wzrost, a na przychody w wysokości 620 mln zł największy
Kredyt na innowacyjne technologie – zmiany w sposobie przyznawania
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o niektórych formach wsparcia działalności innowacyjnej. Zmiany zakładają korzystniejszą dla przedsiębiorców i bardziej efektywną dla kraju ocenę innowacyjnych rozwiązań wdrażanych w firmach. Nowelizacja objęła swym
Większość firm nie obniża kompleksowo kosztów energii
W przypadku co trzeciej firmy energochłonnej koszt energii stanowi powyżej 7 proc. ceny końcowej produktu. Wprowadzenie odpowiedniej polityki zarządzania energią elektryczną może poprawić wyniki finansowe przedsiębiorstwa. W ramach oszczędności ponad
78 proc. firm otrzymuje płatności nawet 30 dni po terminie
Ponad połowa polskich firm została zmuszona do zaakceptowania dłuższych terminów płatności – wynika z Europejskiego Raportu Płatności 2017 przygotowanego przez Intrum Justitia. Zdecydowania większość przedsiębiorców otrzymuje zapłatę 30 dni po terminie, a
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post